حملات بالای تانکر های تیل
حملات بالای تانکر های تیل در شاهراه کابل-هرات افزایش یافته اند
28.08.1391
شماری از اعضای ولسی جرگهء افغانستان نسبت به افزایش حملات مسلحانه بالای تانکر های تی...
28.08.1391
شماری از اعضای ولسی جرگهء افغانستان نسبت به افزایش حملات مسلحانه بالای تانکر های تی...
ل در شاهراه کابل - هرات ابراز نگرانی می کنند.
این نماینده های مردم همچنان ادعا می کنند که بیشتر حملات بالای تانکر های تیل در نزدیکی پوسته های امنیتی صورت گرفته اند.
آنان از نهاد های امنیتی افغانستان می خواهند تا در شاهراه کابل - هرات تدابیر جدی را به هدف محافظت از کاروان های تجارتی به خصوص تانکر های تیل روی دست گیرند.
غلام فاروق مجروح نمایندهء مردم هرات در ولسی جرگه می گوید: این حملات تا اکنون منجر به کشته شدن ده ها تن و نیز تخریب صد ها تانکر تیل شده است:
« از چندی بدین سو تانکر های حامل مواد سوخت که از هرات به جانب قندهار حرکت می کنند، در مسیر راه مورد حمله قرار می گیرند.
تا حال بیش از 370 موتر در اثر اصابت مرمی از فعالیت باز مانده و 172 موتر به طور کامل حریق شده و نیز 54 نفر از راننده ها و محافظان امنیتی تا حال کشته و زخمی شده اند.
درد آور این مساله است که بیشتر این حملات در 50 یا 100 متری پوسته های امنیتی صورت گرفته اند.»
حملات مسلحانه بالای تانکر های تیل تنها در مسیر شاهراه کابل – هرات وجود ندارند، بلکه تمام شاهراه های افغانستان شاهد چنین رویداد ها اند.
زمان عبور از این شاهراه ها، در فاصله های بسیار نزدیک تانکر های تخریب شده و سوخته توجه را به خود جلب می کنند.
به اساس گزارش ها، بیشتر تانکر های تیل از اثر انفجار ماین های کنار سرک که توسط مخالفان مسلح جاسازی می گردند، تخریب شده اند.
از سوی هم وزارت داخلهء افغانستان نیز می پذیرد که تانکر های تیل در شاهراه ها به خصوص شاهراه هرات - کابل به طور کامل مصوون نیستند.
جنرال میرزا محمد یارمند معیین این وزارت که به روز یکشنبه در جلسهء کمسیون مواصلات و مخابرات ولسی جرگهء افغانستان صحبت می کرد، گفت: برای حل این مشکل یک هیات مشترک از سوی وزارت های داخله و دفاع توظیف شده است:
« یک هیات را تعیین کرده ایم، این هیات وظیفه دارد که به هرات می رود و از آنجا تا ولایت غزنی بررسی خود را آغاز می کند تا علت و عوامل این مشکل را جستجو کند.
تمام پوسته ها را بررسی می کنند، در محلاتی که نیاز به افراز پوستهء دیگر باشد، تصمیم می گیرد.
و هم در جای که پوسته وجود دارد و یک تانکر به آتش کشیده شده، علل آن بررسی می گردد.»
آقای یارمند همچنان تاکید می کند که برای تامین امنیت کامل شاهراه های کشور باید مشکلات و نیازمندی برای نیروهای امنیتی در این شاهراه ها بررسی گردند.
آگاهان امور امنیتی به این باور اند که تامین امنیت شاهراه ها نیاز به جابجایی نیرو های بیشتر و هماهنگی لازم میان نهاد های امنیتی دارد.
آنان می گویند که در صورت بی توجهی به این مساله خسارات بیشتر جانی و مالی متوجه مردم خواهد شد.
سید فتح محمد
این نماینده های مردم همچنان ادعا می کنند که بیشتر حملات بالای تانکر های تیل در نزدیکی پوسته های امنیتی صورت گرفته اند.
آنان از نهاد های امنیتی افغانستان می خواهند تا در شاهراه کابل - هرات تدابیر جدی را به هدف محافظت از کاروان های تجارتی به خصوص تانکر های تیل روی دست گیرند.
غلام فاروق مجروح نمایندهء مردم هرات در ولسی جرگه می گوید: این حملات تا اکنون منجر به کشته شدن ده ها تن و نیز تخریب صد ها تانکر تیل شده است:
« از چندی بدین سو تانکر های حامل مواد سوخت که از هرات به جانب قندهار حرکت می کنند، در مسیر راه مورد حمله قرار می گیرند.
تا حال بیش از 370 موتر در اثر اصابت مرمی از فعالیت باز مانده و 172 موتر به طور کامل حریق شده و نیز 54 نفر از راننده ها و محافظان امنیتی تا حال کشته و زخمی شده اند.
درد آور این مساله است که بیشتر این حملات در 50 یا 100 متری پوسته های امنیتی صورت گرفته اند.»
حملات مسلحانه بالای تانکر های تیل تنها در مسیر شاهراه کابل – هرات وجود ندارند، بلکه تمام شاهراه های افغانستان شاهد چنین رویداد ها اند.
زمان عبور از این شاهراه ها، در فاصله های بسیار نزدیک تانکر های تخریب شده و سوخته توجه را به خود جلب می کنند.
به اساس گزارش ها، بیشتر تانکر های تیل از اثر انفجار ماین های کنار سرک که توسط مخالفان مسلح جاسازی می گردند، تخریب شده اند.
از سوی هم وزارت داخلهء افغانستان نیز می پذیرد که تانکر های تیل در شاهراه ها به خصوص شاهراه هرات - کابل به طور کامل مصوون نیستند.
جنرال میرزا محمد یارمند معیین این وزارت که به روز یکشنبه در جلسهء کمسیون مواصلات و مخابرات ولسی جرگهء افغانستان صحبت می کرد، گفت: برای حل این مشکل یک هیات مشترک از سوی وزارت های داخله و دفاع توظیف شده است:
« یک هیات را تعیین کرده ایم، این هیات وظیفه دارد که به هرات می رود و از آنجا تا ولایت غزنی بررسی خود را آغاز می کند تا علت و عوامل این مشکل را جستجو کند.
تمام پوسته ها را بررسی می کنند، در محلاتی که نیاز به افراز پوستهء دیگر باشد، تصمیم می گیرد.
و هم در جای که پوسته وجود دارد و یک تانکر به آتش کشیده شده، علل آن بررسی می گردد.»
آقای یارمند همچنان تاکید می کند که برای تامین امنیت کامل شاهراه های کشور باید مشکلات و نیازمندی برای نیروهای امنیتی در این شاهراه ها بررسی گردند.
آگاهان امور امنیتی به این باور اند که تامین امنیت شاهراه ها نیاز به جابجایی نیرو های بیشتر و هماهنگی لازم میان نهاد های امنیتی دارد.
آنان می گویند که در صورت بی توجهی به این مساله خسارات بیشتر جانی و مالی متوجه مردم خواهد شد.
سید فتح محمد