استاد ربانی و روزهای دشوارِ
استاد ربانی و روزهای دشوارِ حیات سیاسی
محمداکرام اندیشمند/ شنبه 28 سنبله 1394/
زندهگی و فعالیت سیاسی استاد ربانی در سالهای نخستِ دوران تبعید و هجرت در پاکستان نیز توأم با دشواریها و فراز و نشیب بود. در نخستین سال، گلبدین حکمتیار با او بر سرِ رهبری نهضت اسلامی در اختلاف و منازعه قرار گرفت. برخورد و روابط با حکومت محمدداوود موضوع دیگرِ اختلافِ آنها را تشکیل میداد. در حالی که حکمتیار از مبارزۀ قهرآمیز و مسلحانه برای برانداختن حکومت داوودخان و تشکیل حکومت اسلامی حمایت میکرد، رهبر جمعیت اسلامی طرفدارِ مفاهمه و مذاکره با محمدداوود بود. او در بهار ۱۳۵۶ به داوودخان نامهیی نوشت که در آن خواستار مذاکره و تفاهم با حکومت گردیده بود. وی در همین سال، تحت فشار حکمتیار و طرفدارانش مجبور به ترک پاکستان گردید و مدتی را در عربستان سعودی بهسر برد. ولی بعداً به پاکستان برگشت و در حلقهیی از طرفداران خود در درون جریان اسلامی که در پاکستان پناه گرفته بودند، به رهبری جمعیت اسلامی افغانستان ادامه داد.
استاد ربانی پس از ۱۹ سال زندهگی در بیرون از کشور و رهبری جمعیت اسلامی افغانستان، به زمامداری رسید. سختیها و مشکلاتِ او در دورۀ زمامداری، بیش از هر دورۀ حیات سیاسیاش بود. وی در این دوره، روزهای تلخ و دشواری را تحمل کرد. هیچ زمامداری در تاریخ افغانستان همچون او در ارگ ریاست جمهوری زیر بارانِ گلوله و مرمی قرار نگرفت و زمینۀ حاکمیتِ هیچ زمامداری در کشور، چون زمینۀ حاکمیتِ وی نامساعد و مملو از تلخیها، دشواریها، توطیهها و موانع نبود.
شخصیت سیاسی شهید استاد ربانی از جنبههای مختلف و ابعاد متفاوت ساخته شده بود. در شخصیت و عملکردِ او نقطههای قوت و ضعف، برازندهگیها و برخی کمبودها به چشم میخورد. هرچند موصوف در شرایط خاصی که کشورش مورد هجوم قشون شوروی قرار گرفت و جنگ به سرزمین افغانستان تحمیل گردید، جمعیت اسلامی، عمدهترین گروه اسلامی و جهادی را رهبری نمود؛ اما جمعیت اسلامی تحت رهبری وی به مثابۀ یک حزب سیاسی با داشتن تشکیلات منظم و سازمانیافته تبارز نکرد. علیرغم آن، رهبر فقید جمعیت اسلامی افغانستان در شخصیت و سجایای حیات سیاسی خود، دارای نقطههای قوت و برازندهگیهای ارزشمند بود: تواضع، بردباری، میانهروی و اعتدال از برازندهگیهای شخصیت سیاسی او محسوب میشدند. او در حالات مختلف با خونسردی، دوراندیشی و اعتدال سخن میگفت. او سیمای نیکو و ظاهرِ آرام داشت. خوشبرخورد، متواضع و مؤدب بود. در پذیرش مردم و مهماننوازی با حوصلهمندی و سخاوت عمل میکرد. در حالی که یک عالم دینی محسوب میشد و با نظریات علمای سنتی جامعۀ خود هماهنگی نشان میداد، از خصوصیات و گرایشهای مدرن و روشنفکرانۀ اسلامی نیز برخوردار بود. این ویژهگیها برای او نسبت به همۀ رهبران احزاب جهادی مقبولیت و جذابیتِ بیشتر میبخشید.
بسیاری از خبرنگاران، نویسندهگان و تحلیلگران خارجی در مورد رهبر جمعیت نظریاتِ مثبت ابراز داشتهاند. «الیوروا»نویسنده و محقق فرانسوی برهانالدین ربانی را شخصیتی معتدل و نادر در جامعۀ اسلامی معرفی میکند: «برهانالدین ربانی در محل تقاطع سه جریان فکری قرار دارد که از ویژهگیهای جمعیت اسلامی است. فرهنگ کلاسیک، اسلام معنوی و اسلامیسم سیاسی. تلفیق یک چنین تفکری در جهان اسلام نادر است.» «ویلهلم دیتل» Wilhelm Dietl نویسندۀ آلمانی که رهبر جمعیت اسلامی را در دورۀ جهاد و مقاومت ضد شوروی (۱۹۸۴) دیده است، مینویسد: «در برخورد با ربانی، نوار قرمزی که نشانۀ پیوند تمامی مجاهدین افغانستانی است، در نزد وی مشاهده میشود. ربانی آرام صحبت میکند و تا حد ممکن عصبانی نمیشود. حالت متینی دارد. سخنانش پُرمغز