دو ١٠٠ روز حكومت وحدت ملي به چهار وعده عمل كرده د

از چهر ها عرق از شرم مي چكد

یک گروه ناظر افغانستان: دولت وحدت ملی تنها به چهار وعده از ۱۱۰ وعده خود عمل کرده است

  • 6 ژانویه 2015 - 16 دی 1393
  •  
  •  
  • اظهارنظر
وعده‌های دولت وحدت ملی در چهار عرصه ثبت شده: ۱۴ وعده در زمینه صلح و امنیت، ۳۰ وعده در مورد حکومتداری، ۳۱ وعده در عرصه اجتماعی-فرهنگی و ۳۵ وعده دیگر در زمینه اقتصادی
با صدروزه شدن دولت وحدت ملی افغانستان، یک گروه ناظر بر کارکردهای این دولت گفته که از ۱۱۰ وعده‌ای که رهبران آن داده‌اند، تنها چهار مورد اجرایی شده است.
این گروه که در این مدت مشغول ثبت وعده‌های اشرف غنی، رئیس جمهوری و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی و نظارت بر اجرای این وعده‌ها بوده، گزارش خود را امروز منتشر کرد.
احمد شجاع، مدیر گروه 'صد روز' به بی‌بی‌سی گفت که این گروه صد و ده وعده رهبران حکومت وحدت ملی را ثبت کرده که از آن جمله چهار وعده اجرا شده، ۲۳ وعده دیگر در حال اجرا است و به ۸۳ وعده دیگر توجهی نشده است.
به گفته آقای شجاع وعده‌های اجرا شده شامل امضای توافقنامه امنیتی با آمریکا، ادغام دفتر ریاست جمهوری و دفتر اداره امور ریاست جمهوری، امضای قانون دسترسی به اطلاعات و لغو محدودیت وضع شده بر کار خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز بوده است.
گروه صد روز در گزارش خود نوشته که این ۱۱۰ وعده در چهار عرصه ثبت شده است: ۱۴ وعده در زمینه صلح و امنیت، ۳۰ وعده در عرصه حکومتداری، ۳۱ وعده در عرصه‎های اجتماعی و فرهنگی و ۳۵ وعده دیگر در زمینه اقتصادی.
پیش از این خبرگزاری پژواک "۵۰ وعده بزرگ" آقای غنی را ثبت کرده که بیشتر در عرصه توسعه‌ در مناطق مختلف کشور در نظر گرفته شده و شامل وعده‌هایی مشخص در زمینه‌های راهسازی، تولید نیروی برق، حمل و نقل، گردشگری، فرهنگی و سیاسی است.
مدیر گروه صد روز افزود که هدف از ثبت و مستندسازی وعده‌های دولت وحدت ملی، جلب توجه شهروندان به این وعده‌ها و برانگیختن افکار عمومی در راستای پاسخگو کردن مقام‌های حکومتی است.
گروه صد روز می گوید که تنها چهار وعده دولت وحدت ملی اجرا شده
مدیر گروه صد روز می‌گوید که رئیس جمهوری و رئیس اجرایی ممکن است برای عملی کردن برخی از این وعده‌ها تا پایان دوره کاری خود زمان داشته باشند، اما برخی دیگر از این وعده‌ها مدت مشخصی داشته که رئیس جمهوری آن را رسما اعلام کرده است.
اعلام کابینه در ۴۵ روز، بازداشت عاملان بحران کابل بانک در سه روز، بررسی پرونده این بانک در یک ماه و بررسی پرونده‌های زندانیان زندان پلچرخی در یک ماه، از جمله وعده‌هایی بودند که برای اجرای آنها زمان مشخصی در نظر گرفته شده بود.
آخرین وعده آقای غنی که زمان اجرای مشخصی داشت، تعیین مقام‌های محلی در هرات به جای ده‌ها مقامی بود که در جریان سفر او به این ولایت غربی برکنار شدند. رئیس جمهوری گفته بود که در ظرف سه روز مقام‌های جدید را معرفی خواهد کرد اما این وعده دیروز به سر رسید و هنوز خبری از مقام‌های جدید نیست.
از مهم‌ترین وعده‌های رئیس جمهور که اجرا نشدن آن انتقادهای گسترده‌ای را به دنبال داشته، تشکیل کابینه در ۴۵ روز نخست کار دولت وحدت ملی است که این فرصت دو بار دیگر تمدید شد، ولی هنوز هم کابینه تشکیل نشده است.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد