اردوغان احزاب براي دولت جديد همكاري نمايند

اولین سخنرانی اردوغان پس از انتخابات

اردوغان: احزاب ترکیه برای تشکیل دولت جدید همکاری کنند

استانبول- ایرنا- رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در اولین سخنرانی خود پس از انتخابات پارلمانی این کشور، احزاب سیاسی را به همکاری برای تشکیل دولت جدید و پرهیز از منفعت طلبی حزبی دعوت کرد.

اردوغان در سخنرانی خود در جمع گروهی از فارغ التحصیلان خارجی در این کشور که به طور زنده از شبکه های تلویزیونی پخش شد ، گفت: همه باید با آرای مردم در انتخابات احترام بگذارند.

وی گفت: مردم با آرای خود خواهان دولت ائتلافی شده اند و هر شخص و حزبی باید با به کنار گذاشتن خودکامگی و منفعت شخصی و حزبی با حسن نیت تلاش کند که دولت جدید هر چه سریعتر تشکیل شود.

رئیس جمهور ترکیه گفت: احزاب سیاسی ترکیه باید با حسن نیت همه تلاش خود را به کار گیرند تا امید آنانی را که در انتظار بروز بحران و اغتشاش در کشور هستند به باد دهند.

وی با تاکید بر اینکه وی در این امر نهایت تلاش خود را به خرج خواهد داد ، افزود: مهمترین وظیفه احترام به اراده مردم و حفظ ثیات است.

ترکیب شمار کرسیهای احزاب سیاسی در مجلس ترکیه بگونه ای است که هیچ یک از احزاب و حزب عدالت و توسعه به رهبری احمد داود اوغلو که مورد حمایت اردوغان می باشد قادر نیستند به تنهایی دولت جدید را تشکیل دهند و مجبور هستند که یک دولت اقلیت و یا ائتلافی تشکیل دهند.

قرار است پس از اعلام نتایج رسمی انتخابات پارلمان ترکیه توسط شورای عالی انتخابات این کشور، رییس جمهوری ترکیه احمد داود اوغلو رهبر حزب عدالت و توسعه را که بیشترین رای در انتخابات مجلس ترکیه به دست آورده، مامور تشکیل دولت جدید کند. 

براساس قوانین ترکیه، دولت جدید این کشور که یک دولت اقلیت و یا ائتلافی خواهد بود باید تا 45 روز آینده تشکیل شود در غیر این صورت تجدید انتخابات ضروری خواهد بود. 

اگر داود اوغلو نتواند برای تشکیل دولتی که بتواند رای اعتماد بگیرد با دیگر احزاب توافق کند، رئیس جمهوری ترکیه طبق عرف سیاسی باید پیش از پایان مهلت 45 روزه، رهبر دومین حزب بزرگ در مجلس ترکیه را (حزب جمهوریخواه خلق به رهبری کمال قلیچدار اوغلو) مامور تشکیل دولت کند. 

در پایان مهلت 45 روزه، شورای عالی انتخابات ترکیه زمینه تجدید انتخابات را فراهم خواهد کرد. 

خاورم ** 2010**1566


المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد