سياست خارجي ازبكستان به سمت روسيه

حرکت سیاست خارجی ازبکستان به سمت روسیه/ نیازمند سیاست منسجم و کلانی درباره آسیای مرکزی هستیم 


شناسه خبر: 1188996 سرویس: بین الملل 

شعیب بهمن

کارشناس مسائل آسیای مرکزی گفت: اگر دستگاه سیاست‌خارجه ایران می‌خواهد که در حوزه روابط خود با ازبکستان موفق شود، باید سیاست منسجم و کلانی در رابطه با آسیای مرکزی و کشور ازبکستان طراحی کند. 

شعیب بهمن،کارشناس مسائل آسیای مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در رابطه با رئیس جمهور آینده ازبکستان گفت: با توجه به اینکه شوکت میرضیایف در طول سالهای گذشته به عنوان نخست وزیر ازبکستان در ساختار سیاسی ازبکستان حضور داشته و علاوه بر آن نماینده حزب لیبرال دموکراسی، حزب حاکم بر اوضاع سیاسی ازبکستان بوده است؛ احتمال انتخاب او به عنوان رئیس جمهور آینده ازبکستان بسیار زیاد است.


* یکی از نخبگان موجود در حلقه قدرت به عنوان جانشین کریم اف

وی افزود: پیش‌بینی‌ها بر این بود که جانشین اسلام ‌کریم‌اف یکی از نزدیکان و نخبگان موجود در حلقه قدرت باشد. به این ترتیب پارلمان ازبکستان بلافاصله بعد از مرگ کریم‌اف، ضیایف را به عنوان رئیس‌جمهور موقت انتخاب کرد، در صورتی که باید ‌«رئیس مجلس» به طور موقت قدرت را  در دست می‌گرفت.
* آتامورادف نامزد دیگر انتخابات آینده
کارشناس مسائل ‌آسیای مرکزی با اشاره به گزینه بعدی در انتخابات آینده ازبکستان خاطرنشان کرد: نامزد دیگر این انتخابات "آتامورادف" رهبر حزب دموکراتیک ازبکستان است. با توجه به اینکه اختیارات دولتی در دست حزب لیبرال دموکرات است، آتامورادف شانس زیادی برای پیروزی در انتخابات نخواهد داشت و میرضیایف با کسب اکثریت آراء پیروز خواهد شد.
* ادامه سیاست انزواگرایانه در ازبکستان
بهمن در ادامه به فراز و فرود روابط خارجی در ازبکستان اشاره کرد و گفت: در سالهای بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، ازبکستان گاهی به غرب متمایل شده و گاهی سیاست انزواگرایانه را دنبال کرده است. در حال حاضر هسته رویکرد انزواگرایانه در سیاست خارجه ازبکستان وجود دارد، از این رو ممکن است همین سیاست در دولت آینده ازبکستان دنبال شود.
* جهش سیاست‌خارجه ازبکستان به سمت روسیه
وی با اشاره به چشم انداز روابط ازبکستان و روسیه تبیین کرد: میرضیایف برای تثبیت حکومت خود به همکاری بیشتر روس‌ها  نیاز دارد، از این رو سیاست خارجه ازبکستان نسبت به گذشته بیشتر به روسیه متمایل خواهد شد که این مسئله برای آمریکا و کشورهای غربی چندان خوشایند نیست؛ به خصوص که در سالهای گذشته کشورهای غربی بارها نسبت به نقض دموکراسی و حقوق بشر در ازبکستان ابراز نارضایتی کرده بودند و پیش‌بینی می‌شود که این نارضایتی‌ها برای موضع‌گیری در انتخابات، علیه دولت آینده همچنان ادامه داشته باشد.
* روابط تیره با وجود پیوستگی فرهنگی
کارشناس مسائل آسیای مرکزی همچنین درباره روابط ایران و ازبکستان در گذشته گفت: روابط میان دو کشور ایران و ازبکستان در سالهای گذشته خوب نبوده، با وجود اینکه ازبکستان عقبه تاریخی و فرهنگی ایران در آسیای مرکزی به حساب می‌آید، شهرهای سمرقند و بخارا نمونه مشخص این پیوستگی فرهنگی و تمدنی است.
* نفوذ فرهنگی و انقلاب اسلامی ایران؛ دلیل اصلی نگرانی ازبک‌ها
بهمن با اشاره به دلایل نگرانی ازبکستان از گسترش روابط با ایران ادامه اداد:  نفوذ فرهنگی ایران در ازبکستان و سراسر آسیای مرکزی اولین عامل نگرانی ازبکستان است. ازبک‌ها قومیت اصلی را در ازبکستان تشکیل می‌دهند و دولت این کشور در گذشته برای برتری بخشیدن به این قومیت تلاش بسیاری کرده است.
وی افزود: هراس دولتمردان ازبکستان از الگو شدن انقلاب اسلامی ایران برای مردم این کشور، دلیل دیگر تیرگی روابط میان تهران و تاشکند است. با توجه به تاثیرگذاری انقلاب اسلامی ایران  بر سایر کشورها، دولت ازبکستان همواره نگران الهام‌گیری اقشار مسلمان حاضر در منطقه آسیای مرکزی از انقلاب اسلامی ایران بوده است؛ دولت ازبکستان در سالهای گذشته خود را یک دولت سکولار معرفی و سیاستهای ضد دینی بسیاری را در این کشور اجرا کرده بود.
* عدم تغییر در سیاست خارجی ازبکستان
بهمن با توجه به آینده روابط تهران و تاشکند گفت: آینده روابط دو کشور به تحولات داخلی ازبکستان بستگی دارد. در صورتی که شوکت میرضیایف رئیس‌جمهور ازبکستان شود، شاهد تغییر و تحول جدی در سیاست خارجه ازبکستان نخواهیم بود.
وی در پایان تصریح کرد: اگر دستگاه سیاست‌خارجه ایران می‌خواهد که در حوزه روابط خود با ازبکستان موفق شود، باید سیاست منسجم و کلانی در رابطه با آسیای مرکزی و کشور ازبکستان طراحی کند

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد