حکومت کنونی نتیجه تقلب است


وزیر سابق و رهبر جبهه نوین ملی افغانستان در گفت‌وگو با تسنیم: 

«اشرف‌غنی» برای ریاست‌جمهوری مناسب نیست/حکومت کنونی نتیجه تقلب در انتخابات است 


شناسه خبر: 1505173 سرویس: بین الملل 

انورالحق احدی تسنیم

رئیس جبهه نوین ملی افغانستان با اشاره به شرایط جاری در این کشور اعلام کرد که شخصیت اشرف غنی برای ریاست‌جمهوری مناسب نیست و حکومت وحدت ملی نیز بر اساس قانون اساسی بوجود نیامد بلکه نتیجه تقلب در انتخابات گذشته است. 

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «انورالحق احدی» وزیر دارایی سابق افغانستان در دولت حامد کرزی است، او خود را یکی از اعضای اصلی حزب «افغان ملت» می‌داند که حزبی سوسیال دموکرات است.
احدی در گفت‌وگو با خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم اظهارداشت که بطور افتخاری رئیس حزب افغان ملت بوده است و دیگر روسای این حزب نیز افتخاری در این حزب فعالیت می‌کنند.
وی به تسنیم گفت که توانایی دارد تا بهتر از اشرف غنی ریاست‌جمهوری افغانستان را به پیش ببرد. حکومت کنونی مشروع نیست و رئیس جمهور نیز شخص مناسبی برای ریاست جمهوری این کشور نیست.
به گفته احدی، تشکیل حکومت وحدت ملی نتیجه برون رفت از یک انتخابات همراه با تقبل بود و این حکومت نیز بسیار ضعیف و ناتوان است.
در ادامه مشروح گفت‌وگو خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم با انورالحق احدی را می‌خوانید.
رهبر جبهه نوین ملی افغانستان با اشاره به مذاکرات این حزب با دیگر جریان‌های سیاسی این کشور اظهارداشت که حزبش برای بوجود آمدن اصلاحات در حکومت وحدت ملی با جناح‌های سیاسی دیگری مانند «شورای حراست و ثبات»، «شورای عالی احزاب جهادی» و دیگر تشکل‌های سیاسی در حال رایزنی است. زیرا این گفت‌وگوها برای ایجاد اصلاحات به نفع مردم افغانستان است.
وی افزود: با وجود این که ما چند ساختار جداگانه هستیم اما در بعضی موضوعات با یکدیگر همکار می‌شویم.
احدی درباره نشست‌های گذشته جبهه نوین ملی افغانستان گفت که در این نشست‌ها در رابطه با شفافیت انتخابات بحث شد و پیشنهاداتی به کمیسیون انتخابات، تامین کنندگان انتخابات افغانستان داشتیم.
وزیر دارایی سابق افغانستان ادامه داد که فایده این مذاکرات نه تنها به جبهه نوین یا به شورای حراست یا احزاب جهادی نمی‌رسد بلکه برای تمام مردم مفید است ما توافق کردیم که در چنین مسائلی با یکدیگر متحدانه عمل کنیم و در جایی که نیاز باشد بر حکومت وحدت ملی نیز فشار وارد کنیم تا اصلاحات مورد نظر را بوجود آورد.

رهبر جبهه نوین ملی افغانستان ایجاد جناح های سیاسی مخالف با حکومت را نتیجه بی‌کفایتی رهبران حکومت کابل دانست و خاطر نشان کرد که امکان برگزاری انتخابات زودهنگام و تعیین رهبر مردمی وجود داشت اما متأسفانه چنین نشد.
وی تصریح کرد که حکومت وحدت ملی در نتیجه تقلب در انتخابات بوجود آمده نه براساس قانون اساسی و از همین لحاظ مشروعیت بسیار پایینی دارد.
احدی ادامه داد: «در یک انتخابات شفاف و دموکراتیک قانون اساسی تمام صلاحیت را به برنده می‌دهد و جامعه جهانی نیز به این گمان بودند که به صلاح است از تیم بازنده نیز افرادی در حکومت شامل شوند اما نه به عنوان یک حکومت ائتلافی».
وزیر دارایی سابق افغانستان همچنین گفت که حکومت وحدت ملی شرایط یک حکومت ائتلافی بسیار خراب را دارد، چرا که هر دوی رهبران این حکوت حق حذف یکدیگر را دارند و این باعث فلج شدن ساختار نظامی می‌شود.

در این باره وی به تسنیم گفت که «در فرهنگ افغان‌ها تواضع خوب است اگر چه در حکومت فعلی مراعات نمی‌شود اما من از سران حکومت فعلی بهتر توانایی کار دارد».
رهبر جبهه نوین ملی افغانستان تصریح کرد که اجرای سلیقه‌ای در حکومت وحدت ملی افزایش یافته است و این مسئله سبب ایجاد جریان‌های مخالف دولت کابل شده است.
به بیان این سیاستمدار افغان، در یک حکومت ائتلافی رئیس نمی‌تواند یکجانبه تصمیم بگیرد که کسی را حذف یا انتصاب کند، به همین دلیل شکایت‌ها افزایش یافته و البته برخی از این شکایت‌ها نیز به حق بوده است.
وی تاکید کرد که حکومت کنونی افغانستان با دوست و دشمن صادق نیست.
احدی در پاسخ به این سوال که چرا در حکومت آقای کرزی تشکل‌هایی در مقابل حکومت مانند حکومت فعلی رشد نکرده اند نیز پاسخ داد: ساختار حکومت کرزی فرق داشت و دوگانگی کنونی را نداشتیم همچنین کرزی در روابط با سیاسیون و رهبران اقوام توانایی بهتری داشت، شاید در آن زمان خلف وعده‌هایی شد اما حالا این خلف وعده‌ها بسیار زیاد شده است.
به همین دلیل است که در حکومت کرزی هیچ گاه رقابت تندی با حکومت مرکزی و رهبری بوجود نیامد اما قبول داریم که شکایت‌هایی نیز وجود داشت.
وزیر دارایی سابق افغانستان درباره نقش حامد کرزی در اوضاع جاری این کشور نیز اظهارداشت: رئیس جمهور سابق افغانستان نفوذ زیادی دارد و این که از این نفوذ خود به نفع چه کسی  و چگونه استفاده می‌کند به خود وی بستگی دارد اما این نفوذ بسیار تاثیرگذار است.


وی ادامه داد که بیشتر هزینه‌های امنیتی و بودجه توسعه افغانستان به عهده جامعه جهانی است بنابراین ما متکی هستیم همچنین آن ها در نحوه اداره این کشور نیز نقش دارند.
به بیان رهبر جبهه نوین ملی افغانستان، این گونه نیست که نقش جامعه جهانی همیشه به زیان افغانستان باشد و این کشور به استفاده بهتر از آن‌ها نیاز دارد البته درست است که در بعضی اوقات عملکرد غربی‌ها چندان خوب نیست و شاید برای ما خوشایند نباشد اما در مواردی هم برای بهتر شدن این نظام در افغانستان تلاش می‌شود.

این سیاستمدار افغان دوران حامد کرزی را به عنوان حکومتی مستقل تر از حکومت غنی عنوان کرد.

وی افزود: جامعه جهانی از این لحاظ که حکومت غنی نتوانسته سیاسیون و نخبگان را در کنار خود نگه دارد از وی انتقاد دارند اما در بسیاری از موارد از عملکردش خوشنود هستند و می‌گویند که غنی رئیس جمهوری است که همکاری های بسیار نزدیکی با جامعه جهانی دارد.

انورالحق احدی در پایان نیز بار دگیر تاکید کرد که برای مردم مشخص شده که حکومت کنونی بی‌کفایت است و حکومتداری دولت کنونی نیز نسبت به گذشته ضعیف‌تر شده است همچنین اجرای سلیقه‌ای امور و فساد نسبت به حاکمیت قانون بیشتر است بنابراین ما خواستار تغییر حکومت از طریق انتخابات زودهنگام هستیم.
انتهای پیام/.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد