اخبار افغانستان و جهان







طالبان مبادله آنها را با یک دکتر زن پاکستانی مطرح کرده بود
"العربیه" تصاویر گذرنامه های دوجهانگرد سوئیسی ربوده شده در پاکستان را منتشر کرد
دبی-العربیه.نت
"العربيه" روز یکشنبه 7-8-2011 تصاویر گذرنامه های دو جهانگرد سوئیسی به نام های دانیالا ایونی و اولیور دیوید را که 40 روز پیش بدست گروه طالبان پاکستان به گروگان گرفته شده اند را منتشر کرد. مهرهای زده شده بر روی گذرنامه ها نشان می دهد که این دو جهانگرد پیش از این از ایران ،اندونزی هند ،امارات ، تایلند وترکیه دیدن کرده اند. یک منبع از طالبان اظهار داشت که این گروه براین باوراست که دو جهانگرد برای کشورهای غربی جاسوسی می کرده اند. همچنین "العربیه" گزارش داد گروه طالبان پاکستان در روزهای آینده فیلمی ویدیوی از این دو گروگان منتشر خواهد کرد واین گروه با " القاعده" در جریان گروگانگیری همکاری داشته است. گفتنی است که این دو جهانگرد سوئیسی در اقلیم بلوچستان پاکستان به گروگان گرفته شده اند اما بعدها به اقلیم جنوب وزیرستان منتقل شدند.گروه طالبان پاکستان خواستار مبادله این دو با دکتر عافیه صدیقی که به اتهام همکاری با گروه القاعده به 86 سال حبس محکوم است ، شده اند.



تقریباً 9 میلیون افغان در زمستان امسال با گرسنگی مواجه خواهند شد
11:20
1390 / 05 / 20
کابل، 20 اسد، خبرگزاری «ریا نووستی»/ در زمستان امسال در حدود 9 میلیون افغان میتوانند نسبت از بین رفتن حاصلات گندم به اثر خشکسالی در مناطق شمالی و مرکزی افغانستان با تهدید گرسنگی مواجه گردند. در این باره اسدالله اصغری سکرتر مطبوعاتی دفتر پروگرام مواد غذایی سازمان ملل متحد در کابل به نمایندگان وسایل اطلاعات جمعی خبر داد.
افغانستان همه ساله در صورت شرایط مساعد جوی مستقلانه مقدار 4.5 میلیون تن گندم تولید میکند و یک میلیون تن دیگر از طرف تاجران از خارج خریداری میشود و یا از طرف سازمان های بین المللی کمک کننده ارسال میشود. در سال جاری حاصلات میتوانند به اندازه 1.9 میلیون تن کاهش یابند.
خشکسالی در افغانستان با سال مصادف گردید که پروگرام مواد غذایی سازمان ملل متحد راجع به کاهش تقریباً 50 فیصد کمک های خود به افغانستان نسبت کاهش کمک های کشورهای کمک کننده به این سازمان اعلام داشته است.
سازمان مواد غذایی جهان در اغاز سال کمک های خود را به هفت میلیون افغان نیازمند پلان نموده بود، ولی بعداً اعلام داشت که وجوه موجود امکان کمک به چهار میلیون افغان فقیر را میسر می سازد.
ذخایر موجود مواد غذایی در افغانستان میتوانند تا اندازه کاهش حاصلات گندم را جبران نمایند، ولی باید امکانات رفع نیازمندی های دو میلیون افغان گرسنه جستجو گردند.
در سال های 70 و 80 قرن گذشته افغانستان به بسیار ندرت کمبود غله را احساس میکرد، به خاطریکه دولت پروسه تولید غله را کنترول میکرد.
مردم نسبت خشکسالی های پی هم به کشت خاشخاش رو اوردند که در نتیجه افغانستان به بزرگترین تولید کننده تریاک و هیروئین مبدل گشت که به تن ها به خارج، منجمله به روسیه صادر میگردد که به درد سر بزرگ برای انکشور مبدل گشته است. قابل یاداوری است که روسیه طی سال های اخیر پیوسته به افغانستان مقدار بسیار زیادی ارد گندم کمک نموده است.




دبیرکل سازمان ملل خبربرپایی نشست شورای امنیت درباره لیبی را تکذیب کرد
12:34
1390 / 05 / 20
سازمان ملل متحد،20 مرداد،خبرگزاری «ریا نووستی»/ دفتر مطبوعاتی سازمان ملل متحد خبر منتشره در مطبوعات لیبی درباره قصد "بان کی مون" دبیر کل این سازمان جهت مطرح کردن پیشنهاد برگزاری نشست ویژه شورای امنیت درباره لیبی را تکذیب کرد.
دفتر مطبوعاتی در رابطه با نتایج گفتگوی تلفنی روز 10 اوت بان کی مون با "بغدادی محمودی" نخست وزیر لیبی گزارش داد: "بر خلاف خبر منتشره در مطبوعات لیبی، دبیرکل نگفت که شورای امنیت سازمان ملل متحد را به تشکیل یک اجلاس ویژه فرا خواهد خواند".
دبیر کل اطلاع داد در شورای امنیت سازمان ملل متحد "بخاطرادامه تلفات و تخریب تاسیسات زیربنایی در لیبی ابراز نگرانی کرده اند. بان کی مون بخاطر مرگ افراد غیر نظامی" در رابطه با ادامه نبردها و کمبود کمک های پزشکی وسوخت ابراز نگرانی کرده و گفت این امر ضرورت رفع نیازهای انسانی مردم لیبی را مورد تاکید قرار می دهد".
یادآورمی شود تظاهرات اعتراضی در لیبی با خواست برکناری معمر قذافی که بیش از 40 سال است در این کشور حکومت می کند، از روز 15 فوریه آغاز شده و به بروز برخورد های مسلحانه میان حامیان و مخالفان رهبر لیبی منجر گردیده است. شورای امنیت سازمان ملل متحد روز 17 مارس برای قطع حملات هوایی به نیروهای قیام کننده و جلوگیری از کشتار افراد غیر نظامی، قطعنامه ای درباره بستن حریم هوایی لیبی صادر کرد. روز 19 مارس عملیات نظامی نیروهای ائتلافی بر ضد لیبی آغاز شد که مدتی بعد ناتو فرماندهی آنرا بر عهده گرفت. سپس ناتو این عملیات را روز اول ژوئن به مدت سه ماه یعنی تا ماه سپتامبر تمدید کرد. اکنون آمریکا ، بریتانیا، فرانسه و دیگر کشورها در حملات هوایی به نقاط و تاسیسات تحت کنترل رژیم قذافی در لیبی شرکت دارند.
طبق عقیده ناظران سیاسی، انقلابیون لیبی با وجود حمایت نیروهای ناتو از آنها نتوانسته اند در جریان درگیری های نظامی با یگان های ارتش قذافی یه موفقیت های قابل توجهی برسند.


المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد