رهبران شمال در پی بدل کردن رازق به قهرمانی






قهرمانی به نام رازق؟!
رهبران شمال در پی بدل کردن رازق به قهرمانی در حدو اندازه احمد شاه مسعود هستند تا با گذر از دوران رییس جمهوران گمنام و بدنام با یک قهرمان به اهداف دست یابند، جنرالی در قامت متحد شمال لقبِ پیروز نبردها را یدک می کشد
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸    ۱۳۹۶/۱۱/۳۰ کد خبر: 146916 منبع: پرینت
به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، جنرال رازق با طی کردن پله های ترقی در حکومت گذشته، بدل به حکمرانی برای جنوب شد، نامی در کنار حامد کرزی اکنون نقش پشتیبان عطا محمد و مخالف سرسخت ارگ را به خوبی ایفا می کند. 
همزمان با گسترش دامنه نفوذ فرمانده پولیس قندهار، تبلیغات گسترده ای پیرامون تلاش حکومت برای برکناری وی از این جنرال، یک قهرمان در میان مردم ساخته که در برابر سلطه گری قومیت خود به پا خواسته و پیروز میدان های نبرد علیه طالبان می باشد.
در همین راستا، هرچند خانواده وی توسط طالبان به قتل رسیده اما حاشیه های متضاد پیرامون این جنرال همواره سوال برانگیز بوده است از خشونت های تکان دهنده بر زندانی های مخالفان مسلح تا همکاری با گروه تروریستی طالب.
این در حالی است که با توجه به سکوت معنادار حامد کرزی نسبت به رویدادهای اخیر، حمایت جنرال رازق از عطا محمد بیش از مقابله با سلطه گری بر اساس برنامه های پس پرده صورت می گیرد زیرا اگر دوستم و محقق جبهه اتحاد با والی عزل شده بلخ را تشکیل می دهند به دلیل غیرپشتون و رهبر جهادی بودن است در حالی که این جنرال نه تنها اشتراکی با جبهه شمال ندارد بلکه از دل قومیت پشتون به مقام و قدرت رسیده اگرچه در تقابل با تبار اشرف غنی باشد.
حکومتی که در قانون نانوشته از قرن های گذشته برای رهبران پشتون است هیچ گاه شاهد حذب قدرتمندی از آن به دلیل اختلاف ها نبوده به طوری که نزاع های داخلی در هدف مشترک پشتونیزم شدن افغانستان، منجر به فرصتی برای اتحاد بیشتر می شود.
در این میان، اگر چه اشرف غنی که به دنبال انحصار در قدرت و حذف جزایر قدرت است بارها در تلاش برای برکناری جنرال رازق بوده به خوبی می داند که مهره درسر ساز اکنون قدرت در آینده حافظ قدرت دیگر رهبر پشتون خواهد بود.
اینکه در تغییرات گسترده سیاسی و اختلاف های عمیق قومیتی درون حکومتی به یکباره نام رازق هم رده با رهبران جهادی به عنوان جزایر قدرت عنوان می شود استراتژی آینده است، همانگونه که کرزی و غنی گمنام تر از هر رهبری برای تصاحب ریاست جمهوری بوده اند که تحکیم قدرت آنان هزینه های هنگفتی برای امریکا و بانفوذان قومیت پشتون داشت،رازق می تواند با طی کردن پله های قدرت بدل به قهرمانی برای افغانستان شود.
حامد کرزی که طی سیزده سال در حمایت امریکا و برادر خواندن طالبان از عوامل کاهش قدرت دیگر اقوام و گسترش نفود طالب در کشور بود تبدیل به منتقد حکومت وحدت ملی می شود، سیاستی که از قدرت گرفته تا جبهه مخالف در مدیریت رهبران پشتون باشد.
امریکا از ابتدا این قومیت را بهترین همراه برای اهداف شوم خود در افغانستان و خاورمیانه یافت به همین دلیل رهبران جهادی و سیاسی یکی پس از دیگری با دسیسه و تهمت خانه نشین و حذف شدند اما حکمتیار فرصت دگرباره برای ادغام در قدرت و حکومت یافت.
جنرال رازق که بدون حمایت کرزی به چنین جایگاهی دست نمی یافت بدون اجازه وی نیز اقدام به اتخاذ سیاست و به طبع آن مخالفت و حمایت ها نمی کند، پشتیبانی وی از عطا محمد به همان روش دوران کرزی می باشد، رییس جمهور سابق با سیاست زیرکانه خود هم رهبران جهادی را تحت کنترل قرار می داد و هم در ظاهر پشتیبان آنان بود.
و اکنون، اخباری که از اقدام به ترور فرمانده پولیس قندهار از سوی این نهاد امنیتی نشر شده است بیش از اینکه نقشه برای حذف وی باشد تلاش های عواملی را نشان می دهد که خواهان بدل کردن رازق به عنوان قهرمان است و آنچه برای قهرمان سازی نیاز است: اقدام برای ترور و خلق دشمن.
و کشور تهی از قهرمان که تشنه رهبری قدرتمند است با تجربه رییس جمهوری گمنام همچون کرزی و تیوریسینی ضعیف به مانند غنی می تواند در جنرال رازقِ قهرمان به اهداف خود جامعه عمل بپوشاند زیرا کجای تاریخ نشان از نبرد میان پشتون دارد در حالی که این قومیت خلاصه در اتحاد برای تقسیم قدرت است

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد