دیپلوماتان: فرار نکنید، آپارتمان بگیرید

وزارت خارجه به دیپلوماتان: فرار نکنید، آپارتمان بگیرید
 
وزارت امور خارجه می‌گوید از این‌که شماری از دیپلوماتان افغان پس از ختم ماموریت‌شان به کشور بازنمی‌گردند، نگران است؛ اما به منظور جلوگیری از پناهنده‌شدن دیپلوماتان، در نظر دارد معاش آنان را افزایش دهد و برای خانواده‌های‌‌شان، آپارتمان‌های رهایشی خریداری کند.
به گفته وزارت خارجه، افزایش معاش و خرید خانه و آپارتمان، یک اقدام تشویقی برای دیپلوماتان است تا پس از ختم ماموریت‌شان، دوباره به کشور باز گردند.
براساس گزارشی که اخیرا توسط کمیسیون امور بین‌المللی مجلس نمایندگان منتشر شد، در هشت سال گذشته نزدیک به چهل درصد از دیپلومات‌های وزارت امور خارجه در پایان ماموریت‌های خود، از بازگشت به کشور خودداری کرده‌اند. اعضای این کمیسیون گفته‌اند بیشتر دیپلومات‌های برنگشته، کسانی‌اند که به سفارش مقام‌های بلندپایه دولتی به‌حیث دیپلومات در نمایندگی‌های سیاسی افغانستان در بیرون از کشور مقرر شده‌اند. این کمیسیون گفته است تعدادی از دیپلومات‌ها پس از دو سال ماموریت در نمایندگی‌های سیاسی افغانستان در خارج از کشور، پناهنده شده‌اند.
هم‌چنین بی‌بی‌سی در گزارشی گفته است که طی سال گذشته‌ی میلادی، یازده تن از دیپلومات‌های وزارت امور خارجه پس از پایان ماموریت‌شان، به افغانستان برنگشته‌اند. براساس این گزارش، چند سفیر نیز مشمول دیپلومات‌هایی‌اند که پس از پایان ماموریت‌شان، از برگشتن به کشور خودداری کرده‌اند.
براساس ارقام‌ ارایه‌شده، شمار کارمندان و دیپلومات‌های نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی افغانستان، نزدیک به هفت‌صد تن می‌رسد.
با این‌حال، جانان موسی‌زی، سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان، با ابراز نگرانی از برنگشتن دیپلومات‌های این وزارت پس از پایان ماموریت‌شان، می‌گوید که بازنگشتن آنان تاثیری روی کارهای وزارت امور خارجه در بیرون و داخل افغانستان، به‌جا نگذاشته است. آقای موسی‌زی گفت که دلیل اصلی بازنگشتن دیپلومات‌ها مسایل اقتصادی است. سخنگوی وزارت امور خارجه روز یک‌شنبه، 17 جدی، در کنفرانس خبری هفتگی خود افزود: «برای این‌که ما از [پناهده شدن] یک تعداد دیپلومات‌ها- که به باور وزارت امور خارجه بیشتر براساس دلایل اقتصادی صورت می‌گیرد- جلوگیری کرده باشیم، وزارت امور خارجه در این اواخر، معاشات دیپلومات‌های افغان در خارج و هم‌چنان کارمندان وزارت امور خارجه را در مرکز، به‌صورت قابل ملاحظه‌ای نظر به تجربه و رتبه افزایش داده است. در عین زمان ما با وزارت مالیه در گفتگو و مذاکره هستیم تا بتوانیم که از پول بودجه انکشافی وزارت امور خارجه ،یک یک قطعه زمین و یا هم یک تعداد از آپارتمان‌های رهایشی را خریداری بکنیم تا آن دیپلومات‌های افغان که از خارج به وطن برمی‌گردند، نگرانی نداشتن سرپناه را نداشته باشند.» او هم‌چنین اضافه کرد: «امیدواریم که با تکمیل شدن، این دو ابتکار ما بتوانیم از برنگشتن تمام دیپلومات‌های افغان که تعدادشان بسیار محدود است، به‌صورت کامل جلوگیری بکنیم.»
انتقال هفت جسد از یونان
هم‌چنین سخنگوی وزارت امور خارجه، از انتقال جسد هفت شهروند افغانستان که به اثر غرق شدن یک کشتی در مسیر ترکیه و یونان جان‌های خود را از دست داده‌اند، خبر داد.
به‌تاریخ 13 دسامبر سال گذشته، بیست‌ویک شهروند افغانستان سوار بر یک کشتی در مسیر ترکیه و یونان غرق شدند. وزارت امور خارجه می‌گوید که جسد هفت شهروند از جمله بیست‌ویک جسد، از یونان به کابل انتقال یافته و دو پیکر دیگر نیز تا دو روز آینده منتقل می‌شود. سخنگوی وزارت امور خارجه می‌گوید که پیکر دوازده شهروند دیگر موقتا توسط مقام‌های یونانی به خاک سپرده شده است. آقای موسی‌زی گفت تا زمانی‌که خانواده‌های این شهروندان پیدا نشوند، اجسادشان به افغانستان منتقل نخواهد شد.
با این‌حال، سخنگوی وزارت امور خارجه از خانواده‌ها خواست تا فرزندان‌شان را به‌دست قاچاقچیان ندهند. جانان موسی‌زی گفت: «ما بارها از تربیون وزارت امور خارجه به هم‌وطنان خود اطلاع داده‌ایم و از آنان خواهش کرده‌ایم تا از قاچاق‌ شدن اعضای فامیل‌شان خاصتا نوجوانان کشور به‌دست قاچاقبران انسان که تنها و تنها به‌خاطر منفعت شخصی به قاچاق انسان روی آورده‌اند، جلوگیری کنند. خطرات قاچاق انسان می‌تواند به مرگ، زندان و آسیب‌های دیگری جسمی و روحی منتج شود.»
یونان مسیر اصلی جوانان و نوجوانانی‌ است که برای رسیدن به کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. رسیدن به کشورهای اروپایی، اکثرا با خطرات مرگ همراه است. بیشتر کسانی‌که برای رسیدن به کشورهای اروپایی و استرالیا تلاش می‌کنند، مسیرهای پرخطر بحری و دریایی را در پیش می‌گیرند.
گرچند طی سال‌های پسین، میزان پذیرش پناهجویان در کشورهای غربی به‌صورت قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است، اما با آن‌هم سالانه هزاران جوان و نوجوان افغان برای رسیدن به آن کشورها، تلاش می‌کنند. براساس گزارش‌ها، در حال حاضر نزدیک به بیست‌هزار جوان و نوجوان افغان در یونان به‌سر می‌برند تا خود را به کشورهای مهاجرپذیر برسانند.
 هشت صبح

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد