دیدگاه ها

واقع گرایی تیم جدید امنیت ملی آمریکا درباره روسیه

 
19:16
|
1391 / 11 / 02
 
 
تحلیلگران می گویند معرفی "جان کری" (John Kerry) و "چاک هگل" (Chuck Hagel) قانونگذاران کهنه کار در واشنگتن از سوی "باراک اوباما" رییس جمهور آمریکا برای هدایت تیم امنیت ملی بعدی اش، نشان از اتخاذ رویکردی عمل‌گرایانه نسبت به روابط مسکو- واشنگتن در دور دوم ریاست جمهوری وی دارد. اما دورنمای کمی برای پیشرفت و موفقیت در این راه وجود دارد.
تیم جدید اوباما
"اوباما"، در زمانی "جان کری" را برای سمت وزارت امور خارجه و "چاک هگل" را برای ریاست پنتاگون- وزارت دفاع- انتخاب کرده است که روابط مسکو- واشنگتن بر سر تصویب قانونی در آمریکا که مقامات روسی متهم به نقض حقوق بشر را هدف قرار می دهد و همچنین ممنوع کردن فرزندخواندگی کودکان روسی از سوی شهروندان آمریکایی توسط کرملین، به صورت ناگهانی رو به وخامت گذاشته است.Cенатор-демократ Джон Керри
"کلیف کوپچان" یکی از کارشناسان روسیه در "گروه اوراسیا" که مرکزی برای مشاوره درباره میزان ریسک در شهر نیویورک است به ریا نووستی می گوید:"عمل‌گرائی می تواند نسبت به هر زمان دیگری از سوی هر دو طرف مهم تلقی شود و تیم "کری و هگل"، تیم بسیار خوبی است تا پراگماتیسم مورد نیاز را تامین کرده و تلاش کند از واکنش های احساسی نسبت به هر واقعه ای اجتناب کند". Американский политик Чак Хэйгел
هم جان کری سناتور دموکرات ایالت ماساچوست (Massachusetts) و هم چاک هگل سناتور سابق جمهوری خواه ایالت نبراسکا (Nebraska)، از طرفداران صریح و پر و پا قرص همکاری دو جانبه با مسکو در مسائلی از قبیل مقابله با تروریسم، عدم اشاعه تسلیحات هسته ای، کنترل تسلیحات و تامین تجهیزات نیروهای تحت رهبری آمریکا در افغانستان از مسیر روسیه هستند.
اما "سایمون سارادزیان" متخصص امور امنیتی در مرکز علوم و روابط بین الملل بِلفر (Belfer) وابسته به دانشگاه هاروارد (Harvard) معتقد است بسیاری از این مسائل نسبت به اقداماتی که در دوره اول ریاست جمهوری اوباما انجام شد مانند قرارداد جدید "استارت" (START) با روسیه برای کاهش تسلیحات هسته ای و اعمال تحریم های محدودتر که جاه طلبی های هسته ای جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار داده بود، "دستاوردهای سطح پایین تری هستند از دستاوردهایی که قبلا به دست آمده بود".
تحلیلگر در مصاحبه با خبرگزاری «ریانووستی» اظهار داشت: "در شرایط عدم پیشرفتی در مباحث قدیمی، به نظر نمی رسد تحولی کیفی در روابط دو جانبه حاصل شود، مگر اینکه اوباما اقدام به مصالحه ای در زمینه سیستم دفاعی (سپر موشکی) کند".
سپر موشکی آمریکا در اروپا - رقابت تسلیحاتی جدید؟
برنامه دولت آمریکا برای ساخت یک سیستم دفاعی در شرق اروپا باعث خشم کرملین شده که می گوید این سیستم می تواند منجر به یک رقابت تسلیحاتی جدید شود. هم کری و هم هگل، به صورت علنی اعلام کرده اند که ایالات متحده آن قدر عاقل است که اجازه نمی دهد ایجاد سیستم دفاعی، بر سر راه دیگر حوزه های همکاری دوجانبه با مسکو قرار گرفته و در آن خلل ایجاد کند.
بهار گذشته (سال 2012 میلادی)، اوباما به "دیمیتری مدودف" (Dmitry Medvedev) رییس جمهور سابق روسیه وعده داد در دور دوم ریاست جمهوری اش انعطاف بیشتری را درباره مساله سیستم دفاعی از خود نشان دهد - پیامی که اوباما از مدودف خواست تا آن را به "ولادیمیر پوتین" رییس جمهور کنونی روسیه نیز منتقل کند.Переговоры президентов России и США Д. Медведева и Б. Обамы в Лондоне
تحلیلکران می گویند "هیلاری کلینتون" و "لئون پانه تا" وزرای در حال کناره گیری امور خارجه و دفاع آمریکا نیز از همان منش سیاسی واقع گرایانه برخوردار هستند. این در حالی است که کلینتون ماه گذشته زمانی که گفت تلاش هایی برای "شوروی سازی مجدد" شرق اروپا و آسیای مرکزی در جریان است، باعث عصبانیت مقامات روسی شد.
کوپچان که یکی از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکاست، می گوید: "کلینتون و پانه تا همچنین دارای رویکردی روشن و عمل‌گرایانه درباره روسیه هستند و فکر می کنم دیدگاه های آقای کری و آقای هگل نیز تا حد بسیار زیادی در همان جهت است. شخصیت ها تغییر می کنند، اما من انتصابات جدید را به عنوان تداوم این موضوع می بینم و نه تغییری در روابط آمریکا- روسیه".
وی می افزاید:" کری نیز مانند اوباما سال گذشته از "میت رامنی" نامزد جمهوری خواهان در انتخابات سال گذشته برای ورود به کاخ سفید، به دلیل اینکه روسیه را "دشمن شماره یک ژئوپلتیکی آمریکا" خواند، انتقاد کرد".
جان کری با اشاره به اظهار نظر مشهوری از "سارا پیلین" نامزد معاون اولی جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 میلادی، گفته بود اطلاعات "میت رامنی" درباره روسیه از سفر "راکی بالبوآ" (Rocky Balboa) قهرمان بوکس تخیلی سری فیلم های "راکی" به شوروی سابق نشات می گیرد که نقش آن بوکسور را "سیلوستر استالونه" بازی می کرد.
کری در ماه سپتامبر گفت: "سارا پیلین می گفت می تواند از آلاسکا روسیه را ببیند. میت رامنی هم به گونه ای سخن می گوید که او تنها روسیه را از طریق تماشای فیلم "راکی-5" دیده است".
در همین حال چاک هگل نیز در سال 2009 میلادی پیشنهاد کرد که ایالات متحده "بپذیرد" گرجستان و اوکراین به عنوان دو جمهوری سابق شوروی سابق، آماده پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیستند.
سومین انتخاب کلیدی اوباما
تحولات موسوم به "انقلاب های رنگی" در اوکراین و گرجستان به صورت گسترده ای در مسکو، به عنوان تغییر رژیم هایی ترتیب داده شده از سوی غرب نگریسته شد که هدف از آنها تحلیل بردن امنیت روسیه بود. هر دو این کشورها با تلاش برای پیوستن به ناتو باعث خشم کرملین شدند.Главный советник президента США Барака Обамы по борьбе с терроризмом Джон Бреннан
سومین انتخاب کلیدی اوباما برای تیم بعدی امنیت ملی آمریکا، "جان برنان" (John Brennan) است که وی را برای ریاست سازمان اطلاعات مرکزی - سیا- برگزیده است.
"سارادزیان" می گوید: "در حالی که برنان یکی از کارشناسان خاورمیانه است، فعالیت خود را در سیا، در زمانی آغاز کرد که جنگ سرد در نوسان کامل بود و به طور حتم از اهمیت روسیه در مسائل گسترده ای از جلوگیری از اشاعه -تسلیحات هسته ای- تا عقب نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان آگاه است".
گزارش شده که همچنین جان برنان فردی بود که در سال 2010 میلادی، باراک اوباما را در جریان بازداشت گروهی از جاسوسان ادعایی روسی قرار داد که متعاقبا به شیوه ای جنگ سرد گونه و از طریق مبادله در باند فرودگاه وین به روسیه بازگردانده شدند.
تحلیلگر می گوید با توجه به اینکه به نظر نمی رسد پیشرفت هایی کلیدی در روابط آمریکا و روسیه در دور دوم اوباما ایجاد شود، اولویت اصلی برای تیم امنیت ملی وی جلوگیری از وخیم تر شدن روابط دو کشور است.
به نوبه خود، کوپچان می گوید: "به نظر نمی رسد که جار و جنجال کنونی بر سر قانون ماگنیتسکی، قانون آمریکایی که صدور روادید برای مقامات روسی که واشنگتن تلقی نقض حقوق بشر از آنها دارد را ممنوع می کند، به همراه قانون ممنوعیت به سرپرستی گرفتن کودکان روسی از سوی شهروندان آمریکایی، بتواند تاثیری فوری بر روی مسائل کلیدی دوجانبه بگذارد".
وی می افزاید: "چیزی که نگران آن هستم این است که این گونه عدم توافقات جدی به مرور زمان، پایه و اساس روابط دو کشور را از بین برده و فرسوده کند. اگر حوادث مشابهی رخ دهد، ترس من این خواهد بود که در واقعیت، همکاری دو کشور درباره منافع امنیت ملی حیاتی دشوارتر و منتقدانه تر شود".
خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه، 2 بهمن




المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد