مسکو و پکن

مسکو و پکن : برنامه های استراتژیک برای پشتیبانی نظامی
8.08.2013, 12:17
رو
درست پس از گذشت چند هفته از مانور مشترک آموزشی-نظامی دریایی میان روسیه و چین، اکنون نوبت به برگزاری مانور آموزشی نظامی زمینی و هوایی مشترک <ماموریت صلح 2013> با هدف ضد تروریستی، می رسد.

... پروژه ی عملیاتی ماموریت صلح 2013 در پایگاه نظامی اورال در شهر چبارکول از توابع استان چلابینسک روسیه برگزار خواهد شد. در این عملیات، نیروهای زمینی بخش مرکزی روسیه و نیروهای بخش "شن یانگ" جمهوری خلق چین شرکت خواهند نمود. در کل 1500 نظامی و نزدیک به 250 فروند از انواع تجهیزات و تسلیحات نظامی در این عملیات مورد استفاده قرار خواهند گرفت. در این میان می توان به انواع تانک، ماشین های زرهی، ماشین های دیدبانی، خمپاره اندازهای 120 میلیمتری قابل حمل، تجهیزات توپخانه ای 152 میلیمیتری قابل حمل و همچنین جنگنده های بمب افکن و بالگردهای تهاجمی اشاره نمود.

آقای میخائیل خاداروناک، سردبیر روزنامه ی "پیک صنایع نظامی" در رابطه با سناریوی این عملیات می گوید:

"این پروژه ی آموزشی اهداف ضد تروریستی را دنبال می کند. در این عملیات با استفاده از مدارک و نقشه های دقیق، نیروهای دو کشور برای آزاد سازی یک منطقه ی مسکونی از دست دشمنان فرضی اقدام خواهند نمود. تمامی این عملیات با همکاری و هماهنگی دقیق نیروهای روسیه و چین برگزار خواهد شد."

اقدام مشترک مسکو و پکن برای هماهنگی ارتش ها به منظوردفع حملات احتمالی ضد تروریستی تعجبی ندارد. چراکه مشکلات و معضلات منطقه در اطراف هر دو کشور در حال رشد می باشد.

آقای واسیلی کاشین از کاشناسان مرکز تحلیل های استراتژیکی و تکنولوژی روسیه بر این عقیده است که تهدید اصلی تنها از طرف کشور های همسایه نیست.

وی در ادامه افزود:

"آموزش ها و مانورهای زمینی در حقیقت به منظور آماده باش روسیه و چین برای بی ثباتی در منطقه انجام می شود. این بی ثباتی ها ممکن است پس از خروج نیروهای غرب از خاک افغانستان و یا ناآرامی در یکی از کشورهای آسیای مرکزی بوقوع بپیوندد. برای مثال می توان به دوران بی ثباتی و درگیری های داخلی قرقیزستان اشاره نمود. به نظر می رسد که ازبکستان نیز به همین وضعیت دچار خواهد شد. روسیه و چین خود را برای چنین روزهایی آماده می کنند و به نظر می رسد که همکاری های ارتش این دو کشور روز به روز تنگ تر می شود. گفته می شود که پکن و روسیه بیشتر از هرموقعی برای دفاع از منافع مشترک در موقعیت های اضطراری آماده هستند."

پروژه ی مانور مشترک نیروهای زمینی دو کشور روسیه و چین از سال 2005 میلادی هرساله برگزار می شود. این عملیات در پایگاه های نظامی روسیه و چین برگزار شده و در برخی موارد کشورهای عضو پیمان شانگهای نیز در آن حضور می یابند. گذشته از این، مسکو و پکن همواره مانورهای آموزشی-نظامی دریایی مشترک نیز برگزار می کنند. مانورهای آموزشی دریایی مشترک، امسال درست چند هفته پیش از مانور آموزشی " ماموریت صلح 2013" برگزار شد.

آقای کاشین در این رابطه اظهار داشت:

"مانور دریایی مشترک روسیه و چین، امسال در سطحی فراتر از آنچه که انتظار می رفت برگزار شد. مانور آموزشی-نظامی سال گذشته و امسال با عملیات مشترکی همچون حملات هوایی و عملیات نابودی زیردریایی انجام گرفت. به عبارت دیگر، این عملیات آماده سازی فراتر از آنچه تصور می شد انجام شده و وارد فاز جدیدی شده است. دیگر نمی توان گفت که این مانورها تنها برای عملیات ضدتروریستی در آسیای مرکزی انجام می شوند."

لازم به ذکر است که روابط چین با کشورهای همسایه در وضعیت سختی قرار دارد. در این میان می توان به اختلاف چین بر سر زمین و اراضی مشترک با کشورهای ویتنام، فیلیپین و ژاپن اشاره نمود. بدین ترتیب با قدرت گرفتن پکن، این کشورها با وحشت، دست به دامن یک حامی قدرتمند یعنی ایالات متحده شده اند. آمریکا نیز به نوبه ی خود کشور چین را به عنوان بزرگترین رغیب خود می شناسد. به همین منظور نیز چین روابط خود را با روسیه تحکیم می سازد تا در موقع بروز درگیری های ژئو پلتیکی، حداقل بی طرف باقی بماند. در چنین شرایطی، برگزاری مانورهای مشترک آموزشی میان روسیه و چین، تاکیدی بر روابط استراتژیکی روابط دو کشور می باشد.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد