ویه جرگه تنها مسایل سیاستمداران و پارلمان نگران برگزاری لویه جرگه نباشند


حامد کرزی: سیاستمداران و پارلمان نگران برگزاری لویه جرگه نباشند


حامد کرزی: دولت افغانستان باید از نمایندگی مردم خود یا از حضور مردم خود در یک جرگه بزرگ ترسی نداشته باشد
حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان گفته است در لویه جرگه تنها مسایل مربوط به قرارداد امنیتی با آمریکا را بررسی می‌کند و سیاستمداران و پارلمان در این مورد نگرانی نداشته باشند.
پیش از این برخی گروه‌ها و نمایندگان پارلمان این نگرانی را مطرح کرده بودند که ممکن است در این جرگه، آقای کرزی مسایلی غیر از قرارداد امنیتی با آمریکا و از جمله تغییر قانون اساسی و تمدید حکومت خود را مطرح کند. منتقدان آقای کرزی برگزاری این جرگه را غیرقانونی و غیرضروری دانسته‌اند.
اما آقای کرزی با شرکت در یگ نشست خبری (شنبه، ۲ سنبله/شهریور) گفت که از این نگرانی‌ها اطلاع دارد و افزود: "[با برگزاری این جرگه] نه حکومت افغانستان چیزی را از دست می‌دهد، نه ولسی جرگه (مجلس نمایندگان)، نه سنا و نه سیاسیون افغانستان."
او تاکید کرد: "دولت افغانستان باید از نمایندگی مردم خود یا از حضور مردم خود در یک جرگه بزرگ ترسی نداشته باشد، بلکه این [جرگه] باعث قوت نظام و بهبود روابط ما با جهان می‎شود."
رئیس جمهوری در بخشی از سخنان خود گفت: "از دید قاطعانه من، تنها فیصله نمایندگان واقعی ملت از سراسر کشور ... اهمیت حیاتی دارد."

جرگه ملی


حدود یک سال پیش بارا اوباما رئیس جمهوری آمریکا در سفری به کابل، توافقنامه همکاری‎های استراتژیک با افغانستان را امضا کرد
حامد کرزی استدلال کرد که جرگه یک سنت قدیمی افغانستان است و همچنین کشور در حالتی نیست که حکومت بدون برگزاری چنین جرگه‎ای بتواند سند مهمی مانند قرارداد امنیتی با آمریکا را امضا کند.
آقای کرزی همچنین گفت که سود کشورش را در امضای این قرارداد می‎داند، اما این مسئله باید به تایید ملت افغانستان هم برسد.
منتقدان حکومت آقای کرزی تاکید کرده‎اند که حکومت و رئیس جمهوری خود به عنوان نماینده منتخب مردم حق قانونی برای تصمیم‌گیری در مورد امضای این قرارداد را دارد و اگر قرار است مشورتی هم صورت گیرد، باید با پارلمان به عنوان نهاد منتخب صورت گیرد.
حدود یک سال پیش باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در سفری به کابل، کلیک توافقنامه همکاری‎های استراتژیک با افغانستان را امضا کرد و در همان توافقنامه قرار بر این شد که بخش امنیتی این همکاری‌ها در یک توافقنامه دیگر در ظرف یک سال دیگر بین دو کشور امضا شود.

سفر به پاکستان


کرزی: چند روز قبل طالبان به ما اطلاع داده گفتند که مطلقاً بی‎اختیار هستیم و از انفجارات و قتل‎هایی که [در افغانستان] صورت می‎گیرد و به نام ما اعلان می‎شود، بی‎خبر می‌باشیم
رئیس جمهوری افغانستان تاکید کرد که تامین امنیت در کشورش در صدر اولویت‎های حکومت قرار دارد و امضای این قرارداد باید به نیازهای امنیتی افغانستان پاسخ دهد، ولی در عین حال افزود که آمریکا باید "تضمین‎های لازم" را بدهد.
حامد کرزی افزود که دیگر کشورهای عضو سازمان ناتو هم خواستار امضای پیمانی با افغانستان و ادامه حضور خود در چارچوب این سازمان شده‌اند که این موضوع هم در لویه جرگه مورد نظر، بررسی خواهد شد.
او در بخشی از سخنان خود گفت که تا دو روز دیگر در سفری رسمی به دعوت محمدنواز شریف نخست‌وزیر پاکستان به این کشور می‎رود و ابراز امیدواری کرد که این سفر او بتواند در راستای تامین امنیت در هر دو کشور کمک کند.
حامد کرزی ابراز امیدواری کرد که این سفرش مانند ۱۹ سفر گذشته او به پاکستان نباشد و نتایج خوبی در زمینه "مبارزه موفقانه و اساسی علیه تروریسم" داشته باشد.
حکومت افغانستان همواره تاکید کرده که مراکز اصلی تروریسم در آن سوی مرزهای افغانستان است که اشاره آن به خاک پاکستان است.
مقامهای افغان تاکید کرده‎اند که دولت پاکستان باید برای از بین بردن این مراکز اقدامات قاطع و "صادقانه" انجام دهد.
در پاسخ مقام‌های پاکستان گفته‎اند که شورشیان افغان از مرز مشترک هر دو کشور عبور می‌کنند و علل نا امنی در پاکستان شده اند.

طالبان 'بی‎اختیار'


لویه جرگه به نشست سنتی ریش سفیدان قومی گفته می‎شود و در عرف سیاسی افغانستان مسایل مهم کشوری در آن مطرح می‌شود
با وجود این، به تازگی آقای کرزی در دیداری با علمای افغانستان گفت: "چند روز قبل طالبان به ما اطلاع داده گفتند که مطلقاً بی‎اختیار هستیم و از انفجارات و قتل‎هایی که [در افغانستان] صورت می‎گیرد و به نام ما اعلان می‎شود، بی‎خبر می‌باشیم."
او افزود: "سوال ما در این رابطه از طالبان این است که اگر همین طور است، پس چرا صدای‌تان را بلند نمی‎کنید که شما نیستید و این بی‌اختیار بودن به معنی آن است که شما اختیارت‎تان را به آنان سپرده‎اید. پس بلند شوید و خود را از این بی‎اختیاری و غلامی نجات بدهید."
این در حالی است که سخنگویان گروه طالبان به دنبال بیشتر حملاتی که در افغانستان صورت می‎گیرد، مسئولیت این حملات را به دوش می‎گیرند و از سوی دیگر چندی پیش ملا محمد عمر، رهبر گروه طالبان درکلیک پیام عیدی خود تاکید کرد که جنگ علیه نیروهای خارجی تا به تعبیر او، نجات افغانستان از "اشغال" ادامه خواهد یافت.
رهبر گروه طالبان در این پیام همچنین برگزاری انتخابات آینده ریاست جمهوری را "ضیاع وقت" خواند و گفت که "انتخابات اصلی در واشنگتن انجام می‌شود".
ولی حامد کرزی کنفرانس خبری روز شنبه این انتخابات را برای افغانستان بااهمیت توصیف کرد و گفت که او حکومتش به هیچ صورتی در کار انتخابات مداخله نخواهد کرد و در عین حال او شخصاً از نامزد مشخصی حمایت یا با او مخالفت نخواهد کرد.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد