بریتانیا به تعهدات اش در افغانستان

 
معظم ملک: بریتانیا به تعهدات اش در افغانستان پابند خواهد ماند
مقام های بریتانیایی می گویند اگر توافقنامهء امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن به امضا برسد یا نه، به تعهدات شان در قبال افغانستان پابند خواهند بود.

اما سرپرست ادارهء بین المللی انکشافی دولت بریتانیا برای افغانستان و پاکستان به روز دوشنبه در کابل به خبرنگاران گفت که این توافقنامه برای آیندهء افغانستان بسیار مهم است.

بریتانیا دو سال پیش در کنفرانس بین المللی توکیو در مورد افغانستان کمک 175 میلیون پوند را در جریان پنج سال آینده برای این کشور تعهد نمود.

مقام های بریتانیایی می گویند که در هر نوع شرایط بر تعهدات شان در برابر افغانستان پابند خواهند بود و همکاری های آنان هم با این کشور درازمدت اند.

معظم ملک سرپرست ادارهء بین المللی انکشافی دولت بریتانیا برای افغانستان و پاکستان توافقنامهء امنیتی و دفاعی کابل و واشنگتن را به خاطری مهم می داند که به گفتهء او این کشور برای آموزش سربازان اش به کمک های مالی جامعهء جهانی نیاز دارد:

« ما فکر می کنیم که توافقنامه امنیتی و دفاعی برای آینده افغانستان بسیار مهم است اما هرگاه این توافقنامه امضا شود یا نه، برنامه ما این است که ما به همکاری های خود ادامه می دهیم.
چیزی که بسیار مهم می باشد این است که نیرو های امنیتی افغان به کمک های زیادی مالی جامعه جهانی نیاز دارند و این کمک مالی به مشارکت افغانستان با امریکا وابستگی دارد.»


این مقام های بریتانیایی همچنان وضعیت امنیتی افغانستان را نگران کننده خوانده و می گویند که مشکلات چند دههء گذشته در این کشور در مدت اندک حل شده نمی تواند.

وی تاکید دارد این احتمال رد شده نمی تواند که در آینده هم در افغانستان چنین شرایط باشد.

این در حالی است که چندی پیش مقام های امریکایی هشدار دادند، در صورت امضا نشدن توافقنامهء امنیتی و دفاعی امریکا و افغانستان تعهدات همکاری ها در کنفرانس های توکیو و شیکاگو برای افغانستان عملی نخواهند شد.

به گفتهء آقای ملک به اساس خواست حکومت های افغانستان و جاپان قرار است در ماه سپتمبر سالجاری میلادی رهبران ناتو در یک نشست در بریتانیا در مورد افغانستان صحبت کنند.

این مقام بریتانیایی برگزاری این نشست را برای آینده افغانستان یک فرصت خوب می داند:

« در ماه سپتمبر سال روان ما با سران کشور های عضو ناتو در بریتانیا یک نشست داریم که در این نشست روی آینده و نیازمندی های افغانستان بحث می شود.
دو یا سه ماه پس از آن یک نشست انکشافی دیگر برگزار می شود.
این دو نشست برای حکومت جدید در افغانستان یک فرصت خوب می باشد تا برای آینده کشور یک اجندا و پالیسی را تهیه نماید و با جامعه جهانی در بخش همکاری های دو جانبه تعهدات جدید نماید.»


به گفتهء سرپرست ادارهء بین المللی انکشافی دولت بریتانیا برای افغانستان و پاکستان در جریان چند روز گذشته وی با شماری از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری سال آینده در افغانستان نیز دیدار کرده و با آنان در خصوص مسایل مختلف مانند امنیت، اقتصاد و فساد صحبت نموده است.

آقای ملک تاکید دارد که این نامزدان نباید تنها بر صحبت های عمومی اکتفا کنند بلکه برنامه های مشخص را تهیهء نموده تا بتوانند مشکلات موجود در افغانستان را برطرف سازند.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد