هورا برای آقای رئیس جمهور

هورا برای آقای رئیس جمهور!
تصوير: RIA Novosti
رئیس جمهور افغانستان چند سخن گفته که ابتدا عجیب به نظر می رسید. وی در مصاحبه با روزنامه «واشنگتن پست» اعلام کرد که نه تنها میزان کمکرسانی وقت اتحاد شوروی به افغانستان بلکه راستای این کمک‌ها را ع...الی ارزیابی می کند. یعنی اینکه پول‌های شوروی نه در هر جایی که باشد به مصرف می‌رسید بلکه در سمت درست

حامد کرزی در دیدار با یک هیات اعضای کنگره آمریکا از این هم فراتر رفته اعلام کرد که از پیوستن کریمه به روسیه جانبداری می کند. این همه توجهات به روسیه چه معنایی دارد؟ «پتر گونچاروف» مفسر صدای روسیه به این پرسش پاسخ داده نوشت:
می‌گویند، سیاست - انجام دادن چیز های مقدور است. اگر این را قبول کنیم می‌شود گفت: هورا برای رئیس جمهور! شما دوباره نشان دادید که می‌توانید هر موقعیتی که شده را به حد اکثر برای خودتان سودآور کنید.
آری، حامد کارزی ضمن صحبت در باره همکاری‌های مشاوران شوروی با دولت افغانستان حقیقت گفته است. «والری ایوانوف» که سالهای بسیار مدیدی در زمان حکومت کل رژیم های آن کشور از جمله در زمان حاضر در آنجا بعنوان مشاور کار کرده گفت که راز این ثمربخشی بسیار ساده است. این کارشناس اظهار کرد:
اتحاد شوروی از طریق واگزاری وام های اختصاصی هدفمند جهت احداث واحد های مشخص به کشور دوست کمک می کرد. اکثر واحد ها با در نظرداشت چشم انداز دراز مدت ساخته شده و این امر امکان ایجاد محل های جدید کار را برای افغانستان فراهم می آورد. هر واحد در حال احداث از لحاظ وجوه پولی ویژه تحویل تجهیزات لازم از شوروی و موجودیت مصالح ساختمانی و نیروی کار افغانی تأمین می شد.
تأمین دوجانبه پولی ضامن شفاف بودن پروژه ها بوده و اتحاد شوروی همیشه اعلامی می‌کرده که کدام اعتبار در خصوص کدام پروژه افغانی تخصیص داده شده است.
از این رو درک دلتنگی فزاینده افغان ها به شوروی‌ها بیسار آسان است. شوروی‌ها حتی در بحبوحه جنگ توانسته اند کاری کنند تا اقتصاد افغانی نه نتها در حال شایسته بماند بلکه واحد های بزرگ جدید هم می ساختند. این واحد ها طویل مدت بوده و تأمین کننده محل های جدید کار.
یک نکته دیگر مثبت ناشی از حضور شوروی در افغانستان این بود که به مسایل اجتماعی در آن کشور حد اکثر توجه شده بود. مثلاً اعمال سیستم جیره بندی از این نکات بود که شوروی از آن زیاد پشتیبانی کرده و اقتصاد مبتنی بر بازار آزاد آنرا مدفون کرد. این سامانه میزان حد اقل زندگی برای هر خانواده افغانی را تأمین می نمود. به این خاطر جای تعجب نیست که در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری نیمی از رایدهندگان افرادی هستند که از سیاست آمریکا در افغانستان ناراضی می باشند.
و اما حامد کرزی چه؟ می‌گویند اگر نمی‌توانی با روحیات خیابان مقابله کنی در راس آن جا بگیر. در حال حاضر رئیس جمهور حساسیت شگرف آمیزی را به روحیات افغان های ساده از خود نشان داده و بدین طریق برای نامزد مورد حمایت خود امتیاز های اضافی بدست می آورد.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد