آیا اوکراین بسوی تجزیه میرود؟

آیا اوکراین بسوی تجزیه میرود؟
/24.2.2014
احمدضیا موسوی - مسکو
به دنبال درگیری های داخلی شدید در اوکراین، کارشناسان امور می گویند: تفرقه و دو دستگی به حدی در این کشور تشدید یافته که در نهایت تجزیه اوکراین را به دنبال خواهد داشت.

به عقیده آ...نان، وجود دو ساختار سیاسی - اجتماعی مستقل که از سویی گرایشاتی اروپایی دارند و از سویی دیگر خواستار همکاری‌های بیشتر با روسیه است، گمانه‌ زنی‌ ها را برای تجزیه این کشور به دو بخش شرقی ( با گرایش به روسیه) و غربی (گرایش به اتحادیه اروپا) افزایش داده است.

تجربه انقلاب های رنگی در کشورهای مصر، قرقیزستان و گرجستان این فرضیه (تجزیه) را بیش از پیش تقویت می‌کند.

چند سال قبل با بروز ناآرامی در گرجستان، یک سوم خاک آن منطقه تجزیه شد زیرا مردم این کشور یا دولت ساکاشویلی همین اصراری را دارند که امروز غرب اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا دارد. طبعا با ادامه این روند اگر درگیری‌ها در اوکراین برای چند ماه ادامه پیدا کند و به یک درگیری ملی، مذهبی یا قومی تبدیل شود، باید منتظر تجزیه اوکراین نیز بود.

اوكراين در سه ماه اخير با بحران‌هاي امنيتي گسترده‌اي همراه شده است به گونه‌اي كه نتيجه آن ايجاد فضاي جنگ داخلي و تشديد نابساماني‌هاي اقتصادي اين كشور مي باشد.

به دنبال این ناآرامی ها، ویکتور یانکوویچ زیر فشار کشور های غربی با مخالفین کنار آمده و با امضاء یک توافق نامه با مخالفان سعی کرد تا امنیت را در این کشور تامین کند.

و اگرچه ویکتور یانوکویچ؛ رئيس جمهور اوکراين و رهبران مخالفان توافق نامه پايان بحران را امضا کردند.

ويکتور يانوکويچ طرحي را براي بازگرداندن آرامش به اوکراين هم ارائه کرده است. طرح يانوکويچ براي بازگشت آرامش به اوکراين شامل تشکيل دولت آشتي ملي، برگزاري انتخابات زودهنگام و کاهش اختيارات رئيس جمهور است. اما مخالفان سیاسی وی به موارد این تفاهمنامه پابند باقی نماندند.

يانوکويچ اين طرح را با صدور بيانيه اي بعد از مذاکرات فشرده اي که با رهبران مخالفان و همچنين وزيران خارجه سه کشور فرانسه، آلمان و لهستان انجام داد به اطلاع مردم اوکراين رساند.

در بيانيه رسمي سايت رياست جمهوري اوکراين آمده است: من (يانوکويچ) برگزاري انتخابات زودهنگام را اعلام مي کنم. همچنين خواستار بازگشت قانون اساسي سال ۲۰۰۴ و اعطاء اختيارات بيشتر به پارلمان شده و تلاش مي‌کنم تا هر چه سريعتر دولت وحدت ملي شکل بگيرد.

در حین حال وزیر خارجه روسیه سرگی لاوروف گفته است که کشور های غربی مسئول حوادث اوکراین است. وزرای خارجه کشور های اروپایی و برخی مقامات بلند پایه امریکا در روزهای گذشته بار ها به اوکراین سفر نموده و با مخالفان سیاسی آقای یونوکویچ ملاقات نمودند. رسانه های روسیه نوار صوتی صحبت تلفونی جنجالبرانگیز سفیر امریکا در اوکراین را نیز نشر نموده اند .

به باور آگاهان امور، اوكراين از جهات اقتصادي ، سياسي و حتي امنيتي براي غرب داراي اهميت بسياري مي‌باشد كه يادآور سياست‌هاي غرب در دوران جنگ سرد براي مقابله با شوروي سابق است.

هر چند كه كشورهاي غربي ادعا دارند كه دوران جنگ سرد به پايان رسيده و حتي با روسيه در معادلات جهاني همگرايي دارند، اما حقيقت امر، استمرار همان دوران و رويكرد غرب به پيمان ‌هاي نانوشته براي مقابله با روسيه است.

بر اين اساس غرب در كنار بحران سازي در عرصه داخلي روسيه به دنبال بحران سازي در حوزه پيراموني آن نيز مي باشد كه به دليل شرايط حساس و ويژه اوكراين بخش عمده‌اي از اين تحركات در قبال اين كشور صورت مي‌گيرد.

غربي‌ها در حالي ادعاي حمايت از مطالبات مردم اوكراين را سر مي‌دهند كه عملا به دنبال به آشوب كشاندن اين كشور مي‌باشند و در اين عرصه گزينه‌ هاي متعددي را در دستور كار دارند.

گزينه‌هايي كه از سرنگوني نظام حاكم بر اوكراين گرفته تا تجزيه اين كشور و تكرار سرنوشت ديوار برلين ميان دو آلمان (اكنون دو اوكراين) را در بر گرفته است.

غرب و متحد اصلی آنان آمریکا، در حالي همچنان دو اصل تجزيه و كوچك سازي كشورها براي سلطه بر آنها و نيز محاصره روسيه را در دستور كار دارد كه اوكراين قرباني جديد اين طراحي‌ ها مي‌باشد، چنانكه فرمول خونين غرب براي تجزيه اوكراين، روزهاي خونيني را براي اين كشور رقم زده است.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد