چرا لاوروف به عربستان سعودی رفت؟

چرا لاوروف به عربستان سعودی رفت؟
تصويرo: mid.ru
سفر دور روزه ی وزیر امور خارجه ی روسیه سرگی لاوروف به عربستان سعودی ، و دیدار وی با رهبر این پادشاهی ، توجه ی بسیاری از ناظرین را به سمت خود معطوف داشت.

سفر دور روزه ی وزیر امور خارجه ی... روسیه سرگی لاوروف به عربستان سعودی ، و دیدار وی با رهبر این پادشاهی ، توجه ی بسیاری از ناظرین را به سمت خود معطوف داشت. در واقع ، نمی توان متذکر نشد که این اواخر ارتباطات بین مسکو و ریاض به طور قابل توجهی فعال شده است.
سوم ژوئن سعود الفیصل وزیر امور خارجه ی سعودی ها ، از سوچی بازدید کرد و در این شهر با رئیس جمهور ولادیمیر پوتین و سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دیدار داشت. سپس به ابتکار طرف سعودی مکالمه ی تلفنی لاوروف و الفیصل برقرار شد که در جریان آن طرفین حل و فصل اوضاع متشنج در منطقه را بحث و بررسی کردند. و اکنون زمان سفر متقابل لاوروف به جده است.
به عقیده ی قالب قندیل تحلیل گر لبنانی ، روسیه اکنون ارتباط با مهره های مهم منطقه را بیشتر کرده است:
دیدار سرگی لاوروف در چهارچوب سیاست روسیه برای حل و فصل در گیری های مسلحانه در خاور نزدیک است.
اگر به طور مشخص در خصوص بحران سوریه صحبت کنیم ، موضع مسکو همواره با مخالفت از جانب ایالات متحده و کشورهای غربی و همچنین عربستان سعودی مواجه شده است. اما حوادث اخیر باید آنها را مجبور سازد که به این درگیری ها به شکلی نو نگاه بیاندازند. سخن قبل از همه در خصوص موفقیت های ارتش سوریه است که تروریست های حمایت شده توسط عربستان سعودی نمی توانند با آن تقابل کنند. اعتماد و اطمینانی که مردم سوریه به رهبریت کشور در جریان انتخابات ریاست جمهوری نشان دادند نقش مهمی را بازی کرد. بدین ترتیب عملا حمایت از افراطیون ناامید کننده شد.
در ارتباط با عراق ، گروهک " دولت اسلامی عراق و شام " اکنون تهدید مستقیمی برای عربستان سعودی محسوب می شود ، پس طرفین موضوعاتی برای بحث و بررسی دارند.
باید به این واقعیت توجه کرد که گروهک " دولت اسلامی عراق و شام " در عراق طی مدت زمان کوتاهی حملات گسترده ای را صورت داد ، اگر چه قبلا چنین قدرتی از جانب آنها مشاهده نشده بود. بنابراین این حس به وجود می آید که کسی به طور هدفمند ، فعالیت اصلی تروریست ها را از سوریه به عراق منتقل کرده است.
چه کسی می توانست این کار را بکند؟ و چه اهدافی را دنبال می کند؟ ویاچسلاو ماتوزوف ، شرق شناس روسی می گوید :
چندی پیش مشخص شد که عربستان سعودی دعوت نامه ای برای رئیس جمهور ایران به منظور سفر به ریاض فرستاده است. در این لحظه ما در آستانه ی بهبود ارتباطات بین دو کشور قرار گرفتیم ، که در آینده تاثیر مثبتی بر تمام منطقه ی خاور میانه می گذاشت. این امر اتفاقی است یا خیر ، وقتی تمامی این تغییرات مثبت اتفاق افتاد ، ناگهان در عراق حملات گسترده ی گروهک " دولت اسلامی عراق و شام " آغاز می شود. ترکیه این سازمان را سخاوتمندانه حمایت می کند ، البته این کمک ها با تایید و موافقت ایالات متحده است. اما عربستان سعودی موضع خود را در قبال حوادث به وجود آمده در عراق کاملا مشخص کرد. وزیر امور خارجه عربستان سعود الفیصل تاکید نمود که فعالیت گروهک " دولت اسلامی عراق و شام " تروریسم خالص است. در عین حال لازم به یاد آوری است که این تروریسم دشمنی بین سنی و شیعه را تشدید کرده و امیدهای بهبود ارتباط بین عربستان سعودی و ایران را بر باد می دهد. در این ارتباط سفر لاوروف به جده را باید به عنوان تلاشی در جهت نجات روند مثبت در حال ظهور به حساب آورد.
این اواخر عربستان سعودی " اخوان المسلمین " را در لیست تروریست ها قرار داد و به مصر کمک نمود تا " اخوان " را از مقام برکنار کنند و از مردم خود خواست که از " نقاط حساس "به میهن بازگردند. تمامی این اقدامات با رشد ارتباطات بحرانی ریاض به سیاست منطقه ای متحد اصلی اش یعنی آمریکا مطابقت داشت.
این بدان معناست که دگرگونی های عمده ای در نقشه ی سیاسی منطقه رخ خواهد داد؟ هیچ چیز نيست

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد