اخباروز از افغانستان و جهان

خواست روسیه برای اقدام جمعی برای دفاع از فرهنگ در مقابل وحشیگرایی

لاوروف
© AP Photo/ Alexander

 

سیاسی

بنا به گزارش منابع خبری، سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در سخنان خود در سیاست عمومی در 38-مین کنفرانس یونسکو گفت، مسکو از جامعه جهانی می خواهد تا برای دفاع از ارزشهای فرهنگی علیه وحشیگرایی اقدامات جمعی را روی دست بگیرند.

لاوروف افزود، زمانی که وحشیگران آثار باارزشهای تمدن جهانی را در مصر، عراق، افغانستان و کوزوو نابود می کنند، ضرورت به اقدامات جمعی به منظور حفظ فرهنگی بشری می باشد. برای این منظور پایه قانونی — کنوانسیون سازمان ملل برای حفاظت ارزشهای فرهنگی در صورت وقوع جنگ احتمال وجود دارد.

 

 

مولوی غلام جیلانی در انفجار امروز در افغانستان کشته شد

مولوی غلام جیلانی عالم جید امروز در درنتیجه انفجاری در افغانستان کشته ش.

براساس گزارش خامه پرس به نقل از معاون رئیس پولیس ولایت غزنی، ماین مغناطیسی که بر موتر جیلانی جاسازی شده بود، منفجر گردیده و در نتیجه آن شخص عالم دین کشته شد. این حادثه در منطقه شامیر شهر غزنی رخ داده است. در حال حاضر فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است
 
هند شاید به افغانستان چهار هلیکوپتر ضربتی می – 35 بفروشد
 
هلیکوپتر می – ۳۵ ام
 

امکان فروش چهار هلیکوپتر می – 35 هند به افغانستان


هند و افغانستان راجع به تسلیمدهی چهار هلیکوپتر ضربتی می — 35 (نوع صادراتی می — 24) به نیروهای مسلح افغانستان مذاکرات انجام میدهند. در این باره روزنامه «هندو» خبر داده است.
به گفته یک منبع فاش نشده نظامی روزنامه، توافق در باره این مساله میتواند در مذاکرات اجیت دوال مشاور صدراعظم هند در امور امنیت ملی و حنیف اتمر همتای افغان او که در روزهای 7 — 8 نوامبر از دهلی نو بازدید خواهد کرد، حاصل خواهد شد.
قبلاً هند به افغانستان موترهای جیپ، هلیکوپترهای ترانسپورتی و تسلیحات دیگر غیرمرگبار تحویل داده بود و همچنان در تربیه پرسونل نظامی کمک مینمود. کابل، به نوبه خود، بارها به دهلی نو جهت ارسال تسلیحات تهاجمی مراجعه نموده بود

در جریان عملیات نظامی در شرق افغانستان تقریبا 30 جنگجوی داعش کشته شده اند

© AP Photo/ Rahmat Gul
در جریان عملیات نظامی در شرق افغانستان تقریبا 30 جنگجوی داعش کشته شده اند
 

نابودسازی جنگجویان داعش در شرق افغانستان

تقریباً 30 جنگجوی گروه تروریستی «دولت اسلامی» (داعش) هنگام عملیات نظامی در ولایت ننگرهار افغانستان از بین برده شده اند. در این باره آژانس Khaama Press خبر داده است.

به اساس معلومات پولیس محلی، حد اقل، 28 جنگجوی داعش در روز چهارشنبه در جریان ضربات هوایی و اتشباری هاون بر مواضع انها در ولسوالی اچین از بین برده شده اند. طوریکه نماینده پولیس خبر داد، هشت جنگجو زخمی شده اند. یک جنگجوی دیگر بعداً در جریان برخورد کشته شده است.
 

چین و ویتنام در باره حفظ صلح در بحیره چین جنوبی توافق نمودند

© Sputnik/ Sergei Guneyev
شی جی پینگ
جهان

توافق چین و ویتنام در باره حفظ صلح در بحیره چین جنوبی

مقامات چین و ویتنام در باره حفظ صلح و ثبات در منطقه مناقشوی در بحیره چین جنوبی توافق نمودند. در این باره آژانس رویتر در روز جمعه خبر داد.
طبق گزارش آژانس سینهوا، طرفین در نتیجه مذاکرات هنگام بازدید شی جینپین صدر جمهوری مردم چین از هانوی به توافق رسیدند. انها همچنان در باره انجام بازرسی در ابها در منطقه خلیج باکبو (خلیج تانکین) در ماه دسمبر در چارچوب همکاری بحری و انجام کار مشترک در باره تعیین سرحد در منطقه خارج از خلیج توافق نمودند.
از طریق بحیره چین جنوبی تقریباً یک سوم جریان باربری جهانی صورت میگیرد و شلیف جزایر واقع در این منطقه از نفت غنی می باشد. بر اراضی مختلف در این منطقه برعلاوه چین، برونی، ویتنام، مالیزیا و فلیپین کشورهای عضو اسیان ادعای مالکیت دارند. در جریان ملاقات وزارای خارجه جمهوری مردم چین و کشورهای عضو اسیان در ماه جولای سال 2011 در بالی اصول اساسی قواعد برخورد در بحیره چین جنوبی که امتناع از توسل به قوه را پیشبینی میکند، تصویب شده بود.



المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد