جنبش تبسم نماد داد خواهي

جنبش تبسم»،نماد دادخواهی و نمایش صفحه جدید تاریخ افغانستان
تاریخ:۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۲
کدخبر: ۱۳۹۴۰۸۲۲۰۰۰۳۸۰
حرکت خودجوش مردم در روز چهارشنبه و در ادامه آن برپایی تظاهرات اعتراض‌آمیز نسبت به عملکرد ضعیف دولت در برخورد با عوامل ناامنی در اکثر نقاط افغانستان، به نمادی از دادخواهی و شکستن تعصبات کور قومی انجامیده است.
به گزارش خبرنگار سایت  افغانستان خبرگزاری فارس، بعد از ماجرای تلخ سربریدن 7 مسافر ربوده شده که 9 ماه پیش توسط تروریستها گرفًذتار شدند، اکنون افغانستان فارغ از هرگونه قومیت طلبی، بر محوری بنام دادخواهی خون مظلوم در زیر پرچم «جنبش تبسم» گرد آمده تا صفحه جدیدی از تاریخ افغانستان را به نمایش بگذارد.
این حرکت، از آنجایی لقب بی‌سابقه به خود میگیرد که در تاریخ افغانستان، هیچگاه مردم تا این اندازه و با تکیه بر ابزار همدلی، بر دیوار ارگ لرزه ننداخته بودند. همچنین در پیشاپیش مردم، دیگر خبری از چهرههای سیاسی نبود و لفظ خودجوش و دفاع از حق مظلوم، بهترین دلیل بر چرایی این حرکت منهای هرگونه جناح بندی سیاسی بود.
جنبش تبسم، یک حرکت خودجوش و مردمی است. تفسیر شخصی از این حرکت خطاست و به روند مردمی که تازه آغاز شده، آسیب می‌زند.
در طول تظاهرات افرادی کوشش کردند بهره‌برداری شخصی کنند، اما این موج حقیقی‌تر و متبسم‌تر از آن بود که کسی بتواند از آن بهره‌برداری شخصی کند.
در این جنبش پتانسیل گذر از خود به دیگری و مردمی‌شدن خواست‌ها وجود دارد، مشروط بر آنکه دفاع از جان‌ها مقدم بر دفاع از قومیت‌ها باشد و این پل باریکِ گذر از خود به دیگریِ اجتماعی را با دستان خود خود منفجر نکنیم و فرو نریزیم.
در ادامه تصاویری از حرکت مردمان اقوام مختلف در ولایات مختلف قابل مشاهده است.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد