كسترده ترين تظاهرات داد خواهي

گسترده‌ترین تظاهرات عدالت خواهی تاریخ افغانستان

12219423_941903975880219_9036019904763420651_n
اطلاعات روز: صدها هزار نفر از شهروندان کابل، امروز در پیوند به بی‌توجهی حکومت به وضعیت نامناسب امنیتی و سربریده شدن هفت باشنده ولایت غزنی در ولایت زابل، تظاهرات کردند.
مظاهره‌کنندگان تابوت‌های هفت شهید زابل را بر شانه‌های خود حمل کرده و پُشت دروازه‌های ارگ ریاست جمهوری تجمع نموده‌اند.
معترضان با سر دادن شعارهای «هم‌صدا شویم تا رها شویم»، «عدالت خواست ملی ماست»، «دادخواهی هدف ملی ماست»، «مرگ بر طالبان تروریست» و «طالب جنایت می‌کند، ارگ حمایت می‌کند»، خواهان تأمین امنیت شهروندان کشور شده وقطع‌نامه پنج ماده‌ای را صادر کردند.
در ماده اول این قطع‌نامه آمده است: «با راه‌اندازی عملیات تصفیوی قاطع و سریع، قاتلین شهدای زابل و تمام عاملان جنایت و ناامنی در این ولایت، به زودترین فرصت ممکن دست‌گیر، محاکمه و با در نظرداشت تمام معیارها و موازین حقوق بشری و اصول محاکم ملی و بین‌المللی مجازات شوند.»
هم‌چنان معترضان خواهان تشکیل یک قول اردوی فعال و مجهز در تشکیلات اردوی ملی افغانستان برای حفاظف از امنیت کلی هزاره‌جات با چهار فرقه در چهار زون امنیتی بامیان، دای‌کندی، جاغوری و غزنی، بهسود و دایمیرداد، شدند.
در ماده سوم این قطع‌نامه یادآوری شد: «برای تأمین امنیت و رسیدگی به مشکلات اداری مردم ولسوالی‌های جاغوری، مالستان، قرباغ، ناور و جغتو تشکیل واحد اداری مستقل ولایت جاغوری و غزنی باختری منظور و عملی شود.»
معترضان هم‌چنان خواستار افزایش تشکیلات پولیس ملی در تمامی ولسوالی‌هایی که با تهدید طالبان و سایر تروریستان قرار دارند، شدند.
در پایان این قطع‌نامه معترضان در مقابل ارگ ریاست جمهوری افغانستان گفتند: «برای بزرگداشت از حرمت شهدای مظلوم و بی‌گناهی که در زابل به شهادت رسیدند، تپه‌ای در شهر کابل، بنام «تپه‌ی شهدا» نام‌گذاری شده و پیکرهای پاک شهیدان در آن به خاک سپرده شوند.»
نیروهای ویژه گارد ریاست جمهوری عصر امروز برای متفرق ساختن مردم فیرهای هوایی انجام دادند که باعث جراحت هشت تن به شمول یک خبرنگار گردید.
ریاست جمهوری هنوز واکنش جدی به مطالبات مردم نشان نداده است. رییس جمهور غنی در پیام تلویزیونی صرفاً گفته است که برای جلوگیری از تکرار چنین حوادث اقدام خواهد کرد و انتقام خون شهدا را از طالبان و گروه‌های تروریستی می‌گیرد.
ظاهراً این گفته‌های رییس جمهور قناعت معترضان را حاصل نکرده و جمعیت کثیری هنوز در اطراف ارگ ریاست جمهوری حضور دارند.
معترضان هشدار می‌دهند که تا زمان برآورده شدن کامل خواست‌های شان، به تظاهرات ادامه خواهند داد و دولت را به مسئولیت پذیری وادار خواهند کرد.
هم‌زمان با اعتراض گسترده مردم در کابل، نمایندگی سازمان ملل در افغانستان، سفارت امریکا در کابل، نماینده ویژه اتحادیه اروپا، اتحادیه حقوق‌دانان افغانستان، محصلین و دانش‌آموختگان هزاره مقیم امریکا، نهادهای فرهنگی-اجتماعی شهروندان افغانستان مقیم‌هالند و مجلس نمایندگان افغانستان در پیوند به این اعتراض واکنش نشان داده و سربریدن هفت تن در زابل را جنایت ضد بشری خوانده‌اند.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد