بیماری در کشور درست تشخیص نمی‌شود

وزیر صحت عامه: ۷۰ درصد بیماری در کشور درست تشخیص نمی‌شود

وزیر صحت عامه: ۷۰ درصد بیماری در کشور درست تشخیص نمی‌شود



فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه کشور می‌گوید که بر اساس اسناد و مدارک، حدود 70 درصد بیماری در شفاخانه‌های داخلی درست تشخیص نمی‌شود.
آقای فیروز دیروز شنبه، 10 دلو در مراسم افتتاح بخش عاجل شفاخانه جمهوریت در کابل گفت، اسناد هفتاد درصد تشخصیه بیماران در شفاخانه‌های داخلی، هنگام بررسی در خارج نادرست ارزیابی می‌شود.
او افزود، اکثر ماشین‌های ام آر آی و سی تی اسکن در شفاخانه‌های داخلی معیاری نیستند یا هم به دلیل افراد غیر مسلکی نتایج بیماران از این ماشین‌ها درست تشخیص نمی‌شود.
آقای فیروز گفت، در حال حاضر حدود 186 شفاخانه در کشور فعالیت دارند، اما اکثر این شفاخانه‌ها معیاری نیستند.
کمبود شفاخانه‌های معیاری، عدم تشخیص درست بیماران از سوی داکتران، فروش داروهای تاریخ تیر شده و بی کیفیت مشکلات جدی را در بخش صحی در کشور به بار آورده است.
شهروندان همواره از حکومت به ویژه وزارت صحت عامه خواسته اند، تا برای حل این مشکل اقدامات لازم را انجام دهند.
با این حال، وزیر صحت عامه دیروز در کابل گفت، برای حل این مشکل اقدامات روی دست گرفته شده، اما حل آن در چند سال آینده ممکن نیست و نیاز به زمان بیشتر دارد.
او همچنان در مورد وارد کردن داروهای بی کیفیت در کشور گفت، اکثر این داروها از نقاط غیر کنترل دولت وارد می‌شوند، اما با آنهم برای حل این مشکل با ایران و هند توافق های صورت گرفته است.
او افزود، با ایران و هند توافق شده تا داروهای صادراتی به افغانستان را از نگاه کیفیت کنترل کنند و با پاکستان هم، در این زمنیه به توافق خواهیم رسید.
مراجعه شماری زیادی از بیماران به خارج، از مشکلات دیگر در بخش صحی عنوان می‌شود.  سالانه ده‌ها هزار بیمار داخلی برای تداوی و عدم امکان تداوی آن در داخل، به خارج می‌روند.گفته می شود که از این طریق سالانه میلیاردها افغانی به خارج از کشور انتقال می یابد.
در همین حال، وزارت صحت عامه کشور اطمینان داده که تلاش‌ها جریان دارد تا امکانات تداوی در داخل فراهم شود و از فرستادن بیماران و انتقال پول به خارج جلوگیری صورت گیرد.(مرکزی

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد