افغان‌ها به سوریه توسط ایران

افغانستان اعزام افغان‌ها به سوریه توسط ایران را بررسی می‌کند

افغانستان اعزام افغان‌ها به سوریه توسط ایران را بررسی می‌کند


دولت افغانستان گزارش سازمان دیدبان حقوق بشر را در مورد اینکه ایران شهروندان افغانستان را به سوریه می‌فرستد، بررسی می‌کند.
جاوید فیصل معاون، سخنگوی ریاست اجرائی دولت وحدت ملی افغانستان گفت که کابل صحت و سقم گزارش این نهاد را از مجراهای دیپلماتیک تحقیق می‌کند.
سازمان دیدبان حقوق بشر که مقر آن در نیویورک است، در گزارش تازه اعلام کرده است که سپاه پاسداران ایران از سال ۲۰۱۳ میلادی تاکنون هزاران مهاجر افغان را که بدون مدرک اقامت قانونی در ایران زندگی می‏‌کنند، استخدام و به جنگ سوریه اعزام کرده است.
آقای فیصل گفت که بعد از طی مراحل، دولت افغانستان اقدامات لازم را انجام خواهد تا این مشکل به صورت اساسی حل شود.
صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله در واکنش به این گزارش نهاد دیدبان حقوق بشر حساب توییتری خود نوشته است: "فرستادن مهاجران بیچاره افغان برای جنگ به سوریه، در تضاد با تمام قوانین بین‌المللی مهاجرت است و باید متوقف شود."
این نهاد مدعی شده که ایران این پناهندگان و مهاجران را تهدید به بازگرداندن به کشورشان کرده و مجبور می‌کند در سوریه بجنگند.
در گزارش این نهاد که روز، جمعه ۹ دلو منتشر شده، آمده است که مقام‌های ایرانی این افراد را ترغیب کرده‌اند که اگر برای دفاع از اماکن مقدس شیعه به سوریه بروند، در مقابل به آنها کمک‏‌های ‏مالی و اجازه اقامت قانونی در ایران داده می‌شود.
این سازمان افزوده که در اواخر سال ۲۰۱۵ با حدود ۳۰ تن از افغان‌ها که در ایران زندگی می‌کردند، مصاحبه کرده است. برخی از آنها اظهار داشته‌اند که دولت ایران بستگانشان را "تحت فشار قرار داده" است تا حاضر به جنگ در سوریه شوند. این افراد از ایران فرار کرده و خود را به یونان رسانده‏‌اند ‏ یا به دلیل امتناع از انجام این کار "به افغانستان باز گردانده شده‏‌اند."
شمار دیگر این افراد هم به گزارشگران سازمان دیدبان حقوق بشر گفته‌اند که آنها یا به علت اعتقادات مذهبی یا به خاطر قانونی کردن وضعیت اقامتشان در ایران داوطلب شدند که همراه با گروه‏‌های ‏شبه‌نظامی تحت سرپرستی ایران در سوریه بجگند.
پیتر بوکرت، رئیس بخش امور اضطراری در سازمان دیده‏‌بان‏‏ حقوق بشر در این باره گفته است:" ایران نه تنها به پناهندگان و مهاجران افغان انگیزه جنگیدن در سوریه را داده بلکه به گفته تعدادی از این افراد، آنها را تهدید کرده است در صورت شرکت نکردن در جنگ، به افغانستان باز گردانده خواهند شد. گروهی از این مردها و پسرهای افغان که با چنین انتخاب تاسف باری مواجه شده بودند، از ایران به اروپا گریختند."
براساس این گزارش ایران حدود سه میلیون افغان را پناه داده که بسیاری از آنها از رنج‏‌ها ‏و سختی‏‌ها ‏و درگیری‏‌های ‏مسلحانه در افغانستان، به ایران گریخته‏‌اند. تنها ۹۵۰ هزار نفر از این افراد، پناهنده قانونی در ایران محسوب می‌شوند. بقیه به صورت غیر قانونی یا با ویزای موقت در ایران زندگی می‌کنند.
به گفته سازمان دیدبان حقوق بشر مراسم تشییع جنازه برای جنگجویان افغانستان که در سوریه کشته می‏‌شوند، غالبا در ایران برگزار می‏‌شود و گاهی مقاماهای ایرانی نیز در آن شرکت می‏‌کنند. در رسانه‌های داخلی ایران بارها گزارش شده که افغان‏‌های ‏مقیم ایران، خود داوطلبانه به گروه‌‏های ‏شبه نظامی در سوریه پیوسته‏‌اند‏.
در گزارش این نهاد تاکید شده که بسیاری از مصاحبه شوندگان گفته‌ اند که خطر دستگیری و خدمت اجباری نظامی عامل مهمی در تصمیم آنها به ترک ایران بوده است.
دولت ایران قبلا گزارش‌های مبنی بر فرستادن شهروندان افغان از سوی این کشور به جنگ سوریه را رد کرده است.
اعتراض‌های عمومی در سوریه از بهار ۲۰۱۱ شروع و مدت کوتاهی بعد با سرکوب خونین مواجه شد.
این ناآرامی‌ها حدود یک سال بعد به یک جنگ تمام عیار داخلی تبدیل شد. (بی بی سی)

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد