دستور اشرف غنی به دادستانی کل در مورد 'راهنمای قوم‌گرایانه'



دستور اشرف غنی به دادستانی کل در مورد 'راهنمای قوم‌گرایانه'

اشرف غنیحق نشر عکسARG
Image captionاشرف غنی: زیبایی افغانستان و قوت و ثبات آن در وجود اقوام و مردمان با هم برابر و مساوی این سرزمین باعزت است
رئیس جمهوری افغانستان محتوای سندی موسوم به "راهنمای قوم‌گرایانه" که از یکی از مهمترین بخش‌های نهاد ریاست جمهوری درز کرده را "تأثرآور" خوانده و به دادستانی کل این کشور دستور داده است تا در مورد آن تحقیق کند.
در خبرنامه ارگ ریاست جمهوری که امروز (۳۱ سنبله/شهریور) منتشر شد، آمده است: "رئیس جمهوری غنی به دادستانی کل کشور هدایت داده است تا در این خصوص تحقیقات همه جانبه انجام داده و در تشخیص عامل و یا عاملین این رفتار زشت اقدام نموده و در روشنی احکام قانون اساسی و سایر قوانین نافذۀ کشور با آنان برخورد کند".
این سند غیررسمی تحت عنوان "کارهایی که باید انجام شود"، حاوی رهنمودهایی است مبنی بر اینکه چگونه می‌شود کارمندان بیشتری از قوم پشتون را در بخش‌های مختلف و افراد "مورد اعتماد" را در بخش‌های کلیدی اداره امور ریاست جمهوری جابجا کرد.
این سند که امضا و مهری ندارد، به صورت راهنمایی تهیه و از طریق یک گروه تلگرامی، از حساب ثواب‌الدین مخکش، کارمند بست اول اداره امور ریاست جمهوری با حدود ۱۸۳ کارمند ظاهرا میان‌رتبه این اداره در میان گذاشته شده و در چند روز گذشته نسخه‌ای از آن به رسانه‌ها درز کرد.
اخراج كارمند رياست جمهوری افغانستان در پی درز سند جنجالی
اداره امور، نهادی است که رابطه ریاست جمهوری افغانستان را با تمام ساختارهای دولت این کشور تنظیم می‌کند و نقش عمده در تأمین ارتباط رئیس جمهوری با مردم دارد.
در خبرنامه ارگ ریاست جمهوری همچنین آمده است که آقای غنی "رفتار، فکر و عملکرد تبعیض آمیز" در تمامی بخش‌ها به ویژه در داخل دستگاه دولتی را "شدیدا محکوم" کرده و به هیچ فردی یا نهادی اجازه نمی‌دهد که وحدت ملی مردم افغانستان را خدشه‌دار کند. 
شاه حسین مرتضویی، سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به بی‌بی‌سی گفت که آقای غنی در پایان سفرش به مجمع عمومی سازمان ملل از جزئیات این نامه باخبر شده و آنرا محکوم کرده است.
درز این سند واکنش‌های متعدد سیاستمداران، اعضای دولت و چهره‌های سرشناس را در افغانستان به دنبال داشته و موجب بحث‌های زیادی میان کاربران شبکه‌های اجتماعی در این کشور شده است.
ارگ ریاست جمهوریحق نشر عکسARG

محتوای 'راهنمای قوم‌گرایانه'

نسخه‌ای از این سند میان کاربران شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود و شماری از سیاسیون و کاربران آنچه را که "رویکردهای قومگرایانه کارمندان ارشد دفتر ریاست جمهوری" می‌خوانند، محکوم کرده‌اند.
براساس آنچه که در این سند به زبان پشتو آمده، از چند کارمند پشتون نام برده شده و گفته شده که از آنها باید حمایت صورت گیرد و مجوز ورود به کاخ ریاست جمهوری تنها به کسانی داده شود که "قابل اعتماد باشند و نه مخالف ما".
در بخشی از این سند نام‌های چند کارمند غیرپشتون ذکر و تذکر داده شده که برکنار و به جای آنها افراد پشتون تعیین شوند؛ چرا که یا با "تیم" مورد نظر سند همکاری نمی‌کنند یا افرادی از اقوام دیگر را استخدام می‌کنند. اگرچه دست‌کم در مورد یکی از آنها گفته شده که در کارش شایستگی دارد.
آقای مخکش در پیام ویدیویی که پس از درز این سند منتشر کرد، آن را حق نشر عکسSAWABDIN MAKHKASH/FB
Image captionآقای مخکش در پیام ویدیویی که پس از درز این سند منتشر کرد، آن را "توطئه‌ای" علیه خود خواند اما گفت "به دلیل آنکه نمی‌خواهد وحدت ملی افغانستان آسیب ببیند، از مقامش کناره‌گیری کرده است"
در چند جای این سند از ضمیر "ما" استفاده شده که ظاهراً به گروهی از کارمندان پشتون‌تبار اداره ریاست جمهوری اشاره دارد. در سند تاکید شده که زمینه دستیابی این افراد و "دوستان" آنها به سمت‌های "خوب" و دارای امکانات بهتر فراهم شود.
این گروه تشویق شده که روابط خود را با اشرف غنی، رئیس جمهوری و افراد نزدیک به او و همچنین وزیرانی که "مورد پسند" رئیس جمهوری هستند، افزایش دهند.
در یکی از مواد این راهنما به این موضوع اشاره شده که پشتون‌های هراتی، که پشتو نمی‌دانند و همچنین افرادی از اقوام تاجیک و ازبک که "مطلقاً مطابق خواست‌ ما کارکنند به گونه نمونه" در دفتر اداره امور ریاست جمهوری استخدام شوند تا "مردم فکر کنند که از هر قوم کسی در این جا حضور دارند".

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد