جریان‌های مخالف غنی قطورتر شد



فهرست جریان‌های مخالف غنی قطورتر شد
/31.3.2018
فهرست جریان‌های مخالف غنی قطورتر شد

هفتۀ گذشته در کابل حزب ائتلاف بزرگ مردم افغانستان با حضور صدها تن اعلام موجودیت کرد.

در ائتلاف تازه، برخی از سران قومی و نمایندگان برجستۀ شورای ملی افغانستان از جمله همایون همایون معاون مجلس و حاجی ظاهر قدیر، نماینده ننگرهار در پارلما حضور دارند.

ائتلاف بزرگ مردم افغانستان از وضعیت جاری در کشور ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند که نظام را با دستان خود تشکیل داده‌اند؛ اما امروز چون منحرف شده است، در برابرش ایستاده‌اند.

همایون همایون، معاون مجلس و از تشکیل‌دهنده‌گان این ائتلاف گفت که آنها به دنبال نجات کشور از ورطۀ کنونی هستند.

معاون مجلس افزود که آگاهی دارند که حلقاتی در تلاش تجزیۀ افغانستان هستند.

او به انتقادهای برخی حلقات از اتحاد آن‌ها با سران شمال اشاره کرد و گفت که وقتی گروه‌هایی با پاکستان و طالبان معامله می‌کنند، گپی نیست؛ اما وقتی ما در کشور خود ما با شخصیت‌هایی دیدار و ملاقات می‌کنیم، به خودفروشی متهم می‎شویم.

آقای همایون افزود که دیدارهای آنها با سران شمال از جمله عطا محمد نور و جنرال دوستم به خاطر جلوگیری از قومی‌شدن مناسبات جاری در افغانستان بوده است.

معاون مجلس گفت که گروه‌هایی بر من حمله کرده‌اند که چرا به فارسی صحبت می‌کنم؛ به آن‌ها می‌گویم که فارسی یکی از زبان‌های کشورماست و به هیچ کسی اجازه نمی دهم که به من بگوید به فارسی صحبت نکن. هم پشتو و هم فارسی زبان مادری ام است.

همایون همایون افزود: من پشتون، تاجیک، هزاره و ازبیک هستم. به هیچ کسی اجازه نمی‌دهیم که مباحث قومی را در کشور ما دامن بزند.

معاون مجلس ابراز تأسف کرد که در جریان انتخابات از مردم خواسته است که به اشرف‌غنی، رییس جمهور کنونی افغانستان رأی بدهند.

در این حال، ظاهر قدیر، از دیگر تشکیل‌دهندگان این ائتلاف گفت که اشرف‌غنی سرگرم قوم‌گرایی است و گاهی با تاجیک، گاهی با ازبیک و گاهی هم با هزاره درگیر است.

او گفت که یک رهبر سیاسی چنین شخصیتی نمی‌داشته باشد. به همین دلیل، آنها دیگر غنی را به رسمیت نمی‌شناسند.

ظاهر قدیر گفت که برای نخستین‌بار ائتلافی در سطح افغانستان اعلام موجودیت می‌کند. کارهای این ائتلاف تکمیل شده و به زودی اعلام خواهد شد.

او گفت که این ائتلاف در میان همۀ اقوام افغانستان جای خواهد داشت. برعکس جریان‌هایی که به قوم و جریان خاصی منحصر شده‌اند.

این نماینده مجلس خاطر نشان ساخت که از شورای ولسوالی‌ها تا انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری نامزد دارند و نامزد خویش را برندۀ انتخابات ریاست جمهوری خواهند ساخت. آقای قدیر گفت که علی رغم مخالفت حکومت و جامعه جهانی به زور همایون همایون را به معاونیت مجلس کشانیدند.

این درحالی است که پیش از این جریان‌های دیگری در مخالفت با حکومت اشرف‌غنی اعلام موجودیت کرده بودند. شورای حراست و ثبات، ائتلاف نجات افغانستان، جبهۀ نوین ملی افغانستان و ائتلاف مردم افغانستان، از عمده‌ترین جریان‌های مخالف حکومت افغانستان محسوب می‌شود.

این جریان‌ها به شدت با سیاست‌ها و رویکردهای حکومت وحدت ملی مخالفت دارند.

نگرانی احزاب و جریان‌های مخالف حکومت مشترک است. آنها مدعی هستند که افغانستان در مسیر نامعلومی به پیش می‌رود. نا امنی با گذشت هر روز افزایش می‌یابد. بحران و بی ثباتی سیاسی فزونی می‌یابد و حکومت برنامه‌یی برای برگزاری انتخابات پارلمانی، شوراهای ولسوالی‌ها و ریاست جمهوری ندارد.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد