واگذاري معادن افغانستان به شركت هاي امريكايي




نگرانی‌ها از واگذاری معادن افغانستان به شرکت‎‏هایی امریکایی
/31.3.2018
نگرانی‌ها از واگذاری معادن افغانستان به شرکت‎‏هایی امریکایی

دیدبان شفافیت افغانستان از برنامۀ حکومت وحدت ملی مبنی بر امضای قرارداد استخراج معادن با شرکت‌های امریکایی اظهار نگرانی می‌کند.

سیداکرام افضلی، رییس دیدبان شفافیت افغانستان روز دوشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که هنوز افغانستان ظرفیت استخراج معادن را ندارد و در صورتی‌که با هرشرکت خارجی به شمول شرکت‌های امریکایی قرارداد استخراج این معادن را امضا کند، زمینۀ "فساد و سؤاستفاده" را فراهم می‌کند.

آقای افضلی افزود که مقام‌های حکومت افغانستان مصمم است که در آیندۀ نزدیک قرارداد استخراج برخی معادن را با شرکت‌های امریکایی به امضا برساند؛ اما به گفته آقای افضلی تا اکنون اطلاعات کافی را در اختیار مردم افغانستان قرار نداده‌اند.

او گفت: "مردم افغانستان حق دارند بدانند که حکومت افغانستان به نمایندگی از مردم، بربنیاد کدام شرایط و چگونه قراردادها را با کشورهای خارجی به ویژه با امریکا امضا می‌کند و بلاخره در این قراردادها منافع مردم افغانستان تا چه اندازه در نظر گرفته می‌شود".

رییس دیدبان شفافیت افغانستان گفت که اگر حکومت افغانستان می‌خواهد قراردادهای استخراج معادن را با شرکت‌های امریکایی امضا کند، باید براساس منافع مردم افغانستان باشد.

او افزود که هنوز اصلاحات جدی در ادارات دولتی افغانستان ایجاد نشده و ناامنی نیز وجود دارد.

آقای افضلی گفت که تا اکنون وزارت معادن و پطرولیم افغانستان نمی‌تواند ارقام دقیق از عواید معادن را ارایه کند.

به گفته آقای افضلی، امضای قرارداد با شرکت‌های خارجی با توجه به وضعیت کنونی، زمینۀ سواستفاده را فراهم می‌سازد و به ضرر مردم این کشور است.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد