آغاز اعتراضات مدنی



گزارش| آغاز اعتراضات مدنی و احتمال افزایش برخورد دولت افغانستان و اپوزیسیون +سند 

پس از آنکه اشرف غنی حاضر به پذیرش اصلاحات در نظام انتخاباتی نشد و احزاب سیاسی را به منحل شدن تهدید کرد، شماری از رسانه‌ها از آغاز اعتراضات مدنی احزاب و بستن جاده‌های بین شهری در کابل خبر دادند. 

گزارش| آغاز اعتراضات مدنی و احتمال افزایش برخورد دولت افغانستان و اپوزیسیون +سند
به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، پس از آنکه دولت افغانستان حاضر نشد خواسته‌های احزاب سیاسی این کشور را بپذیرد معترضان جاده اصلی به فرودگاه بین‌المللی و چهارراه «عبدالحق» در شهر کابل را مسدود کردند.
«محمدناطقی» سرپرست حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان تصریح کرد که این آغاز نافرمانی مدنی است ما برای تحقق خواسته‌های احزاب این تظاهرات را در سایر ولایت‌ها نیز راه اندازی خواهیم کرد.
وی خاطرنشان کرد که احزاب سیاسی افغانستان تا زمانی نافرمانی‌های مدنی و اعتراضات مردمی را ادامه می‌هد که دولت افغانستان با تغییر نظام انتخابات و استفاده از فناوری بیومتریک در روند اخذ رای موافقت کند.
چندین دوره از نشست‌های سه جانبه بین احزاب سیاسی، دولت افغانستان و کمیسیون انتخابات نتیجه نداشته است و مهلت 15 روزه احزاب برای اعمال اصلاحات در نظام انتخاباتی این کشور نیز پایان یافته است.
اخیرا شماری از نمایندگان احزاب سیاسی برای رایزنی با «اشرف غنی» به ارگ ریاست جمهوری افغانستان دعوت شدند اما نشست آنها با تنش پایان یافت و اشرف غنی احزاب سیاسی را تهدید کرد که اگر دست از مخالفت نکشند مطابق قانون اساسی این کشور از سوی دولت منحل خواهند شد.
«انوارالحق احدی» رئیس جبهه نوین ملی افغانستان در واکنش به این موضوع گفت: به دلیل مقاومت حکومت وحدت ملی در برابر اصلاحات در نظام انتخاباتی، احزاب سیاسی افغانستان «برگزاری لویه جرگه»، «کنفرانس بن سوم» و تشکیل «دولت موقت» را به عنوان طرح های بدیل انتخابات در دست بررسی دارد.
احزاب سیاسی افغانستان در یک ماه گذشته بارها به دولت افغانستان هشدار دادند که اگر اصلاحات پیشنهادی احزاب در روند انتخابات اعمال نشود مانع برگزاری انتخابات پارلمانی خواهند شد.
آنها تاکید کردند که استفاده از بیومتریک در روند رای دهی، تغییر نظام رای واحد غیر قابل انتقال و نظارت کامل احزاب سیاسی بر روند انتخابات از خطوط قرمز ائتلاف احزاب سیاسی این کشور هستند.
اما کمیسیون انتخابات افغانستان صرف نظر از هشدار احزاب سیاسی روز گذشته در نشست خبری اعلام کرد که انتخابات به شیوه غیر الکترونیک و با استفاده از برگه‌های رای برگزار خواهد شد.
«عبدالمنان شیوای شرق» عضو رهبری حزب محور مردم افغانستان در واکنش به این موضوع گفته بود که حرکت‌های مدنی احزاب سیاسی در اعتراض به عدم اجرایی شدن اصلاحات انتخاباتی نخست در 3 ولایت آغاز شده و از آنجا به سایر ولایت‌ها در این کشور گسترش خواهد یافت.
دولت افغانستان تا کنون به آغاز اعتراضات مدنی احزاب سیاسی افغانستان واکنشی نشان نداده است اما مقامات افغان پیش از این گفته بودند که به کسی اجازه اخلال روند انتخابات پارلمانی را نمی‌دهند.
پس از آنکه اشرف غنی احزاب سیاسی را تهدید به منحل شدن کرد «عبدالله» رئیس اجرایی دولت افغانستان نیز در نشست شورای وزرای این کشور گفت: به کسی اجازه نمی‌دهد مانع برگزاری انتخابات پارلمانی شود.
گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال برخورد دولت افغانستان و احزاب سیاسی افزایش یافته است زیرا در چند روز گذشته نیروهای امنیتی با استفاده از خشونت هوداران نامزدهای حذف شده که در برابر دفاتر کمیسیون انتخابات دست به تحصن زده بودند را متفرق کردند و هشدار دادند که کسی اجازه ندارد مانع فعالیت کمیسیون انتخابات شود.
این در حالی است که احزاب سیاسی افغانستان در بیانیه مشترک اعلام کردند که از امروز اعتراضات مدنی در کابل را آغاز کردند و به کمیسیون انتخابات افغانستان اجازه فعالیت نمی‌دهند.
احزاب سیاسی افغانستان خاطرنشان کردند که زیر بار تقلب نمی‌روند و دروازه‌های «تقلب» را مسدود خواهند کرد و در صورت برخورد مسئولیت عواقب آن به عهده دولت افغانستان است.
کارشناسان بر این باورند که اگر دولت افغانستان معترضان را سرکوب کند و با استفاده از قدرت برای برگزاری انتخابات تلاش کند ممکن است با واکنش شدید احزاب سیاسی روبر شود و بحران جدیدی دامنگیر این کشور شود.
با این حال کمتر از دو ماه به زمان برگزاری انتخابات پارلمانی افغانستان باقی مانده است اما اختلافات ادامه دارد و هیچ نشانه از تفاهم بین احزاب سیاسی و دولت افغانستان بر سر نحوه برگزاری انتخابات در این کشور وجود ندارد.
متن کامل بیانیه احزاب سیاسی افغانستان را اینجا مشاهده کنید.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد