است ‌په بودائیان

 

استوپه باستانی بودائیان درپروان را بهتر بشناسیم

شفقناافغانستان – استوپه بودایی پروان ۳۳متربلندی دارد و در دامنه جنوبی کوه‌های هندوکش در جنوب غربی شهر چاریکار مرکزپروان موقعیت دارد.‌‎
به گزارش خبرگزاری شفقناافغانستان؛ این استوپه ۱۸۵۰سال قدمت دارد و بربنیاد گفته‌های باستان شناسان، درنتیجه کاوش‌ها از اطراف این استوپه یک صد بازماندۀ امپراتوری کوشانی عهد کنشکا به‌شمول یک آموزشگاه دین بودایی کشف شده‌اند.
استوپۀ توب‌ درۀ پروان یکی از ده استوپه‌یی شناخته شده است که نزدیک به دوهزارسال پیش خاکستر جسد سوختانده شدۀ بودا ازسوی پیروانش درآن دفن و سپس آهسته آهسته به یک عبادتگاه بزرگ دین بودایی مبدل شد.
رییس اطلاعات و فرهنگ پروان گفت: «استوپه در زبان سانسکریت به معنی پشته است. استوپه‌ها هم به شکل تپه مانند نیم‌ کروی با قاعده دایروی ومربع شکل ساختمان دارند. پیروان بودایی دروقت نیایش به دور این استوپه‌ها نیایش می‌کردند.»
باستان شناسان در نتیجۀ کاوش‌ها دراطراف این استوپه درچهارسال گذشته یک آموزشگاۀ آیین بودایی را ازدل زمین درفاصلۀ بیست متری استوپه کشف کرده‌اند.«دراین اتاق چهار تندیس موجود بودند؛ سه تندیس کلان و یک تندیس خورد.»
تصویرها نشان می‌دهند که پیش ازمرمت سازی، بازسازی و کاوشگری اطراف این استوپه، ظاهرأ دزدان آثار تاریخی تلاش کرده بودند به داخل آن راه یابند اما بی خبر از اینکه جز خاکسترجسد سوختانده شدۀ بودا چیزی درآن نیست.
استوپۀ بودایی درپروان هنوز آمادۀ بازدید گردشگران نشده‌است.درتحت ترمیم و تعمیر سازی است.

انتهای

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد