فریاد "آزادی خواهی " در سوریه



از دستگیری "باگبو" تا فریاد "آزادی خواهی " در سوریه

شهروندان ساحل عاج، در هفته ای که گذشت، صحنه ای را در تلویزیونهای خود دیدند که تصورش هم آسان نبود. تصویر لوران باگبو، رئیس جمهوری پیشین ساحل عاج، که در پی شکست انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر، حاضر به ترک قدرت نبود، با چهره ای در هم شکسته و خسته به نمایش درآمد.
این خبر هر انسان آزادی خواهی را شادمان کرد که بار دیگر یک دیکتاتور دستگیر شد و باید در برابر دادگاههای بین المللی پاسخگوی اعمال خود باشد. لوپوئن، هفته نامه فرانسوی زبان، تصویری از نخستین لحظات دستگیری لوران باگبو را منتشر نموده است و در کنار باگبو، همسرش سیمون دیده نمی شود. سیمون در این لحظات با چشمان بسته، در سکوت فرورفته و گوئی در دل خود در حال دعا کردن است.
لوران باگبو در پی شکست در برابر رقیب انتخاباتی خود الحسن واتارا، که با کسب حدود 55 در صد آرا پیروز این انتخابات بود، اعلام کرده بود که مگر واتارا از روی جنازه من رد شود تا بتواند در کاخ ریاست جمهوری اقامت گزیند.
لوپوئن در ارزیابی اوضاع وحشتناکی که در پی این تصمیم باگبو در ساحل عاج پیش آمده از حضور زنی در پشت همسرش یاد می کند. سیمون، که لقب " زن آهنین، را از آن خود کرده است نه تنها در طی این مدت بلکه در طی سی سال رقابت میان باگبو و واتارا همواره در پشت همسرش قرار داشته و او را تشویق به مقاومت می کرده است. لوپوئن، همچنین تصریح می کند که از نقطه نظر این زوج، "باگبو" نماد آفریقای جدید است و این تنها باگبو است که ظرفیت برقراری روابط نزدیک با روسای قبایل را دارد که شاید برکناری او از قدرت موجب شود تا کشور مورد تجزیه قرار گیرد و نابود شود. لوپوئن تاکید می کند که باگبو تا حدودی در این موفق بوده است.
تحولات در لیبی همچنان ادامه دارد و حمله نیروهای غربی نسبت به مواضع نیروهای طرفدار معمر قذافی با موفقیت کامل روبرو نبوده است. نوول اوبزرواتور در ادامه تهیه گزارشهای ویژه از آنچه که در این کشور می گذرد در هفته اخیر گزارشی داشته از نیروهای اسلامگرا و بلافاصله این پرسش را مطرح می سازد که هزینه عملیات شورشیان از کجا تامین می شود، آیا این نیروهای اسلامگرا هستند که برای این کار سرمایه گذاری می کنند؟ همین هفته نامه در عین حال تاکید می کند که سرویسهای امنیتی غربی بر این باور نیستند. گزارشگر ویژه این هفته نامه از دیدار خود با یکی از نیروهای جهاد اسلامی یاد می کند او تاکید داشته که برای نابود کردن معمر قذافی تنها وجود نیروهای غربی و ناتو کافی نیست، او که یک عضو ارشد القاعده در لیبی است تاکید کرده که بیش از هر چیز به به کمک خداوند احتیاج است. در ادامه این گزارش آمده است که معمر قذافی پیش از این برای سر این سرکرده القاعده در لیبی جایزه تعیین کرده بود. پیشتر، معاون وزیر امور خارجه لیبی، در نشستی با حضور نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا گفته بود که این عضو ارشد القاعده درمنطقه شرقی لیبی موسوم به "سیرآنیک" یک امارات اسلامی برپا کرده است و زنان را مجبور به پوشیدن برقع کرده و کسانی را که اوامر شریعت را بجای نیاورند، حد اسلامی را برآنان جاری می سازد.
هفته نامه اکسپرس، در شماره این هفته، در مقاله ای از شور و شوق جوانان برای شرکت در تظاهراتهای ضد حکومتی در سوریه و تصمیم قاطع جوانان این کشور برای سرنگون ساختن رژیم بشار اسد می نویسد.
گزارشگر ویژه اکسپرس به سوریه در این مقاله شرایط زندگی یک جوان 25 ساله را به تصویر می کشد. در حالیکه 80 درصد جمعیت سوریه را سنی مذهبها تشکیل می دهند، این جوان هم سنی مذهب و در حال تحصیل در یکی از دانشگاههای دمشق است. تا پیش از آغاز تحولات در سوریه زندگی این جوان خالی از هرگونه شور و حال بود، یک زندگی خسته کننده، رفتن به سر کلاس درس، دوره های کارآموزی و بیرون رفتن با دوستان.
تحولات در تونس که جرقه آن با خودسوزی یک جوان دستفروش در ماه ژانویه زده شد و باعث دگرگونی در اوضاع زندگی مردمان تمامی کشورهای عربی شد. پس از آن، دامنه این شعله به مصر رسید و سپس لیبی. محمد، جوان سوری به فرستاده اکسپرس می گوید که در تمامی تظاهراتها در برابر سفارتهای این کشورها شرکت کرده و حمایت خود را با ملتهای آنان اعلام کرده است. محمد می گوید در همین روزها این جمله به ذهنم خطور کرد که "چرا ما نه؟".
محمد در تمامی تظاهراتهای ضدحکومت بشار اسد همانند دیگر جوانان معترض شرکت می کند اما هر بار که با سرکوب سنگین نیروهای امنیتی بشار اسد روبرو می شود تمام تلاش خود را به کار می برد تا از معرکه بگریزد. با وجودیکه تعدادی از نزدیکان محمد در جریان این تظاهراتها دستگیر شده اند او می گوید که باور دارد که نباید به دست نیروهای بشار اسد بیفتد و دستگیر شود زیرا این جنبش به جوانانی همانند او نیاز دارد. محمد از نقش فیس بوک برای سازماندهی تظاهراتها می گوید و متذکر می شود که در دومین روز برگزاری تظاهراتهای اعتراضی موفق شده تا بیش از صد نفر را با این روش خبر کرده و به خیابانها بکشاند؛ با این وجود تعداد حاضرین در تظاهرات کمتر از تعداد ماموران مخفی امنیتی در میان جمعیت بوده است.
محمد می گوید که به رغم سرکوب سنگین و خونین نیروهای بشار اسد، همچنان در تمامی تظاهراتها حضور دارد و احساس می کند که آنان از این نیروها قدرتمندتر هستند. او اعتقاد دارد که "ترس انسان زمانی که با هم متحد هستیم، می ریزد و دیگر ترس معنائی ندارد".
این جوان به تحلیلهائی که در خارج سوریه نسبت به تحولات می شود اشاره می کند و متذکر می شود که آنها می گویند که روند تحولات در سوریه آرام و کند است، آنها فراموش کرده اند که در کشور ما از بیان تنها واژه "آزادی" گرفته تا تشکیل تجمعات بیش از 5 نفر ممنوع است.
tags: هفته نامه ها

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد