اخبار افغانستان

از سایر رسانه ها:خامنه یی: نگذارید شکاف و اختلاف بوجود بیاید /سفوط هلیکوپتر ناتو در افغانستان/گلوله باری نیرو های امنیتی سوریه بر اجتماع عزاداران /رئیس جمهور یمن پیشنهاد ختم بحران را پذیرفته است //کابل بانک فروخته می‌شود /کشته شدن سه فرد پولیس در ننگرهار /ملاقات کرزی با ملن/پاکستان انتقادات ایالات متحده را رد کرد /مایک مُلن: آی اس آی با طالبان ارتباط دارد/رهایی انجنیران ایران توسط طالبان / ظاهر عظیمی: حمله بر وزارت دفاع تقصیر ما بود / فراخوان ملل متحد برای آتش بس در لیبیا /فروشگاه کست درجلال آباد منفجر شد /سؤ قصد به جان وزیر دفاع



امریکا در عملیات علیه نیروهای قذافی از طیارات بی پیلوت استفاده می کند
03.02.1390
در حالی که تلفات افراد ملکی و مخالفین مسلح ضد رژیم معرالقذافی در شهر مصراته در لیبیا ادامه دارد، بارک اوباما رییس جمهور امریکا به استفاده از طیارات بی پیلوت در مبارزه با نیروهای قذافی اجازه داده است. گفته می شود که نیروهای وفادار به قذافی حملات شان را از مناطق پر جمعیت انجام می دهند که باعث ایجاد موانع در حملات هوایی ناتو بر این نیروها می شود.خبر استفاده از طیارات بی پیلوت امریکایی بر مواضع نیروهای حکومتی لیبیا روز پنجشنبه از سوی رابرت گیتس وزیر دفاع امریکا در واشنگتن به خبرنگاران اعلان شد:«رییس جمهور اکنون گفته است از این که ما قابلیت هایی بی نظیری در اختیار داریم وی علاقمند است که از آن استفاده صورت گیرد و در حقیقت وی استفاده از طیارات بی پیلوت را اجازه داده است و من فکر می کنم که احتمالاً امروز اولین ماموریت آن انجام خواهد شد. من فکر می کنم که این کار به ما توانایی دقیقی خواهد بخشید.»اردوی امریکا قبل از این از طیارات بی پیلوت که از فاصله صدها کیلومتر کنترول می شوند، در افغانستان، پاکستان، بوسنیا، سربیا، یمن و عراق نیز استفاده کرده است. این طیارات می توانند برای مدت بیش از چهل ساعت در هوا باشند و بدون اینکه به وسیله رادار کشف شوند، اهداف معین را با موفقیت از بین ببرند.جنرال جیمز کارتوېرت معاون لوی درستیز نیروهای مسلح امریکا که در کنفرانس خبری مشترک با وزیر دفاع امریکا صحبت می کرد گفت، ایالات متحده در نظر دارد که دو طیاره بی پیلوت روزانه در فضای لیبیا به گزمه بپردازند. امریکا یگانه کشور عضو ناتوست که در عملیات نظامی از طیارات بی پیلوت استفاده می کند. سایر کشورهای عضو ناتو از این طیارات صرفاً در ماموریت های اکتشافی کار می گیرند.عبدالحفیظ غوگا سخنگوی شورای مخالف حکومت لیبیا در صحبت با تلویزیون الجزیره گفت که نیروهای مسلح مخالف این اقدام امریکا را استقبال می کنند. وی افزود، بدون شک طیارات بی پیلوت امریکا، به حفاظت افراد ملکی از حملات نیروهای طرفدار معمرقذافی کمک خواهد کرد.

گیتس: سال 2011 در مبارزه علیه طالبان، سرنوشت ساز خواهد بود
03.02.1390
رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده امریکا می گوید، امکان دارد که سال جاری 2011 در مبارزه علیه طالبان مسلح یک سال سرنوشت ساز باشد.گیتس روز پنجشنبه در پنتاگون یا وزارت دفاع ایالات متحده به خبرنگاران گفت، به این نظر است که سال جاری یک سال تعین کننده خواهد بود. به گفته وی طالبان را از مناطق عقب زده اند که سال ها تحت کنترل شان قرار داشت.وزیر دفاع ایالات متحده گفته است، اگر بتوانند در سال جاری جلو برگشت طالبان را به مناطقی بگیرند که سال گذشته طالبان را از آن متواری ساخته اند و ساحات امن را گسترش دهند به باور وی امکان دارد که تا پایان امسال توازن جنگ به نفع نظامیان امریکایی تغییر یابد. قوای افغان و امریکایی در اثر عملیات گسترده که طی ماه های اخیر سال 2010 آغاز کردند، مناطق وسیعی ولایت های هلمند و قندهار را از طالبان مسلح تصفیه کردند، اما بیم دارند که احتمالاً با گرم شدن هوا طالبان یک بار دیگر به این مناطق سرازیر شوند.اسحاق اتمر کارشناس امور نظامی افغانستان نیز به این باور است که با آمدن تابستان احتمال تشدید جنگ ها می رود. ایالات متحده امریکا حدود یک صد هزار سرباز در افغانستان دارد و 48 هزار سرباز سایر کشورهای که در چوکات ماموریت ناتو فعالیت دارند با آنها همکاری می کنند. همچنین ده ها هزار قوای اردو و پولیس ملی افغانستان در عملیات علیه مخالفین مسلح دولت اشتراک دارند. به نوشته آژانس خبری فرانسپرس تعداد طالبان مسلح بین 25 هزار تا 30 هزار نفر تخمین می شود.مقامات ناتو به این نظر اند که با گرم شدن هوا جنگ ها شدت خواهد یافت اما بر اساس گزارش فرانسپرس در این روزها اکثر طالبان در جمع آوری محصول کوکنار مصروف هستند. در عین حال قومندانان قوای بین المللی به این باور اند که حملات طالبان در سال جاری کمتر تاثیر گذار خواهند بود زیرا که قوای ناتو طی عملیات زمستانی بسیاری از ذخایر اسلحه و مهمات طالبان را کشف و از بین برده اند.


روزنامه الشرق الأوسط جلسه محرمانه سپاه را فاش کرد
احتمال نافرمانی فرماندهان سپاه پاسداران نظام حاکم بر ایران را تهدید می کند

دبی- العربیه.نت
پس از نافرمانی سربازان سوری در عدم تیراندازی به معترضان در این کشور كه به حكم مرگ آن سربازان منجر شد ، مقامات ايران چگونگی تعامل با افسران نظامی که از اجرای دستور تیراندازی بسوی تظاهر کنندگان خودداری کرده بودند را شروع كرده است.روزنامه فرا منطقه ای الشرق الاوسط چاپ لندن روز پنج شنبه 21- 4-2011 در مقاله ای به قلم هدی حسینی به نقل از منبعی که آن را موثق خواند ، نوشت :" در روزهای گذشته هفت نفر ازعناصر بسيج بدلیل عدم اطاعت از دستور فرمانده خود برای تيراندازی ‏بسوی تظاهر کنندگان در خيابانهای تهران در ماه مارس گذشته اخراج شدند." به گفته هدی حسنیی وبه نقل از منبع "موثق" این افراد به زندان اوين در تهران منتقل شدند و تحت شکنجه قرار گرفتند. بر اساس اين گزارش بازجویان از آنها خواستند اسامی كسانی را که آنها را تشویق به نافرمانی کردند ونیز اسامی دیگر افرادی را که از دستورات سرپیچی کرده اند اعلام کنند. روزنامه الشرق الاوسط افزود که به دلیل ترس از تکرار چنین حوادثی هفته گذشته سردار جعفری فرمانده کل سپاه خواستار تشکيل جلسه فرماندهان این نیروی نظامی شد ‏تا درباره اقدامی که بايد انجام شود تصميم گيری کنند. ‏این روزنامه ادامه داد :"جعفری در این جلسه گفته است افرادی که از دستورات سرپيچی کنند بايد اخراج شوند اما برخی از معاونينش گفتند که اين افراد بايد ‏پاکسازی شوند تا پیامی به برای بقیه باشد که با چنين ‏رفتاری مدارا نخواهد شد." هدی حسینی افزود:" در اين جلسه محمد رضا نقدی فرمانده بسيج گفت بايد زنان و فرزندان بالای دوازده سال کسانی که از ‏فرمان سرپیچی می کنند بازداشت شوند تا ابزاری برای بازدارندگی باشد." این درحالی است که بقيه افسران حاضر ‏در جلسه گفتند ، باید به توبيخ اين افراد بسنده کرد تا جلب توجه نشود. ‏الشرق الأوسط ادامه داد در حاليکه ايران تلاش می کند در منطقه به عنوان ‏قدرتمندترين نظام ظاهر شود ‏احتمال نافرمانی در میان نيروهای مسلح سپاه پاسداران و بسيج به تهدیدی آشکار ‏برای ثبات نظام ايران تبديل شده است. این نویسنده در پایان می نویسد اساس ترس نظام ايران اين است که احتمال دارد سرکشی در سطح گسترده صورت گیرد امری که به بروز ‏قیامهای داخلی در مراکز مختلف نظامی منتهی شود به شيوه ای که نتوان آن را تحت کنترل قرار داد. /
طرح 25 فقره یی در مورد جلوگیری از تلفات افراد ملکی به دولت ارایه شد
اما نادر نادری سخنگوی کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
31.01.1390
شماری از نهاد های غیر دولتی در افغانستان با ابراز نگرانی از افزایش تلفات ملکی در عملیات نظامی، طرح مکانیزم تازه یی را تدوین نموده اند که با رعایت آن تا حدودی از تلفات افراد ملکی جلوگیری شده و به شکایات مردم ازین ناحیه رسیده گی خواهد شد.در نشستی که به روز چهارشنبه به اشتراک نماینده های وزارت داخله، دفاع، سازمان ملل و کمسیون مستقل حقوق بشر در کابل دایر شده بود طرح 25 فقره یی به دولت پیشنهاد و تقاضا گردید که این طرح در کنفرانس های بین المللی مورد بحث قرار گیرد.در شماری از مواد این طرح آمده است که قبل از عملیات، به مردم در باره مصونیت شان معلومات ارایه شود، عملیات به اساس معلومات موثق اجرا شود، مجامع مشورتی در هر ولایت بخاطر تفاهم عملیات با این نهاد ایجاد گردد، کسانی که بدون موجب باعث تلفات شده اند محاکمه شوند و چندین پیشنهاد دیگر که روی آن بحث صورت گرفت.نماینده یونیما نیز در یک بیانیه مطبوعاتی جداگانه از طرف های درگیر جنگ در سال 2011 خواست تا به محافظت افراد ملکی حین عملیات توجه جدی نمایند.به باور یوناما در سال 2010 حین عملیات طرفین درگیر جنگ در افغانستان 2777 فرد ملکی جان خود را از دست داده اند که در مقایسه با سال قبل بر آن 25 درصد افزایش را نشان می دهد.اما نادر نادری سخنگوی کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با تقبیح عملیات در مناطقی که افراد ملکی در آن زندگی دارند گفت:جوانب درگیر جنگ، با نقض سه اصل عمده قوانین بین المللی مرتکب کشتار افراد ملکی می شوند.آقای نادری همچنان گفت، بخاطر جلوگیری از تلفات افراد ملکی شیوه های عملیات شبانه تغییر داده شود و رهبری عملیات به نیروهای افغان که به عنعنات مردم آشنا هستند سپرده شود.اما مردم می گویند:با این همه تلاش ها، کشتار افراد ملکی توسط جوانب درگیر به خصوص در عملیات نیروهای بین المللی که در عدم هم آهنگی با نیرو های افغان صورت می گیرد، روز تا روز افزایش یافته و آمار کشته و زحمی ها در سطح بلندی قراردارد و مردم نیز از کشار افراد ملکی توسط مخالفین و بمباران هوایی نیروهای بین المللی و تقبیح مکرر آن توسط رییس جمهور به ستوه آمده و از مسوولین امنیتی می خواهند تا در جلو گیری از آن، چاره های اساسی را جستجو نمایند، و در غیر آن به گفته کارشناسان افغان، ادامه تلفات افراد ملکی منجر به خشم مردم شده، مشکلات جدی را به میان خواهد آورد.


طاالبان مسئولیت حمله به وزارت دفاع افغانستان را پذیرفت
جهان > آسیا - همشهری آنلاین:سخنگوی طالبان افغانستان در سخنانی مسئولیت حمله انتحاری روز دوشنبه به وزارت دفاع افغانستان را بر عهده گرفت.
به گزارش خبرنگار مهر از افغانستان، طالبان هدف اصلی خود را از انجام این عملیات بر هم زد نشست قریب الوقوع مشترک وزیر دفاع فرانسه و افغانستان عنوان کرد.
ذبیح الله مجاهد از سخنگویان طالبان در سخنانی گفت یکی از اعضای طالبان که از مدتها قبل به عضویت ارتش افغانستان درآمده بود این عملیات را انجام داده است.
مجاهد در ادامه اعلام کرد شخص حمله کننده ساکن اصلی ولایت پنجشیر در شمال کابل بود که می خواست در نشست مشترک وزیران دفاع فرانسه و افغانستان اختلال ایجاد کند.
قبل از این نیز ظاهرعظیمی سخنګوی وزارت دفاع ملی افغانستان گفته بود: عامل انتحاری که به لباس نظامی و مواد انفجاری مجهز بوده ، قبل از رسیدن به هدفش توسط سربازان ارتش از پای درآمد.
در این حمله انتحاری، دو نفر کشته و هفت نفر نیز زخمی شدند.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد