اخبار افغانستان




نگرانی مقامات پاکستان راجع به تعیین رئیس جدید سازمان 'سی آی ای'
جمعه, 29 اپریل 2011

عکس VOA, Afghanistan Service
جنرال اشفاق کیانی لوی درستیز قوای مسلح پاکستان و جنرال دیفید پیترئیس قوماندان قوای امریکا در افغانستان که قرار است سمت ریاست سازمان استخباراتی امریکا را عهده دار شود.
مقامات پاکستانی و امریکایی گفته اند که گزینش جنرال دیوید پتریئس به حیث رئیس سازمان استخباراتی سی آی ای، میتواند روابط از قبل متشج شدۀ دو کشور را، بیشتر به وخامت بکشاند.
روزنامۀ نیویارک تایمز در شمارۀ امروز خود، با نشر این مطلب افزوده است که جنرال اشفاق کیانی لوی درستیز قوای مسلح پاکستان، بی رغبتی اش را در قبال جنرال پتریئس پنهان نتوانسته و او را یک جنرال سیاسی خطاب میکند.
روزنامه همچنان می نویسد که تعیین جنرال پتریئس به ریاست سی آی ای، وی را بیشتر از پیش، در مقابله با پاکستان قرار میدهد. وی با رسیدن به این منصب، کنترول مستقیم حملات طیاره های جنگی بی پیلوت بر پناهگاه های تندروان در پاکستان را بدست میارد.
در حاشیهء تقرر جنرال الن به حیث قوماندان عمومی امریکا در افغانستان
09.02.1390
رییس جمهور اوباما روز پنجشنبه بعضی از مقامات بلند رتبه نظامی و ملکی را تغییر و تبدیل کرد که در بین آن ها قوماندان عمومی قوای امریکا در افغانستان جنرال دیود پترویس و سفیر این کشور در کابل کارل آیکن بیری نیز شامل می باشد.اکنون مسوولیت قوماندانی عمومی قوای امریکا در افغانستان از دیود پترویس، به دست دگر جنرال جان الن می رسد.دگر جنرال جان الن که در این هفته به حیث قوماندان عمومی قوای امریکا در افغانستان تعیین شد در جنگ عراق به خاطر مصالحه با قبایل سنی شهرت کسب کرده است. آلن 57 ساله اولین صاحب منصب قوای بحری امریکاست که فرماندهی قوای امریکا در افغانستان به او داده می شود . جنرال الن به عوض جنرال دیود پترویس که او هم در عراق دست آوردهای مهم داشت، این وظیفه را در افغانستان به عهده می گیرد. دگر جنرال الن از سال 2006 تا 2008 در منطقه نا آرام غرب عراق ایفای وظیفه می کرد. در آن جا او برای جلب قبایل سنی در ولایت انبار که یک ولایت مهم و محوری در عراق می باشد در تحریک بنام قوای بیداری نقش کلیدی را بازی کرد که در نتیجه آن تلاش های جنگ در عراق که به مشکلات روبرو شده بود، نجات پیدا کرد. این طرح در آغاز از سوی یک دگروال قوای نظامی ایجاد شد. در این طرح که با خطرات زیاد همراه بود، برقراری تماس با رهبران قبایل سنی که علیه القاعده قیام کرده بودند، شامل بود، اقدامی که نقش تعیین کننده داشت. عضو شورای روابط خارجی در واشنگتن ستیفن بایدل به خبرگزاری فرانس پرس گفته است که جنبش بیداری انبار در کاهش تشنج در عراق اهمیت به سزایی داشت، هرچند در آغاز با شک و تردید همراه بود.در افغانستان هم امروز در مورد صلح با سران طالبان و جلب و جذب آن ها صحبت می شود، اما تا حال در این راه پیشرفت حاصل نشده است.تعیین جان الن در افغانستان توسط رییس جمهور اوباما جزء تغییراتی می باشد که همزمان با آن جنرال پترویس قوماندان عمومی فعلی قوای امریکا در افغانستان به حیث رییس ادارهء استخبارات مرکزی امریکا سی، آی، ای تعیین شده است. جنرال الن فعلاً معاون قوماندان قوای مرکزی امریکا است و مسوول شرق میانه و آسیای مرکزی می باشد. این قوماندانی بر عملیات امریکا خارج از خاک این کشور نظارت می کند.به گفتهء کارشناسان در مسوولیت فعلی خود جنرال الن بیشترین وقت خود را به ایران تمرکز داده بود و برنامه های درگیری احتمالی با ایران را نظارت می کرد.مسوول مرکز امنیت نو، صاحب منصب متقاعد اردوی امریکا جان نگل می گوید، جان الن یک مغز متفکر و طراح زیرک ستراتیژیک می باشد، شخصی که با خردمندی عمل می کند و به آن شهرت دارد، هر مسوولیت که به وی سپرده می شود، به وجه احسن انجام می دهد.


شلیک پیلوت افغانستان بر عساکر خارجی
چهارشنبه, 27 اپریل 2011
این مطلب را شریک سازید
مأمورین میگویند یک پیلوت نظامی افغان بر عساکر خارجی در کابل گلوله باری نموده، هشت سرباز قوای ائتلاف و یک قراردادی را در مرگبار ترین حادثه از زمان آغاز جنگ در سال ۲۰۰۱ از بین برده است.
وزارت دفاع افغانستان خبر داد که این پیلوت سابقه دار عساکر قوای ائتلاف را روز چهارشنبه در داخل مرکز قوای هوایی افغانستان در میدان هوایی کابل هدف گلوله قرار داد. پیلوت افغانستان در اثر گلوله باری متقابل نیز کشته شد.
مأمورین وزارت دفاع ادعای طالبان را رد کرده اند که مرد مسلح شخص تندرو ملبس به یونفورم نظامی بود.
ناتو جزیات حادثه و یا هویت عساکر کشته شده را اعلان نکرده است.
حادثۀ روز چهارشنبه تازه ترین موج حملات توسط قوای امنیتی افغان و یا اشخاص ملبس با یونفورم آنها علیه قوای ائتلاف میباشد.
یک پولیس سرحدی افغان طی ماه گذشته دو سرباز امریکایی را در ولایت فاریاب هلاک ساخت.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد