اخبار افغانستان و جهان

از سایر مطبوعات:حملۀ کنندۀ انتحاری خوردسال در پاکستان/احتمال برکناری دو وزیر کلیدی کابینۀ افغانستان /خطر مسدود شدن دفاتر حکومتی در امریکا /ادامۀ تشنج میان اسرائیل و فلسطینی ها /تداوم مظاهرات خشونت آمیز در افغانستان/تظاهرات خشونت‌آمیز در قندهار ۱۰ کشته بجا گذاشت/محکومیت گسترده حمله مرگبار به دفتر سازمان ملل در مزار شریف/مجلس افغانستان دلائل رد ۷۵ هزار داوطلب کنکور را بررسی می‌کند/خشونت ها در واکنش با سوزانیدن قرآن کریم /اتهام اختلاس علیه وزیر سابق مخابرات هند /اتهام اختلاس علیه وزیر سابق مخابرات هند

مقررات تازه حکومت افغانستان درمورد لباس زنان درعروسی


ترجمه و ترتیب: عبدالواجد عادل


دوشنبه, 04 اپریل 2011 عکس AP روزنامه گاردین برتانیه درآخرین شماره خویش به مقررات جدیدی اشاره می کند که بعد ازچندی در افغانستان به اجرا گذاشته خواهد شد. این روزنامه می نگارد که تاحال درسالونهای عروسی شهر کابل برخی از عروسان و زنان لباس های برهنه و نیمه برهنه را در عروسی ها برتن می کردند که ازجانب علمای دینی مورد انتقاد قرار می گیرد. گاردین می نویسد تاکنون عروسان و زنان زیادی به آرایشگاه های کابل مراجعه می کنند تا برای شرکت درعروسی ها آماده شوند اما به اساس مقررات جدیدی که اکنون دروزارت عدلیه افغانستان روی آن کار صورت می گیرد وچندی بعد به کابینه افغانستان جهت تصویب فرستاده خواهد شد زنان ازین به بعد چنین لباس ها را درمحضر عام درعروسی ها پوشیده نمی توانند و از این کاردرسالون ها نظارت بعمل خواهد امد. به نوشته مقاله گاردین برخی آن را با قوانین زمان طالبان مقایسه می کنند که محدودیت های زیادی روی لباس زنان وضع کرده بودند. گاردین می نویسد به همه فروشگاهایی که البسه عروسی می فروشند این مسئله تفهیم خواهد شد تا چنین البسه را نفروشند در غیر آن با جریمه های گرانی مواجه خواهند شد و هرگاه این کار تکرار شود یابد آنها با تهدید بسته شدن فروشگاهای شان مواجه خواهند شد. گاردین می نویسد قبلاً حکومت افغانستان گفته بود که محدودیت هاروی عروسی ها به خاطر مخارج زیاد آنها وضع می گردد زیرا تعداد زیاد مردم از قروض این نوع عروسی ها رنج می برند. اما اکنون حکومت بنابرفشار زیاد از جانب بعضی از اعضای کابینه مجبور گردیده است تا در این مورد کاری را انجام دهد. نتیجه هرچه باشد ازین به بعد زنان افغان نخواهند توانست آنچه که میل دارند بپوشند.


نيويورك - گروههاي صلح طلب و ضد جنگ در آمريكا اعلام كردند در ادامه اعتراض ها به سياست هاي جنگ افروزانه و اشغالگريهاي كاخ سفيد در كشورهاي عراق، افغانستان و ليبي روز شنبه (فردا) به وقت محلي در منطقه منتهن نيويورك تظاهرات گسترده اي را انجام خواهند داد. به گزارش خبرنگار ايرنا از نيويورك گروه 'انسر' كه يكي از بزرگترين گروههاي ضد جنگ در آمريكا به شمار مي رود با انتشار اطلاعيه اي از مردم آمريكا خواست به نشانه ادامه اعتراض ها به سياست هاي تجاوزكارانه كاخ سفيد در ليبي و خروج فوري سربازان آمريكايي از عراق و افغانستان دست به تظاهرات بزنند. در اين بيانيه آمده است ' در حالي كه جنگ افغانستان نزديك به يك دهه طول كشيده و 50 هزار نيروي آمريكا به اشغال عراق ادامه مي دهند، حركت ضد جنگ بايد با تمام قدرت درخيابانها نشان داده مي شود.' تظاهرات از ميدان 'يونيون' آغاز و به خيابانهاي اطراف گسترش پيدا مي كند. گروه انسر در پايگاه اطلاع رساني خود شعارهايي مانند ' پول براي شغل و تحصيلات نه براي جنگ'، ' نيروها را به كشور بازگردانيد' به منظور استفاده در تظاهرات فردا منتشر كرده است. از سال 2002 به بعد گروههاي ضد جنگ همواره از مسوولان آمريكا خواسته اند كه به سياست هاي اشغالگري خود در جهان به ويژه در منطقه خاورميانه خاتمه دهند.


دیوید پیتریوس عمل کشیش امریکایی را یک عمل منفور و غیر قابل تحمل خواند

14.01.1390 به دنبال تظاهرات که در اعتراض به سوزاندن نسخهء از قرآن کریم توسط یک کشیش امریکایی در مزار شریف، کندهار، تخار، بدخشان، ننگرهار، هرات و جبل السراج صورت گرفت، مقام های آیساف و ناتو این عمل کشیش امریکایی را به شدت محکوم کرده اند.قوماندان عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان و مارک سدویل نمایندهء ملکی ناتو در افغانستان بعد از چاشت روز یکشنبه در یک نشست مختصر خبری در کابل گفتند که این عمل منعکس کنندهء مفکوره کشور های نیست که در افغانستان حضور نظامی دارند. در حالیکه ظاهراً خشم شماری از افغان ها بخاطر به آتش کشیده شدن نسخهء قرآن کریم به واسطهء تیری جونس هنوز فروکش نکرده، نیروهای بین المللی کمک به امنیت در افغانستان این عمل جونس را منفور خوانده اند.جنرال دیوید پیتریوس قوماندان عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان در یک نشست مشترک خبری با نمایندهء ملکی ناتو در افغانستان سوزاندن نسخهء از قرآنکریم در امریکا را به شدت محکوم کرد. وی گفت:« مارک سدویل و من اعلامیهء به نماینده گی از نیروهای بین المللی مستقر در افغانستان پخش کردیم، در این اعلامیه ما عمل فردی را که قرآن را در امریکا آتش زده محکوم کردیم. از دیدگاه ما این یک عمل منفور، غیر قابل تحمل و توهین آمیز است.»مارک سدویل نمایندهء ملکی ناتو در افغانستان هم آنچه را تیری جونس انجام داده تقبیح کرد.آقای سدویل گفت: این عمل منعکس کنندهء مفکوره کشور های عضو پیمان ناتو نیست. وی افزود: « اجازه بدهید روی آنچه جنرال پیتریوس گفت، تاکید کنم و آن این که این یک عمل توهین آمیز به دین مسلمانان بوده است.برای کسانیکه در جریان تظاهرات چند روز اخیر صدمه دیده اند، تسلیت می گوییم، می خواهم بگویم که سوزاندن قرآن عمل بوده که از طرف یک فرد صورت گرفته و اعضای ناتو از عقاید مسلمانان دفاع می کنند و بخاطر در افغانستان اند تا از یک آینده صلح آمیز در این کشور حمایت کنند.» سوزاندن نسخهء از قرآن کریم توسط تیری جونس در ایالت فلوریدای امریکا، گفته می شود صد ها هزار افغان را خشم گین ساخت.در اعتراض به این مساله افغان ها دسته دسته در مزار شریف، کندهار، تخار، بدخشان، ننگرهار، هرات و جبل السراج دست به تظاهرات زدند.این تظاهرات مسالمت آمیز در شهر های مزار شریف و کندهار به خشونت انجامید و به گفتهء منابع رسمی دولت افغانستان، در جریان این اعتراضات نزدیک به 20 تن کشته شدند و بیش از 100 نفر دیگر زخم برداشتند.این معترضان به روز یکشنبه نیز شاهراه های کابل - جلال آباد و کابل – مزار شریف را به روی ترافیک مسدود ساختند. قوماندان عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان گفته است، آماده اند تا با همکاران افغان شان کمک کنند تا از گسترش دامنهء تظاهرات در افغانستان جلوگیری شود. به گفتهء جنرال دیوید پیتریوس، به روز یکشنبه در نشست شورای امنیت ملی افغانستان که به ریاست رییس جمهور کرزی برگزار شد روی دریافت راه های جلوگیری از راه اندازی اعتراضات خشونت آمیز احتمالی در آینده صحبت های صورت گرفت.رییس جمهور کرزی از مردم خواسته است تا خون سردی شان را حفظ کنند و از راه اندازی اعتراضات خشونت آمیز که سبب مرگ افراد بی گناه و صدمه رسیدن به تاسیسات عام المنفعه می گردد، خود داری کنند

تظاهرات تازه در افغانستان در اعتراض به سوزاندن قرآن

تظاهرکنندگان آدمک رئیس جمهوری آمریکا را به آتش کشیدند در تازه ترین رشته از تظاهرات در افغانستان، علیه سوزاندن قران، کتاب مقدس مسلمانان در آمریکا، صدها نفر در شهرهای قندهار در جنوب و جلال آباد در شرق این کشور راه پیمایی کرده اند. این راه پیمایی بدنبال تظاهرات خشونت آمیز روز جمعه در شهر مزار شریف، در شمال افغانستان صورت می گیرد که در اثر آن چهارده نفر، به شمول کارمندان سازمان ملل متحد و شهروندان افغان کشته شدند. باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا تلفات ناشی از این تظاهرات را محکوم کرده و عمل سوزاندن قران را نیز "غیرقابل تحمل" خوانده است. روز شنبه این هفته نیز در جریان تظاهرات مشابهی در شهر قندهار، ده نفر کشته شده و دهها تن دیگر زخمی شدند. تظاهرات روز یکشنبه در قندهار، در برابر دفتر سازمان ملل متحد صورت گرفت و گزارشهایی نیز حاکیست که گردهمایی های کوچک تری در دو ولسوالی دیگر قندهار نیز برپا شده است. این تظاهرات به شهر شرقی جلال آباد، مرکز ننگرهار نیز گسترش یافته و صدها تظاهرکننده به شکل مسالمت آمیز راهپیمایی کردند. این تظاهرکنندگان که شعارهای علیه آمریکا سر می دادند، یک آدمک باراک اوباما، رئیس جمهوری این کشور را به آتش کشیدند. دی میستورا رستاده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان، یک کشیش آمریکایی را که ماه گذشته یک نسخه قران را به آتش کشید، مسئول خشونتهای روز جمعه در شهر مزار شریف دانسته است که منجر به کشته شدن چندین کارمند این سازمان شد. فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان گفت: "فکر نمی کنم ما باید افغانها را مقصر بدانیم، ما باید کسی را مقصر بدانیم که اصل ماجرا را رقم زد، کسی که قران را به آتش کشید. آزادی بیان به معنای آزادی اهانت به فرهنگها، مذاهب و سنتها نیست." این اتفاق از سوی یک کشیش به نام وین سپ، به تاریخ بیستم ماه مارچ (مارس) در حضور تری جونز، کشیش جنجالی که سال گذشته قصد سوزاندن قران را داشت، رخ داد. او گفت که یازده کارمند این سازمان به شکل موقت از شهر مزار شریف به کابل خواهند رفت، تا دفتر آنها که در روز جمعه مورد حمله قرار گرفت، بازسازی شود. آقای دی میستورا گفت که حملات روز جمعه نباید "به حضور و فعالیت سازمان ملل متحد در افغانستان، در این شرایط حساس خدشه وارد کند."

تماس تلفني دبير كل سازمان ملل با حامد كارزاي

بان كي-مون دبير كل سازمان ملل در تماس تلفني با حامد كارزاي رئيس جمهور افغانستان مراتب نگراني خود را از حمله به مقر اين سازمان در مزار شريف كه منجر به كشته شدن هفت تن از كاركنان اين سازمان شد، اعلام كرد. به گزارش ايرنا، روز گذشته هزاران نفر از مردم افغانستان در اعتراض به اهانت يك كشيش آمريكايي به ساحت مقدس قرآن كريم دست به تظاهرات زدند كه منجر به كشته شدن سه تن از كارمندان و چهار نيروي محافظ سازمان ملل شد. دبير كل سازمان ملل در اين تماس گفت كه 'ويجاي نامبيار' رئيس دفترش را به افغانستان اعزام مي كند. وي به كارزاي گفت كه به همكاري با اتحاد گفت و گوي تمدنها براي ايجاد تحمل نسبت همه مذاهب ادامه خواهد داد. روز گذشته دبير كل با انتشار پيامي حمله به مقر سازمان ملل در افغانستان را محكوم كرد. تعدادي از تظاهركنندگان روز گذشته كشته شدند كه از رقم دقيق آن اطلاعي در دست نيست. شوراي امنيت هم روز گذشته با انتشار يك بيانيه مطبوعاتي تمامي اقدامهايي كه با خشونت همراه است را محكوم كرد و به خانواده هاي قربانيان تسليت گفت. در اين بيانيه شوراي امنيت از مقامات افغاني خواست تا تدابير لازم براي حفظ جان كاركنان سازمان ملل را انجام دهد و عاملين اين حمله را مجازات كنند.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد