خبر از افغانستان و جهان


از مطبوعات جهان:دستگیری چند حمله کننده انتحاری پاکستانی در ننگرهار /احدی: در صورت نیاز، حکومت مواد نفتی را در انحصار خود خواهد گرفت احدی: در صورت نیاز، حکومت مواد نفتی را در انحصار خود خواهد گرفت

ماموران مبارزه با مواد مخدر افغانستان در چين آموزش مي بينند
پكن - چين اعلام كرد : شماري از ماموران مبارزه با مواد مخدر افغانستان در ماه جاري ميلادي در اين كشور آموزش مي بينند.

خبرگزاري شين هوا در گزارش روز سه شنبه خود آورده است: دوره اي براي اين ماموران با عنوان ' كارگاه آموزش مبارزه با مواد مخدر و اجراي قوانين ' در نظر گرفته شده است. ' چين خوا ' افسر ارتباط پليس چين در اين باره خاطر نشان كرد : اين دوره را وزارت امنيت عمومي با هدف تقويت روابط دوستانه ميان پليس دو كشور و سازمان هاي حقوقي دو طرف برگزار مي كند. اين كارگاه آموزشي كه 20 مامور افغان در آن آموزش مي بينند از 6 تا 21 جولاي در آكادمي افسران پليس ' سين كيانگ ' چين برگزار مي شود. موادآموزشي شامل همكاري در كنترل و مبارزه با مواد مخدر ، عمليات جستجو براي كشف مواد مخدر و آموزش براي جلوگيري از استفاده از اين مواد است. مقام چيني تصريح كرد :با برگزاري اين گونه دوره ها همكاري دو كشور در جرايم مرتبط با مواد مخدر تقويت خواهد شد. وي گفت :همزمان با برگزاري اين دوره، همايش تقويت همكاري هاي مبارزه با مواد مخدر چين و افغانستان تشكيل خواهد شد. از سال 2007 ميلادي دو كشور چهار عمليات مشترك در مبارزه با قاچاق مواد مخدر انجام داده اند.
در افغانستان راه اهن حیرتان - مزارشریف به بهره برداری سپرده میشود
11:17
1390 / 04 / 14
مسکو، 14 سرطان، خبرگزاری «ریا نووستی» / در ماه جولای سال روان در افغانستان خط جدید راه اهن حیرتان - مزارشریف که از طرف کمپنی سهامی دولتی راه اهن ازبکستان "ازبکستان تیمیر یولاری" اعمار گردیده، شروع به فعالیت میکند، در این باره نماینده کمپنی راه های اهن ازبکستان به اژانس اطلاعاتی " REGNUM" خبر داده است.
به قول موصوف، این اولین خط راه اهن در افغانستان است که ستیشن حیرتان را در سرحد افغانستان - ازبکستان و میدان هوایی مزارشریف را باهم وصل میکند.
در ابتداء از طریق این راه اهن حمل و نقل محوله های سنگین مختلف انتقال داده خواهند شد. با گذشت زمان حمل و نقل مسافرین نیز سازماندهی خواهند گردید.
به قول موصوف، طی پنج ماه اخیر راه اهن اماده به بهره برداری متوقف باقی مانده بود، به خاطریکه افغانستان نتوانسته بود یک سلسله پروسیجرهای حقوقی را اجراء کند و از بابت امنیت راه اهن نگران بود.
نماینده کمپنی در اخیر گفت:"در حال حاضر امنت تمام وظایف و اساسی و حلقات راه اهن - بخش های اساسی، احتیاطی، خطوط جناحی، سامان الات برقی و میکانیزم های اشارت تائید گردیده است.


پاکستان عملیات تهاجمی را علیه طالبان در سرحد با افغانستان اغاز کرده
10:50

1390 / 04 / 14
دهلی نو، 14 سرطان، خبرگزاری «ریا نووستی»/ نیروهای مسلح پاکستان شام روز یکشنبه عملیات وسیع تهاجمی را علیه مواضع افراد مسلح در کورمه اجنسی در سرحد با افغانستان اغاز نموده اند، در این باره در روز دوشنبه منبع خبرگزاری «ریا نووستی» در دفتر مطبوعاتی نیروهای نظامی خبر داد.
نماینده نظامی به خبرگزاری گفت:" عملیات شام دیروز اغاز گردید و موفقانه جریان دارد. هدف عملیات اعاده رفت و امد در راه می باشد که مناطق مرتفع کوهستانی و مناطق هموار کورمه اجنسی را با هم وصل میکند. افراد مسلح این راه را دو سال قبل مسدود ساخته بودند".
اغاز عملیات جنگی باعث بروز موج مهاجرت مردم منطقه به مناطق همجوار گردیده است. اداره منطقوی رفع حالات فوق العاده تا اکنون 500 خانوده را راجستر نموده است. طوریکه انتظار میرود، تعداد انها تا چهار هزار خانواده خواهد رسید.
امادگی برای عملیات طی چندین هفته جریان داشت. حکومت در اواسط ماه جون 80 کیلومترمربع ساحه در قسمت مرکزی کورمه اجنسی را به مثابه ناحیه منازعوی تعین نموده بود. این منطقه در سرحد با افغانستان قرار دارد، جای که به عقیده عده اشخاص اگاه، افراد مسلح "القاعده" فعالیت میکنند.

پاکستان باید در پروسهء صلح در افغانستان دخیل ساخته شود
13.04.1390
روابط افغانستان و امریکا، پروسهء واگذاری مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغان، طرح ایجاد روابط دراز مدت ستراتیژیک میان افغانستان و امریکا و نقش پاکستان در تامین صلح و ثبات در افغانستان از موضوعات بود، که در دیدار میان رییس جمهور کرزی و هیات مجلس سنای امریکا روی آن صحبت شده است.وحید عمر سخنگوی رییس جمهور کرزی در صحبت با رادیو آزادی گفت، در جریان این صحبت ها آقای کرزی و اعضای هیات مجلس سنای امریکا خواستند تا پاکستان در پروسهء صلح افغانستان دخیل ساخته شود.«در این دیدار روی پروسهء صلح در افغانستان صحبت شد، دو طرف روی این نکته تاکید کردند که نقش پاکستان در این پروسه مهم است و پاکستان باید به طور جدی در این پروسه دخیل شود و در این بخش گام های عملی بردارد. سپس در مورد پروسهء انتقال صحبت شد، آقای کرزی گفت افغانستان در تطبیق این پروسه جدی است. آقای کرزی از امریکا هم خواست تا به تعهداتش در تطبیق کامل برنامهء انتقال مسوولیت ها به نیروهای افغان عمل کند و کمک هایی را که وعده داده باید انجام بدهد.»به گفتهء ریاست جمهوری افغانستان، هیئت مجلس سنای امریکا به ریاست سناتور جان مکین گفته است، امریکا از هیچ نوع همکاری در زمینهء تطبیق پروسهء واگذاری مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغان دریغ نمی کند.ریاست جمهوری افغانستان می گوید، مسالهء پیشرفت ها در زمینهء ایجاد همکاری های دراز مدت ستراتیژیک میان افغانستان و امریکا یکی دیگر از مسایلی بوده که میان رییس جمهور کرزی و این هیات امریکایی به بررسی گرفته شد.سخنگوی رییس جمهور کرزی در مورد پیشرفت ها در این بخش می گوید:«پیشرفتی که تا اکنون وجود دارد اینست که آنان سندی را در اختیار ما گذاشته اند و سپس ما به آنها یک سند را ارسال کردیم. امریکایی ها روی این سند غور کرده اند و هر دو طرف آماده اند و زمانی که هیات حکومت امریکا ظرف دو سه روز آینده به کابل بیاید از طریق مراجع دیپلوماتیک در این مورد صحبت ها آغاز می شود.»تصمیم مقام های افغان و امریکایی بخاطر ایجاد روابط دراز مدت ستراتیژیک در کنار چند کشور دیگر پاکستانی را نیز نگران ساخته است.در حالی که گفته می شود، کلید اصلی صلح در افغانستان به دست پاکستان است و حکومت افغانستان می کوشد تا پاکستان در پروسهء صلح در افغانستان دخیل شود، اما تعدادی از کارشناسان افغان، دخیل ساختن پاکستان را در تلاش های صلح در افغانستان عمل نادرست می دانند.به باور این کارشناسان پاکستان همواره دنبال اهداف خودش در افغانستان بوده و پاکستانی ها هرگز نمی خواهند با آمدن صلح در افغانستان منافع شان از دست برود

احدی: در صورت نیاز، حکومت مواد نفتی را در انحصار خود خواهد گرفت

13.04.1390
به دنبال افزایش قیمت مواد نفتی در بازار های افغانستان، وزارت تجارت و صنایع از تلاش های تازه یی به هدف کنترول نرخ تیل دیزل و پطرول در این کشور خبر می دهد.داکتر انوار الحق احدی وزیر تجارت و صنایع افغانستان به روز دوشنبه به گروهی از خبرنگاران در کابل گفت، این وزارت فورمول را در زمینه تعیین قیمت مواد نفتی تهیه کرده است.آقای احدی گفت که تاجران و فروشنده گان مواد نفتی مکلف اند تا از این فورمول پیروی بکنند:«ما محاسبه خود را با تاجران مواد نفتی شریک کرده ایم، به نظر من قیمت عادلانهء یک لیتر دیزل و یک لیتر پترول باید 55 یا 56 افغانی باشد. ما امروز کمیته را تشکیل کرده ایم که تا از بازار تیل در کمپنی دیدن کنند و از عمده فروشان در حضور پرچون فروشان تعهد قیمت ثابت را بگیرند.»وزیر تجارت و صنایع افغانستان گفت افزایش قیمت تیل دیزل و پطرول در این کشور بستگی به بالا رفتن نرخ مواد نفتی در جهان دارد. به گفته او قیمت مواد نفتی در جهان از 9 ماه به این طرف 50 درصد ازدیاد یافته است.آقای احدی افزود، برای این که از فروش سرسام آور تیل در بازار های افغانستان جلوگیری شده باشد فورمول تازه یی فروش مواد نفتی ترتیب گردیده است.به اساس گزارش ها در حال حاضر فی لیتر تیل پطرول 61 افغانی و یک لیتر دیزل بالاتر از فی لیتر پطرول در بازار های افغانستان به فروش می رسد.در همین حال وزیر تجارت و صنایع افغانستان این احتمال را نیز رد نمی کند که حکومت این کشور در صورت نیاز، مواد نفتی را در انحصار خود خواهد گرفت. اما به گفته او هم اکنون حکومت افغانستان از لحاظ مالی توان اجرای این کار را ندارد.«دولت نه توانایی مالی ندارد و نه تصمیم دارد که خریدار بزرگ تیل و توزیع کننده تیل باشد، دولت نقش تنظیم کننده را دارد. اما اگر بازار آزاد نتیجه ندهد در آن صورت امکان دارد که دولت مجبور شود و به سوی انحصار برود. اما برای به سر رسیدن این کار باید حد اقل چهار صد میلیون تا پنجصد میلیون دالر اختصاص داده شود که در حال حاضر این مبلغ موجود نیست.»از چند سال به این طرف سیستم اقتصاد بازار که مسمی به بازار آزاد است در افغانستان روی کار شده است.حکومت در اقتصاد بازار حق مداخله و تعیین نرخ های مواد را ندارد.شماری از آگاهان مسایل اقتصادی این سیستم را به ضرر مردم توصیف می کنند زیرا به گفته آنان، تعدادی زیاد از تاجران و فروشنده گان قیمت های مواد را خود تعیین می کنند.افغانستان یک کشور مصرفی بوده که بیشتر مواد مورد ضرورت خود را از بیرون وارد می کند. به اساس معلومات وزارت تجارت و صنایع افغانستان، این کشور سالانه به بیش از 3 میلیون تن مواد نفتی نیاز دارد

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد