اخبار روز از افغانستان و جهان


از سایر مطبوعات:راین کراکر: 'امریکاییان برای نفوذ و تاثیرگذاری بر همسایگان افغانستان،در آن کشور نیستند' /امر هشت هفته توقیف برای مظنون حملات دوگانه ناروی صادر شد / وزیر کشور ایران: به کارگران افغان محتاجیم/'طالبان یک کودک هشت ساله را در هلمند به دار آویخته اند'/قتل یک دانشمند ذروی ایران /درگیر میان افراد قومی و تندرو در پاکستان /دیدار حامد کرزی با مقامات بانک /مرکزی افغانستان

كرزي : آمريكا شرايط ما را نپذيرد، پيمان راهبردي را امضا نمي كنيم
كابل- رئيس جمهوري افغانستان گفت: درصورتي كه آمريكا شرايط ما را نپذيرد پيمان راهبردي با اين كشور را نخواهيم پذيرفت و امضا نمي كنيم.

به گزارش ايرنا، ' حامد كرزي' روز سه شنبه در جمع افسران ارتش و پليس افغانستان اظهارداشت: قانونمند شدن حضور آمريكايي ها، پرهيز از برخوردهاي خودسرانه با افغان ها، جمع آوري زندان هاي خارجي، حضور نيافتن در خانه هاي غيرنظاميان و كشتار آنان از جمله شرايط ماست كه آمريكا هنوز آنها را نپذيرفته است. وي تاكيد كرد: تازماني كه آمريكا شرايط كابل را نپذيرد پيمان راهبردي امضانخواهد شد. كرزي گفت: كابل و واشنگتن تاكنون درباره سند پيمان راهبردي به تفاهم نرسيده اند و آمريكا بر شرايط خود پافشاري مي كند. رئيس جمهوري افغانستان همچنين نخستين روند انتقال مسئوليت هاي امنيتي به افغان ها را موفقيت آميز خواند و افزود: ما از انتقال مسئوليت ها استقبال مي كنيم و براي مرحله هاي بعدي اين روند آماده مي شويم. وي بر تقويت نيروهاي امنيتي افغان تاكيد كرد و اظهارداشت: اجراي روند انتقال مسئوليت هاي امنيتي نشان دهنده عزم و اراده ملي و توان افغان هاست كه مي خواهند مسئوليت اداره كشورشان را به دست گيرند. كرزي همچنين گفت: اگر طالبان خواستار خروج نيروهاي خارجي از افغانستان هستند بايد از روند انتقال مسئوليت هاي امنيتي حمايت كنند. وي اظهارداشت: ما مخالفاني در خاكمان داريم كه عليه كشور خود مي جنگند و شعارشان نيز اين است كه اينجا نيروهاي خارجي حضور دارند. كرزي گفت: مخالفان بدانند كه دولت مستقل است و با خروج نيروهاي بيگانه ما استقلالمان را خودمان حفظ مي كنيم. در نخستين مرحله انتقال مسئوليت ها، امنيت هفت شهر و استان مهم افغانستان به دست نيروهاي افغان افتاده است. انتقال مسئوليت ها در مرحله نخست در شهرها و استان هاي 'باميان، كابل، مزارشريف، پنجشير، لشكرگاه، شهر هرات و مهترلام' مركز ولايت لغمان انجام شده است. افغانستان تاكيد دارد با انتقال مسئوليت ها از خارجي ها به ماموران امنيتي افغان، زمينه توسعه اين كشور و نيز تامين امنيت بهتر مي شود.

ما به واردات نفت از ايران ادامه مي دهيم
دهلي نو - وزير دارايي هند در سفر اخير 'هيلاري كلينتون' وزير امور خارجه آمريكا به هند صريحاً گفته است كه هند نمي تواند واردات نفت خام را از ايران قطع كند و آمريكا نبايد به پرداخت بهاي نفت توسط هند به ايران اعتراض كند.

به گزارش ايرنا ، روزنامه هندي زبان 'نئي دنيا' روز سه شنبه با بيان اين مطلب به نقل از منابع مطلع نوشت: آمريكا به خاطر مساله غني سازي اورانيوم ، دائماً هند را تحت فشار قرار داده است تا خريد نفت خام از ايران را قطع كند. به نوشته اين روزنامه، منابع مطلع گفتند كه 'پرناب موكرجي' وزير دارايي هند به 'هيلاري كلينتون' گفته است كه هند بيشترين نفت خود را بعد از عربستان سعودي از ايران وارد مي كند و چنانچه عرضه آن قطع شود، تأثيري منفي بر اقتصاد هند خواهد گذاشت و ممكن است بهاي بنزين نيز در اين كشور افزايش يابد. به نوشته اين روزنامه هندي زبان، هيلاري كلينتون نيز در پاسخ گفته مشكل هند را درك كرده و اطمينان داده است كه چنانچه هند بهاي نفت خام را از راه ديگري به ايران پرداخت كند، آمريكا اعتراض زيادي نخواهد داشت. اين روزنامه نوشت: منابع بلندپايه وزارت دارايي هند به اين روزنامه گفتند كه مسير جايگزين براي پرداخت 5 ميليارد دلار بدهي به ايران پيدا شده است و عمليات پرداخت به زودي شروع خواهد شد. اين روزنامه نوشت: بانك مركزي آلمان تحت فشار آمريكا تسهيلات پرداخت به ايران را قطع كرد و اين درحالي است كه هند ماهانه حدود يك ميليارد دلار نفت خام از ايران وارد مي كند. روزنامه هندي زبان 'نئي دنيا' ادامه داد به گفته منابع، وزارت نفت هند سعي مي كند از طريق تركيه يا برخي كشورهاي غيراروپايي مبلغ 5 ميليارد دلار به ايران پرداخت كند و در نشستي كه چندي قبل بين مقامات ايران و هند برگزار شد، تهران با دريافت پول از مسير ديگر نيز موافقت كرده است.
چين زيردريايي سرنشين دار خود را در عمق 5 هزار متري آزمايش كرد
پكن - چين روز سه شنبه اعلام كرد كه زيردريايي سرنشين دار ' جيائو لونگ ' را در عمق بيش از 5 هزار متري اقيانوس آرام با موفقيت آزمايش كرده است.
به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري شينهوا ، بر اساس اعلام مقامات اداره اقيانوس هاي، زيردريايي جيائو لون كه براي كاوش تا عمق هفت هزار متري اقيانوس طراحي و ساخته شده، در سال 2012 ميلادي براي دست يافتن به اين عمق آزمايش خواهد شد. چين طرح ساخت جيائولونگ را در سال 2002 ميلادي آغاز كرد و اكنون قادر است محققان خود را به عمق بيش از سه هزار و پانصد متري اقيانوس ها اعزام كند. كشورهاي آمريكا، فرانسه، روسيه و ژاپن چهار كشوري هستند كه قادر به اعزام زيردريايي سرنشين دار به اعماق اقيانوس ها هستند. براساس اين گزارش ، زيردريايي جيائو لونگ در ساعت 3 و 57 دقيق? بامداد سه شنبه، با سرعت حدود 40 كيلومتر در ساعت زير آب فرو رفت و پس از دست يابي به عمق پيش بيني شد? 5057 متري كه حداقل عمق آزمايش شناور بود، شروع به بالا آمدن كرد. وضعيت تندرستي سه سرنشين زيردريايي مطلوب و نيز فعاليت زيردريايي عادي گزارش شده است


کابل و واشنگتن روی بعضی موارد سند ستراتیژیک توافق نظر ندارند
داکتر رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی افغانستان
01.05.1390
هیچ تضمینی برای امضای قرار داد روابط دراز مدت ستراتیژیک میان افغانستان و ایالات متحدهء امریکا وجود ندارد. این مطلب را داکتر رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی افغانستان که به روز شنبه در مجلس عمومی ولسی جرگه فراخوانده شده بود، ابراز کرد.به گفتهء آقای سپنتا، میان امریکا و افغانستان در بخشی از پیشنهاداتی که بخاطر ایجاد روابط دراز مدت ستراتیژیک میان دو کشور از سوی مقام های افغان و امریکایی مطرح شده، توافق نظر وجود ندارد.مشاور امنیت ملی افغانستان گفت، اگر قرار باشد که سندی در زمینه روابط دراز مدت ستراتیژیک میان افغانستان و امریکا به امضا برسد، باید این سند الزامی باشد:«جمهوری اسلامی افغانستان به این باور است که این سند نه باید یک اعلامیه باشد بلکه این سند یک پیمان یا قرارداد باشد به دلیل اینکه اعلامیه های تعهد های اخلاقی است و پیمان ها توافقات است که الزام آور می باشد.»یکی از پیشنهاد های حکومت به خاطر امضای این پیمان، این است که تمام زندان ها در افغانستان، دستگیری افراد و تلاشی خانه ها در این کشور، به نیرو های افغان سپرده شود، اما مشاور امنیت ملی افغانستان می گوید، که امریکا در پاسخ به این پیشنهاد گفته، که سپردن این مسوولیت ها به حکومت افغانستان بسته گی به رشد امکانات در این کشور دارد.آقای سپنتا می گوید، که در متن پیشنهادی ایالات متحده امریکا به افغانستان گفته شده، که امریکا به دعوت افغانستان به این کشور باقی خواهند ماند، که به گفته سپنتا این پیشنهاد مورد توافق حکومت قرار نگرفته است.داکتر سپنتا همچنان می گوید، که اگر خواسته های حکومت افغانستان از سوی ایالات متحده امریکا قبول گردد، امضای این پیمان به نفع افغانستان خواهد بود.وی گفت، که اگر این قرار داد از سوی هر دو کشور امضا گردد، تا سال 2024 مدار اعتبار است و به گفتهء وی پس از آن هر دو کشور حق تعدیل، لغو و تمدید این قرار داد را دارند.قانون مند شدن حضور نیروهای امریکایی در افغانستان یکی از پیشنهادات حکومت افغانستان برای بستن قرار داد روابط ستراتیژیک با امریکاست.اما به گفتهء آقای سپنتا، امریکا تا حال در زمینه پاسخ روشن نداده و به نحوی روی تطبیق یکی از ماده های قرار دادی در مورد حضور نیروهای خارجی در افغانستان تاکید می کند، که میان وزیر خارجهء افغانستان و قوماندان نیروهای بین المللی در سال 2003 عقد شده بود.«در این قرارداد تما نیروهای اصلی ایالات متحده امریکا و نیروهای که در خدمت نیروهای امریکا قرار دارند از مصئونیت عام و تام برخوردار می باشند و هیچ نوع مرجع قضایی، حقوقی حتی اگر مرتکب جرم هم شوند نمی توانند آنان را مورد بازخواست قراربدهند.»آقای سپنتا هم چنان ابراز امیدواری کرد که گفتگو ها در مورد روابط دراز مدت در آینده به سطح وزرای خارجهء امریکا و افغانستان و مشاوران امنیت ملی دو کشور صورت گیرد.مقام های افغان و امریکایی در حالی در تلاش داشتن روابط دراز مدت ستراتیژیک اند، که به اساس گزارشها، این تصمیم دو کشور نگرانی هایی را در سطح منطقه به وجود آورده است.رییس جمهور کرزی نیز در ماه جون سال جاری در یک نشست خبری در کابل، اعلام کرد که تمام همسایه گان افغانستان بخاطر برقرار شدن روابط دراز مدت ستراتیژیک میان افغانستان و امریکا تشویش دارند.جنرال شیر محمد کریمی لوی درستیز قوای مسلح افغانستان اخیراً در صحبت با یک تلویزیون خصوصی در کابل، از پاکستان و ایران به عنوان کشور هایی نام برده، که به گفتهء وی سخت مخالف ایجاد همکاری های دراز مدت ستراتیژیک میان افغانستان و امریکا اند.


تشدید تداببیر امنیتی در اطراف ساختمان های دولتی
دستگیری یک نروژی و افزایش تعداد قربانیان بمب گذاری اسلو به 91 نفر

دبی-العربیه.نت
دولت نروژ روز شنبه 23-7-2011 اعلام کرد که تعداد کشته شدگان دو حادثه انفجار و تیراندازی در این کشور دست کم 91 نفر رسیده است.دیروز جمعه کشور نروژ که یکی از امن ترین کشورهای اروپایی به شمار می رود در اسلو پایتخت این کشور شاهد دو حادثه تروریستی مرگبار بود.در حادثه اول مقامات امنیتی نروژ اعلام کردند، یک بمب در نزدیکی ساختمان مرکزی دولت در شهر اسلو ‏ منفجر شد و دست کم 7 تن جان خود را از دست دادند.اما ساعاتی بعد اعلام شد که بر اثر تیر اندازی یک فرد مسلح به اردوی تابستانی جوانان حزب حاکم دست کم 9 نفر دیگر کشته شدند.اما امروز شنبه مقامات این کشور تعداد قربانیان دو حادثه را 91 تن اعلام کردند. از سوی دیگر پلیس اسلو اعلام كرده است که یک نروژی 32 ساله به نام "اندریاس بریویک" را دستگیر کرده استو گفته شده است که وی یکی از اعضای گروه راستگرای افراطی در نروژ است. پیشتر یک روزنامه نگار نروژی درباره مشخصات ظاهری این شخص گفته بود او فردی بلند قد با چهره سفید اروپایی است. پلیس اسلو میگوید که اوضاع این شهر به حالت عادی باز گشته است اما تأکید کرد که تدابیر امنیتی در اطراف ساختمان های دولتی را افزایش داده است.از سوی دیگر باراک اوباما دو حمله تروریستی شامگاه روز جمعه در نروژ را محکوم کرد ونیز خواستار همکاری جهانی علیه تروریسم شد.‏همچنین اتحادیه اروپا و ناتو نیز این حملات را به شدت محکوم کرده‌ آمادگی خود را برای کمک به نروژ اعلام کردند

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد