اخبار روز از افغانستان




طرح حمله تروريستي به پايتخت افغانستان خنثي شد
كابل- اداره امنيت ملي افغانستان اعلام كرد: نيروهاي اين اداره يكصد فروند موشك را كه به هدف پرتاب بر شهر كابل در حومه اين شهر جاسازي شده بود، كشف كردند.
به گزارش ايرنا، اداره امنيت ملي افغانستان روز دوشنبه در بيانيه اي اعلام كرد: اين موشكها در شهرستان 'پغمان' در 25 كيلومتري غرب شهر كابل جاسازي شده بود و شورشيان مسلح مخالف دولت، قصد پرتاب آنرا به پايتخت افغانستان داشتند. در اين بيانيه آمده است: تاكنون شخصي در ارتباط با اين قضيه دستگير نشده، اما تحقيقات نيروهاي امنيتي براي رديابي عوامل آن آغاز شده است. شورشيان مسلح وابسته به گروه طالبان از آغاز سال جاري بر شدت حملات خود به مناطق مختلف افغانستان از جمله شهر كابل افزوده اند. در سال جاري، حوادث بي سابقه اي از جمله حمله به ساختمان وزارت دفاع اين كشور اتفاق افتاد كه توانايي نيروهاي امنيتي افغان را زير سؤال برده است.
حمله هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي به پاكستان 10 كشته برجاي گذاشت
اسلام آباد - حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا در شامگاه دوشنبه به نقاطي از وزيرستان شمالي واقع در مناطق قبايلي پاكستان 10 كشته برجاي گذاشت.

به گزارش ايرنا به نقل از منابع خبري محلي از ميرانشاه، اين هواپيماهاي آمريكايي در مناطق قبايلي واقع در شمال غربي پاكستان با شليك چند فروند موشك به منازل مسكوني موجب زخمي شدن شمار زيادي از مردم بيگناه شدند. به گفته شاهدان عيني در ميان زخمي ها تعدادي زن و كودك وجود دارند. نيروهاي امدادي در منطقه، زخمي ها را به بيمارستانهاي محلي منتقل كردند. مقامات بيمارستاني از وضع جسمي بسيار بد برخي مصدومان خبر داده و گفتند كه احتمال افزايش تعداد قربانيان وجود دارد. در سال جاري هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي دهها بار مناطق قبايلي پاكستان را هدف قرار داده كه در اين حملات بيش از 300 نفر كشته و بسياري از مردم بي دفاع نيز زخمي شده اند. رهبران گروهها و احزاب سياسي پاكستان بارها به اينگونه حملات آمريكايي ها اعتراض شديد كرده و ضمن محكوم كردن آن از دولت اين كشور خواسته اند تا نسبت به توقف اين حملات از سوي آمريكايي ها اقدام كند.


چرا پاکستان هنوز هم موافقتنامه ترانزیت با افغانستان را عملی نمی کند؟
18.04.1390
با سپری شدن حدود یک ماه از اعلام آماده گی پاکستان برای تطبیق موافقتنامه ترانزیت و تجارت بین افغانستان و پاکستان، تاجران افغانی شکایت دارند که تا هنوز هم اموال تجارتی آنها در کراچی و سایر بنادر پاکستان متوقف است و روزانه بیش از 500 هزار دالر خساره به آنها وارد می شود.خانجان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان به روز شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت: حکومت پاکستان تلاش دارد تا ازین طریق به اقتصاد افغانستان ضربه وارد نموده این کشور را در انزوای اقتصادی قرار دهد.آقای الکوزی با یک پیشنهاد 4 ماده یی از دولت می خواهد به این مشکل رسیده گی عاجل نماید:«ما از دولت می خواهیم:1. این مساله را بصورت عاجل در شورای وزیران بررسی نماید.2. یک هیات با صلاحیت به اسلام آباد و کراچی بخاطر حل این مشکل اعزام شود.3. خواهش جدی ما از دولت افغانستان این است که عمل باالمثل را انجام دهد.4. تقاضای ما از مردم افغانستان این است که بیدار شوند دوست و دشمن خود را بشناسند و تولید کسی را که بر ما ظلم می کند خرید نه کنند.»به باور آقای الکوزی پاکستان با عاید یک و نیم ملیارد دالر از درک ترانزیت باز هم به این مساله بعد سیاسی می دهد.در این حال تاجران افغانی می گویند، آنان مجبور خواهند شد با ادامه این وضعیت اموال خود را از طریق بنادر مشترک با سایرهمسایه ها وارد و صادر نمایند. درین نشست خبری دوتن از تاجران افغانی در صحبت خود گفتند: اگر دولت به این مساله با جدیت برخورد نموده و از طریق دیپلوماتیک و عمل باالمثل با پاکستان مساله را حل نسازد، تاجران با واپس سپاری جوازنامه تجارتی به اتاق تجارت و صنایع افغانستان، از فعالیت دست خواهند کشید و آنگاه عواقب این عمل بدوش دولت خواهد بود.به باور تاجران هزاران کانتینر اموال استهلاک و با تاریخ انقطاع معین در بنادر پاکستان متوقف شده است.اما وزارت تجارت و صنایع افغانستان می گوید: امیدوار است تا سه روز به این مشکل راه حلی دریافت شود.«در تمام جهان که قرارداد ها عقد می شود، در اوایل مشکلات خود را دارد، و این مشکلی که در کراچی به تاجران افغان پیش آمده، وزارت تجارت و صنایع افغانستان تلاش نموده و با وزارت تجارت پاکستان تماس گرفته است که خوشبختانه وزارت تجارت پاکستان ضمن مکتوبی به یوسف رضا گیلانی از ایشان تقاضا نموده تا مدت دو ماه گرانتی های بانکی از هر دو جانب معاف شود و اما امیدوار هستیم که در دو سه روز این چالش حل گردد.»گفته می شود این تفاهمنامه ترانزیتی که چند ماه پیش امضا شد، قرار بود بتاریخ 22 جوزای سال جاری عملی شود، اما به باور تاجران این تفاهمنامه تا حال عملی نشده و مشکلی ناشی از آن روز تا روز پیچیده شده اموالی که به افغانستان وارد و یا از افغانستان صادر می شود در چند سال اخیر مملو از چالش های بوده که مقامات افغانستان و پاکستان کار تجارت را قربانی اهداف سیاسی خود ساخته اند.


ماموریت نظامی کانادا در افغانستان به پایان رسید
ویلیم کراسبی سفیر کانادا در افغانستان
16.04.1390
سفیر کانادا در کابل می گوید: ظرف ماه جاری میلادی تمام سربازان جنگی کانادا افغانستان را ترک می کنند.ماموریت نظامی کانادا در افغانستان که از سوی حدود 3000 سرباز کانادایی پیش برده می شد، به روز پنجشنبه خاتمه یافت.ویلیم کراسبی در صحبت اختصاصی با رادیو آزادی گفت: پس از ختم ماموریت نظامی کانادا در افغانستان، کمک در بخش آموزش نیروهای افغان، تقویت معارف، صحت و حقوق بشر در صدر برنامه های کاری کانادا در افغانستان قرار خواهد شد.سفیر کانادا در کابل در حالی روی حمایت کشورش از تلاش ها بخاطر تامین ثبات در افغانستان تاکید می کند که به گفتهء وی همسایه های افغانستان از این کوشش ها حمایت نمی کنند.در حالیکه سلسلهء خروج سربازان جنگی کانادا از افغانستان ادامه دارد، صدها مربی نظامی کانادا قصد سفر به افغانستان را دارند.سفیر کانادا در کابل به رادیو آزادی گفت: نزدیک به یک هزار مربی نظامی کانادا در در بخش آموزش نیروهای افغان سهم می گیرند.ویلیم کراسبی که در مورد پایان یافتن ماموریت نظامی کانادا در افغانستان صحبت می کرد، گفت که چند ماه پیش خروج سربازان جنگی کانادا از افغانستان آغاز شده است.وی افزود:« تمام نیروهای جنگی کانادا در ماه جاری میلادی یعنی جولای افغانستان را ترک خواهند کرد.در واقع این نیروها در جریان ماه های گذشته آغاز به ترک افغانستان کرده اند.در عین زمان، نیروهای جدید کانادایی بخاطر اجرای ماموریت آموزش وارد افغانستان می شوند.صدها تن از نیروهای بخش آموزشی کانادا همین حالا در افغانستان حضور دارند و متباقی این نیروها تا ماه نومبر به افغانستان خواهند آمد.»سفیر کانادا در کابل گفت: در سال هایی پیشرو کشورش در کنار آموزش نیروهای افغان، در تقویت معارف، صحت، حکومتداری سالم، تامین حقوق بشر و رساندن کمک های بشری به نیازمندان نیز فعالیت هایی را انجام می دهد.به گفتهء آقای کراسبی، کانادا از این پس همه ساله حدود 150 ملیون دالر را در افغانستان به مصرف خواهد رساند.سفیر کانادا در کابل گفت: یکی از اهداف اساسی کانادا تامین صلح و ثبات در افغانستان است.به گفتهء وی کشور های همسایهء افغانستان هم باید در بخش برقراری آرامش در افغانستان عمل کنند.وی گفت:« بدبختانه ما هنوز حمایت همسایه گان شما را بخاطر آیندهء که افغان ها می خواهند به آن دست بیابند، با خود نداریم.فکر می کنم، مهم است تا همسایه گان افغانستان را تشویق کرد تا با دیگر کشور ها در حمایت از افغانستان کار کنند.قابل یاد آوری است که در این نقطهء از جهان برخلاف دیگر نقاط، کمترین هماهنگی میان حکومت ها در قسمت حمایت از صلح و شگوفایی وجود دارد.»آقای کراسبی به طور مشخص از ایران و پاکستان نام برد و گفت که این دو همسایهء افغانستان باید از تلاش های صلح در افغانستان حمایت کنند.تنها کانادا روی همکاری کشور های همسایهء افغانستان در بخش تامین صلح و ثبات در افغانستان تاکید نمی کند، بلکه ایالات متحدهء امریکا نیز که تصمیم دارد تا پایان سال جاری میلادی 10 هزار سرباز اش را از افغانستان بیرون کند، بر تقویت همکاری های کشور های همسایهء افغانستان با این کشور تاکید کرده است.

کمیسیون مشترک رسیدگی به مشکل امنیتی سرحدی تشکیل می شود
عکس AP
حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان و یوسف رضا گیلانی، صدراعظم پاکستان طی یک تماس تلیفونی به موافقه رسیدند تا جهت بررسی واقعات امنیتی اخیر در سرحدات شرقی افغانستان، یک کمیسیون مشترکی ایجاد گردد.
بر اساس اعلامیۀ مطبوعاتی دفتر ریاست جمهوری افغانستان آقای کرزی به وزیر دفاع افغانستان دستور داده است تا اقدامات لازم را جهت حل مشکلات بوجود آمده در امتداد سرحدات انجام دهد.
به گفتۀ مقامات افغان در جریان دو هفتۀ گذشته صدها راکت از قلمرو ‏‏‏‏پاکستان به ولایات شرقی افغانستان پرتاب شده اند که تلفات جانی و مالی را در قبال داشته است.
پیوند های مربوطه
عساکر افغان به سرحد با پاکستان سوق داده شدند
هشدار ولسی جرگه افغانستان به حملات راکتی پاکستان
خروج ناتو از افغانستان تهدیدی برای امنیت کل آسیای میانه ایجاد می کند
20:55
1390 / 04 / 15
مسکو، 15 تیر، خبرگزاری «ریا نووستی»/ "دمیتری راگوزین" نماینده دائم روسیه در پیمان آتلانتیک شمالی روز چهارشنبه اعلام کرد که خروج احتمالی نیروهای ناتو از افغانستان لحظه ای حساس برای سازمان پیمان امنیت مشارکتی خواهد بود چرا که این مسئله می تواند تهدیدی برای امنیت کشورهای آسیای میانه ایجاد کند.
وی طی گفتگویی با شبکه تلویزیونی "راسیا-24" اعلام کرد: "برای ما این مسئله مشکل بزرگی و چالشی عظیم است. آگر آنها از آنجا بروند، لحظه ای واقعی برای سازمان پیمان امنیت مشارکتی خواهد بود. به همین خاطر روسیه در حال حاضر کلیه تلاش های لازم را بکار خواهد بست تا متحدین در سازمان پیمان امنیت مشارکتی از کلیه امکانات جهت مقابله مستقل با تهدید در حال رشد افراط گرایی برخوردار شوند".
سه پولیس در افغانستان به جرم فروش مواد مخدره به حبس محکوم گردیدند
1390 / 04 / 14
مسکو، 14 سرطان، خبرگزاری «ریا نووستی»/ محکمه مرافعه ولایت تخار قوماندان امنیه ولسوالی دشت کلا و دو مامور دیگر پولیس را به جرم فروش مواد مخدره به 20 سال حبس محکوم نمود. در این باره اژانس خبری پژواک خبر داده است.
قرار معلومات اژانس، محمد ابراهیم دگروال پولیس و دو نفر دیگر از طرف موظفین مبارزه با مواد مخدره وزارت داخله افغانستان هنگام انتقال مقدار 15 کیلوگرام هیروئین در موتر پولیس بازداشت گردیده بودند و در نتیجه محاکمه تمام القاب و رتب خود را از دست دادند. محکومین حق استیناف خواهی دارند.
در افغانستان اکثراً مقامات بلندپایه پولیس در قاچاق و تجارت مواد مخدره دخیل می باشند. چند ماه قبل اسدالله خاکدوست قوماندان امنیه ولسوالی دلارام به جرم فروش مواد مخدره بازداشت شده بود و حالا دوران حبس 20 ساله را سپری میکند.
افغانستان بزرگترین کشور تولیدکننده هیروئین محسوب میشود که 90% این ماده را به بازار بین المللی صادر میکند. در سال 2010 افغانستان همچنان از نقطه نظر تولید چرس در جهان مقام اول احراز نمود.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد