از لانه تروریسم تا لانه فساد


حفیظ الله زکی | پنج‌‌شنبه 12 اسد 1391

افغانستان از لانه تروریسم تا لانه فساد

درخواست استیضاح وزرای داخله ودفاع از سوی نمایندگان ولسی جرگه و بحث ها و نگرانی هایی که در مورد معامله گری ها ابراز می شود، نشان می دهد که در کنار ده ها بحران سیاسی، امنیتی اقتصادی و اجتماعی دیگر، بحران بی اعتمادی نیز روز به روز در سطح جامعه و نهادهای اداری و سیاسی ملی افزایش می یابد.
ما هنوز نتوانسته ایم خود را از دام فساد، رشوه دهی، رشوه ستانی و قوم گرایی نجات دهیم که بحران دیگری گریبانگیر ما گردیده و شفافیت و صداقت را در تمامی پروسه ها زیر سوال برده است.
این بی اعتمادی اگر بیش از این در میان مردم و نهادهای دولتی و یا پارلمان و حکومت وجود داشت؛ امروز بحران بی اعتمادی در درون هر یک از نهادها نفوذ کرده و کارکرد آنها را با اشکال مواجه کرده است.
معامله گری و امتیازخواهی های مادی یکی از ضعف های بزرگ پارلمان به حساب می آید و پارلمان به عنوان ارگانی که از قاطبه ملت نمایندگی می کند، اعتبار خود را همواره در این معامله گری ها باخته است.
نبود تعهد کاری نمایندگان باعث می گردد تا بسیاری از طرح ها و قوانین به دلیل تکمیل نشدن حد نصاب در مجلس نمایندگان معطل باقی بماند. نمایندگان ولسی جرگه روزانه به جای تالار ولسی جرگه در انتظار خانه های وزرات خانه و ادارات دولتی به سر می برند، تا از طریق چانه زنی ها و معامله گری ها روابط و مناسبات خود را با وزرا و ریاست کمیسیون ها و سایر نهادهایی که بقا و زوال رئیس آنها به تصمیم پارلمان بستگی پیدا می کند، تنظیم کنند.
از این رو امروزه مردم افغانستان به تصمیم گیری های پارلمان نیز اعتماد ندارند. زیرا نمی دانند که رای تایید و یا رد به وزیران و یا استیضاح دوباره وزرای تایید شده از سوی پارلمان بر اساس منافع مردم و کشور صورت می گیرد و یا بر مبنای حب و بغض های شخصی و یا اعمال فشارهای بیشتر بر وزرا و روسا به منظور دستیابی به امتیازات مادی انجام می شود!!
غلبه فرهنگ مادی گرایی و امتیازخواهی گرچند در پارلمان گذشته نیز برجسته بود؛ اما در پارلمان قبلی بازهم برخی ملاحظات و محدودیت ها از جانب وکلای پارلمان در ارتباط به خواست های شخصی شان مدنظر قرار می گرفت؛ اما در پارلمان فعلی متاسفانه این پدیده به یک فرهنگ غالب در پارلمان تبدیل گردیده و قبحیت خود را به کلی از دست داده است، به همین خاطر نمایندگان از افشای چنین اعمالی، تا جایی که به منفعت و موفقیت شان لطمه نزند، باکی ندارند.
استیضاح وزرای داخله و مالیه و رد بودجه و اکنون استیضاح وزرای داخله و دفاع، سوالات بی پاسخی را به آدرس مجلس نمایندگان ارجاع داده است. پرسش اول این است که آیا دلایل استیضاح وزرای داخله و دفاع موجه بوده و بر اساس منافع مردم و کشور صورت گرفته است؟
پرسش دیگر این است که آیا تا زمان استیضاح وزرای فوق کدام معامله ای صورت نخواهد گرفت و آیا همه نمایندگان در یک اقدام نمایشی و سمبولیک کارت های سبز بلند نخواهند کرد؟
این بی اعتمادی تنها در مناسبات مردم و پارلمان و مردم و حکومت و قوه قضائیه وجود ندارد؛ بلکه مواردی از این گونه زدوبندها و امتیازگیری ها گه گاهی توسط خود نمایندگان نیز افشا می شود. افشای معاملات پشت پرده نمایندگان با مقامات حکومتی در برخی موارد تنش هایی را در داخل ولسی جرگه به وجود آورده است. در هفته قبل زمانی که امضا برای استیضاح وزرای داخله و دفاع جمع آوری و به معاون اول ولسی جرگه تسلیم داده شد، ادعا شد که لیست امضا کنندگان در اختیار مقامات حکومتی قرار گرفته است.
مجموع این روند نشان می دهد که قانون شکنی و قانون گریزی به صورت روزافزون در جامعه و در سطح نخبگان گسترش می یابد و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، تا دو سال دیگر هیچ سنگی بر روی سنگی بند نخواهد شد و فساد، هرج و مرج و انارشیزم اجتماعی سراسر کشور را فرا خواهد گرفت. آن گاه است که افغانستان علاوه بر لانه تروریسم به لانه فساد نیز تبدیل خواهد شد.
 افغانستان

     

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد