اسراییل: هنر کمک خواستن

اسراییل: هنر کمک خواستن
( : مقالات, موضع روسیه در قبال مسئله هسته ای ایران,
, سياست
24.08.2012, 18:14
Photo: EPA
هرگاه آمریکا وعده بدهد که خودش در بهار به عملیات نطامی بپردازد، اسراییل تا انتخابات در آمریکا از ایراد ضربه به ایرا...
ن خودداری می‌کند. میگویدند که بند اساسی موافقه مقدماتی محرمانه بین رهبران دو کشور چنین بوده و آنرا در دیدار در اسامبله عمومی سازمان ملل متحد در سپتمبر تأیید خواهند کرد. این نشت خبری در رسانه های اسراییل پدید آمده است.

این موافقه گویا در سطح مشاوران سران دو کشور «توم دونیلون»و «رون درمر» حاصل و تدوین گردیده است. در موافقه دیگر بند ها هم وجود دارند: اگر در حل برنامه هسته ای ایران پیشرفتی نباشد برک اوباما تصمیم خود را در باره کاربرد نیرو جهت ممانعت از دسترسی ایران به بمب اتمی به کنگره آمریکا بصورت کتبی ابلاغ خواهد کرد و نزدیک به انتخابات در آمریکا در نوامبر اوباما در پارلمان اسراییل سخنرانی کرده و علانا کاربرد نیرو را وعده خواهد داد. در جواب اسراییل با تاخیراندزی ضربه موافقت کرده است.

در ماه های اخیر آمریکا به نحوی از آنحا لفاظی های جنگجویانه اسراییل نسبت به ایران را باز می دارد. در چارچوب این تلاشها 14 اګست «لئون پانتا» رئیس پنتاگون در سخنان خود به عدم توانایی اسراییل در وارد کردن ضرر جدی به پروژه های هسته ای ایران اشاره کرد .آمریکایی ها وقت کش می‌دهند و می‌خواهند به دیپلماسی شانس اضافی بدهند.به عقیده خانم «لودمیلا کولشووا» کارشناس انستیتوت شرق شناسی مسکو، امکان وجود دارد که چنین موافقه حاصل شده باشد.

کارشناس می گوید: آمریکا سعی می‌ورزد به هر وسیله ممکن ایران به توافق برسد. در حال حاضر وقتیکه ایران در وضع دشوار اقتصادی و مالی قرار دارد و در این رابطه می‌تواند در برنامه هسته ای خود به گذشت تن در دهد. فکر میکنم که تا بهار وضع سوریه هم معلوم می‌شود . همین چندی پیش برک اوباما اعلام داشت که تقریباً حاضر در امور آن کشور مداخله کند. به این خاطر احتمال آن بسیار کم است که امریکا تصمیم راجع به حل نظامی مساله ایران بګیرد. چون دو مساله حتی برای آمریکا سنگین است.

اما نظر دیګر هم وجود دارد و بنا بر این واضح است ضربه نظامی به ایران وارد نشود. گزارش اخیر «شایی فلدمن» کارشناس برجسته اسراییل ، متخصص روابط نهران – واشنگتن – تل آویو» شامل این نتیجه‌گیری است . «آندره والودین» رئیس تحقیقات شرقی آکادمی دیپلماتیکی وزارت خارجه روسیه به این عقبده موافق است.

کارشناس روس به این عقیده است که عملیات نظامی علیه ایران چیز کاملآ غیر معقول است. آمریکا باید یک میلیون سرباز و بیش از دو هزار طیاره به آنجا اعزام کند و از چنین امکاناتی برخوردار نیست. کدام عملیات دیګر به جز از عملیات زمینی تأثیر آور نخواهد بود چون عملیات محدود، ساخت سلاح هسته ای در ایران را تسریع خواهد کرد. در حالی که هنوز در باره تولید آن تصمیم سیاسی گرفته نشده است .

کارشناس میافزوید که شاید هدف مولفان گزارش چیز دیگری باشد و اگر این هدف عملی شود اسراییل کمک نظامی و مالی بیشتری از آمریکا دریافت خواهد کرد. یعنی اسراییل خواست خود را به نحوی فرمولبندی کرد که جواب رد نسبت به آن محال است



المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد