اداره امور حج روسیه،


اداره امور حج روسیه، دهمین سالگرد تشکیل خود را جشن می گیرد
Tag cloud: مقالات, اسلام در روسیه, جامعه, روسيه
15.09.2012, 20:11
Photo: RIA Novosti
نزدیک به دویست هزار مسلمان روس از ابتدای سال 2002 میلادی تا کنون توانسته اند یکی از س...
تون های دین خود را مستقر نموده و در مراسم حج حضور پیدا کنند. برای مقایسه می توان گفت که از سال 1945 تا 1990 میلادی، از تمامی نقاط اتحاد شوروی، بیش از 900 نفر عازم سفر حج شده اند. به این معنی است که سالانه تنها 20 نفر به مکان مقدس مسلمانان سفر کرده اند. این آمار توسط اداره حج روسیه اعلام شده است و مدیریت آن بر عهده الیاس اوماخانوف معاون شورای فدراسیون مجلس روسیه می باشد. اوماخانوف در گفتگو با خبرنگار رادیو صدای روسیه توضیح می دهد:

«در فدراسیون روسیه یک سیستم منحصر بفرد برای همکاری متقابل میان ارگان های دولتی و سازمان های دینی و همچنین نهادهای اجتماعی تشکیل شده است که سازمان دهی برنامه حج شرکت دارند. در هیچ کدام از ده کشور مهمی که سازماندهی حج دارند، چنین سیستمی وجود ندارد. روسیه نیز در میان این ده کشور مهم قرار می گیرد. در روسیه، مدیریت برنامه حج توسط کمیسیون رسیدگی به امور اتحادیه های دینی وابسته به دولت انجام می گیرد. این کمیسیون در سال 2002 میلادی توسط شورای حج تشکیل شده و مدیران سازمان های اصلی مسلمانان روسیه و ادارات روحانیون جمهوری های داغستان، چیچن و اینگوشیتیا در آن حضور دارند. مجموعه این ادارت همراه با نمایندگان ارگان های اجتماعی وابسته به دولت به برنامه ریزی و مدیریت کار می پردازند. طی ده سال گذشته، کارهای زیادی انجام داده شده است. در جمع بندی های سال 2010 و 2011 مشخص شد که اداره حج وزارت امور حج یکی از بهترین ارگان ها بوده است. همین مساله نشان می دهد که مردم از تجربه و مهارت کافی برخوردار شده و مسئولیت پذیری برای برگزاری مراسم حج و امور زایران به اندازه کافی رشد کرده است. »

دهمین سالگرد تشکیل اداره حج که به هماهنگی فعالیت سازمان های مسلمانان و نهادهای دولتی در امور حج می پردازد، طی کنفرانس بزرگی در شهر گروزنی، پایتخت چچن جشن گرفته شد. این جمهوری شمال قفقاز، همچون همسایگان خود، داغستان و اینگوشه، بیشترین سهمیه تعیین شده از طرف عربستان سعودی برای فدراسیون روسیه را به خود اختصاص می دهند. این سهمیه شامل 25 هزار نفر زایر در سال می باشد.

به گفته الیاس اوماخانوف، سالانه، تنها در جمهوری های شمال قفقاز، سه تا چهار هزار نفر از علاقه مندان، به خاطر محدودیت در تعداد اعزام زایران، قادر به انجام مراسم حج نیستند. مساله افزایش سهمیه روسیه، همچون قبل باقی مانده است. اوماخانوف می گوید:«ما به کار خودمان همچنان ادامه می دهیم. در سال گذشته، بعد از اصرار پیاپی ما، و پس از دیدار رهبران امت مسلمان روسیه با دیمیتری مدودیف، ما تقاضای خود را مجددا ارسال کردیم و توانستیم تعداد 2 هزار نفر به سهمیه قبلی اضافه کنیم. این سهمیه فقط برای یک بار بود و هنوز به طور رسمی برای روسیه قابل اجرا نیست. من فکر می کنم که هر ساله نزدیک به 20 تا 25 درصد متقاضیان قفقاز شمالی، به خاطر محدودیت ها، قادر به انجام مراسم حج نیستند. متاسفانه، امروز ما هیچ شاخصی در دست نداریم که بر اساس آن، سهمیه سال جاری را افزایش دهیم. با این حال، ما به کار خودمان ادامه می دهیم و امیدواریم که نتیجه حاصل شود.

امروز مساله اصلی اداره حج روسیه، انجام کارهای مربوط به زایران در کشور عربستان سعودی به صورت غیرمستقیم است. همانطور که الیاس اوماخانوف می گوید، این امور به طور سیستماتیک انجام می گیرند. گروه های کاری تشکیل شده در چهارچوب اداره حج روسیه و عربستان سعودی، به صورت آنلاین در حال حل و رسیدگی به مسایل و مشکلاتی هستند که بروز می کنند.




المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد