غارت فرهنگ جهانی

 
غارت فرهنگ جهانی
Tag cloud: مقالات, کلتور, در جهان
17.09.2012, 20:00
© Flickr.com/delayed gratification/cc-by-nc-sa 3.0
در سوریه اثار فرهنگ جهانی دزدی میشود، اما دولت تلاش می ورزد از غارت و قاچاق آثار باستانی جلوگیری نماید. مأمون...
عبدالکریم مدیر عامل اداره حفاظت از میراث فرهنگی سوریه در مصاحبه با رادیو صدای روسیه گفت که جنگ داخلی در سوریه باعث رونق غم انگیز بازار سیاه آثار باستانی شد. اثار تاریخی را غارت می کنند و میراث فرهنگی توسط شبه نظامیان با تسلیحات عوض می شوند. این امر به یک حادثه عمومی مبدل شده است و در شرایط تعمیق شدن بحران در سوریه ، تشدید می گردد. وی در اینباره هشدار داد و گفت:

«در سوریه حدود 10 هزار بنای یادگاری فرهنگی وجود دارد. عمدتاً راهزنان و جنگیالیان آن اثار را ویران می کنند که در فاصله دوری از مناطق بزرگ مسکونی قرار دارند. زیرا در آنجا بیشتر احساس آزادی می کنند. اکثر جنایتکاران این کار را با هدف کسب درآمد انجام می دهند. پولیس و اردوی سوریه سعی می ورزند تا مانع از اینگونه غارت شوند. آنها بارها جنایتکاران را مستقیماً در محل جنایت دستگیر کردند. ولی غارتگری ادامه می یابد و جنایات بر ضد بنای یادگاری کلتوری بی مجازات باقی می ماند. آسیب های زیادی به بعضی از قلعه های باستانی وارد شده است. این قلعه ها بر اثر شلیک توپ های شورشیان ویران شده اند.

با وجود ادامه جنگ، دولت سوریه سعی می کند امنیت موزیم هایی را تأمین کند که با ارزش ترین کلکسیون های تاریخی در آنجا قرار دارند. آنها را به جاهای امنی منتقل کرده اند.

یوگنی ساتانوفسکی رئیس انستیتوی خاور نزدیک در اینباره گفت: در آنجا کلکسیون هایی از دوران باستان و قرون وسطی و دوران رم باستان و دوره هلنی (یونان باستان) در وجود دارد. حضور هزاران شبه نظامی در آنجا از جمله از عراق، افغانستان، لیبی- کشورهایی با « سنن غنی» غارت میراث های فرهنگی، تصادفی نیست. در آن کشورها در زمان خود تمام موزه های ملی و مراکز باستان شناسی به غارت رفت. وجود چنین دزدان حرفه ای در اراضی سوریه امکانات وسیع و گسترده ای برای اشباع کردن بازار «سیاه جهانی آثار باستانی» فراهم می آورد.

جنگ جدیداست - قربانی ها قدیمی. سرگی دمیدنکو کارشناس انستیتوی خاور شناسی مطالعه و ارزیابی های استراتژیک در اینباره گفت: قاچاق میراث فرهنگی، آن مسأله ایست که بشکل بسیار جدی در دوران بی ثباتی حاد می شود. این جریان در عراق و لیبی مشاهده شد. همین اتفاق در سوریه رخ می دهد. بدون شک باید از میراث فرهنگی حفاظت کرد. مسأله به نظر من بسیار جدی و مهم است. باید حتماً آن را حل کرد.

قبلاً توریسم 12 درصد درآمد خزانه کشور سوریه را تأمین می کرد. غارت میراث فرهنگی می تواند برای همیشه شانس سوریه برای جلب گردشگران را کاهش بدهد. فرهنگ جهانی می تواند برای همیشه یادبودی های فوق العاده با ارزش فرهنگی تاریخ تمدن بشری را از دست بدهد.



المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد