اختلاف نظر واشنگتن و بروکسل در بحث تحریم ها

اختلاف نظر واشنگتن و بروکسل در بحث تحریم ها

اختلاف نظر واشنگتن و بروکسل در بحث تحریم ها

فدریکا موگرینی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار کرد که تحریم ها را پیشاپیش نباید اقدام نرم نامید. غرب نمی تواند به طور دایم با روسیه بر سر مسایل جنوب شرق اوکراین درگیر باشد.

این سخنان را فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان در گفتگو با Handelsblatt خاطر نشان ساخت. وی جمله ای بسیار حساسیت برانگیز گفت: «حتی اگر سال های طولانی برای یافتن راه حل سیاسی زمان صرف شود، ده سال این فرایند طول بکشد، ما باید آنچه در توان داریم را وسط بگذاریم تا این اختلافات حل شوند». برلین تفهیم کرد که جنگ در جنوب شرق اوکراین را می توان یک درگیری طولانی شده نامید که موارد آن در دنیا کم هستند و در موارد مشابه، بهترین سناریو راکد کردنآن و جستجوی راه حل سیاسی و راهکارهای سازنده بوده اند.
در همین شرایط، امریکایی ها که مهمترین ابزارشان تحریم است و نه دیپلماسی، مواضع خود را به جلو می برند و از مرزهای حساس آشتی بهره می گیرند که گاهی صورت می گیرد و گاه گسیخته می شود. ویکتوریا نولاند روز چهارشنبه در کمیته امور خارجه اتاق نمایندگان گفت که رژیم آتش بس بیش از 100 مرتبه نقض شده است. در این رابطه «گروه تحریمی» آمریکا در اروپا حضور دارند که احتمال شدیدتر کردن تحریم ها در حوزه های مختلف را مورد بحث قرار می دهند. برای نولاند مبنای این تحریم ها می تواند تخطی از توافقنامه مینسک و از جمله رژیم آتش بس یا اشغال منطقه باشد. و استدلال اصلی او، اهمیت هماهنگ بودن اقدامات امریکا و اتحادیه اروپا در وضع تحریم های جدید می باشد. هم اکنون شرایط در دانستک و ماریوپول باعث نگرانی آنها شده است.
در اروپا، بریتانیا به طور کامل از موضع امریکا حمایت می کند. مایکل فِلون وزیر دفاع بریتانیا معتقد است که روسیه یک خطر واقعی برای اروپا محسوب می شود، زیرا ممکن است بخواهد ثبات در لتونی، لیتوانی و استونی را بر هم بزند.
ناظران دلیل اختلاف نظرهای امریکا و اتحادیه اروپا را در مساله تحریم ها و بحث تجاری – اقتصادی حاضر می دانند. ماری خارف نماینده وزارت خارجه نیز به طور غیر منتظره ای اخیرا از نیکوسا آناستاسیادیس رییس جمهور قبرس به خاطر سفرش به مسکو و سنت پترزبورگ انتقاد شدید کرد. این سفر طی هفته گذشته و به منظور توسعه روابط تجاری انجام گرفته بود. خارف از همین استدلال استفاده کرد که نولاند گفت: امریکا و اروپا باید خط مشی واحدی برای فشار بر روسیه پیش بگیرند و نباید از هم جدا شوند. واکنش قبرس به این کلمات تند بود و گفت: در مورد سیاست های تهاجمی ترکیه نسبت به شبه جزیره قبرس چنین سخنانی طرح نشد. روشن است که رهبر قبرس پس از یادداشت جون کنیگ سفیر امریکا در قبرس به شدت عصبانی شد. این دیپلمات امریکایی نوشته بود: «مردم قبرس درباره حوادث هفته گذشته در روسیه چه می دانند و نظر آنها چیست؟ دیدار و سخنان آناستاسیادیس، کشتار نمتسوف چه بوده؟» کار به جایی کشید که حتی پیشنهاد بازگرداندن سفیر امریکا مطرح شد.
اما موضوع جالب اینجاست که طبق آمار وزارت خارجه آلمان، روابط روسیه با آلمان در سال 2014 تا 11،7 % کاهشی یافته و به 67،7 میلیارد یورو رسیده است. وزارت خارجه امریکا می گوید: «الان زمان مناسبی برای تجارت با روسیه نیست». اما چطور تجارت امریکا با روسیه در سال 2014 تا 7% افزایش یافت؟ الکسی پوشکوف رییس کمیته دومای دولتی در امور بین الملل می گوید که امریکا به اتحادیه اروپا فشار می آورد اما خودش تجارت می کند. طرح سیاست واحد و فشار بر روسیه را پوشکوف در تویتر خود اینطور تفسیر می کند: «آیا مک دونالدز و کوکاکولا نمی خواهند از تحریم های اوباما حمایت کرده و ما را از شر محصولاتشان خلاص کنند؟ اینطوری آنها به اصول خیلی پایبند می شوند و ما سلامت خواهیم بود».
وزارت امور خارجه روسیه نیز نظر مشابهی دارد. الکسی میشکوف معاون وزیر خارجه روسیه روز پنج شنبه در مسکو برای برداشتن تحریم های غرب از روسیه که صدمه واقعی به اقتصاد کشورهای اروپا و همچنین اقتصاد روسیه می زند سخن گفت.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد