اولین «شکست» سرویس امنیتی چین چینی

اولین «شکست» سرویس امنیتی چین چینی

اولین «شکست» سرویس امنیتی چین چینی

تصویر سرویس امنیتی چین به شدت صدمه دید.

رییس یکی از سرویس های امنیتی ارتش چین ژنرال سین یونمین مظنون به فساد اداری است. روز پنجم ماه مارس روزنامه « South China Morning Post » چاپ هنگ کونگ این خبر را منتشر کرد. این اولین موردی است که «تخلف جدی از قانون» در دولت چین و آن هم در بخش سرویس امنیتی ارتش به چشم می خورد. این کار مثل آختلاس، رشوه خواری و سوء استفاده از دولت است.
متهم از روز 17 فوریه و در آستانه جشن بهار بازداشت شده است. ژنرال چینی یکی از نفرات اصلی در بخش تجسس نظامی وابسته به ارتش خلق آزادی چین اما از چهره های پشت پرده نبوده است. این ژنرال معاون انجمن دوستی چین با دیگر کشورها و عضو شورای رایزنان سیاسی خلق بوده است.
اخبار راجع به دست داشتن غول های تجارت نفت، بانک های بزرگ و افراد عالی رتبه احزاب در فساد چین حساسیت برانگیز دیگر نیستند. اما این مورد که به سرویس امنیتی چین مربوط می شود، قابل تامل است. از این پس، نظم و اعتبار بی سابقه نیروهای سرویس امنیتی چین زیر سوال می رود. اما ظاهرا سی زین پیان رهبر چین قصد شروع مبارزه با فساد دولتی را در سطح بالا ندارد. علاوه بر این، رهبر کشور به وضوع تفهیم کرد که «علامت گذاری سیاه و سفید» برای تمام فاسدان انجام می گیرد، حتی در سرویس امنیتی کشور. یاکوف برگِر کارشناس انستیتوی خاور دور می گوید:
آنها متوقف نمی شوند و عاملان فساد اداری به کار خود ادامه می دهند. سی زین پیان هم ظاهرا دستور زدودن فساد از دستگاه دولتی و جامعه را داده است. او در نتیجه یک مبارزه سخت داخلی و با رای گیری و رقابت با دیگر گروه ها و احزاب به کرسی رهبری رسید. او موفق شد تمام افراد ذیعلاقه و گروه های دیگر و از جمله نمایندگان ارتش را متقاعد سازد که یا باید بر فساد اداری غلبه کرد و یا فساد اداری بر حزب کمونیست غلبه می کند. و این به معنای فرارسیدن دوره پایان قدرت است، زیرا فساد اداری حکومت را سرنگون می سازد.
در این میان اخباری راجع به اختلاس و سوء استفاده از دولت توسط 14 ژنرال عالیرتبه کشور منتشر می شود. اتهام این افراد روز 4 مارس اعلام شد. دو تن از این متهمین آدمیرال گو چِنگان پسر معاون سابق شورای مرکزی نظامی و عضو دفتر سیاسی کمتیه مرکزی حزب کمونیستی گو بوسیون هستند.
طبق برخی منابع خبری، دستمزد آدمیرال ظاهرا برای مخارجش کافی نبوده است. او به فروش تسلیحات و دیگر تجهیزات نظامی مشغول بوده است. همچنین روشن شده که او شرکتی برای ساخت برنامه های امنیتی برای نظامیان تاسیس کرده است. نتایج مناقصه را جعل می کرده و شرکت او در مناقصه ها قراردادهای نظامی می بسته است. اگر در جریان بازرسی های حزبی و قضایی روشن شود که برنامه های ساخته شده توسط وی شک برانگیز هستند، آنوقت امنیت چین هم زیر سوال می رود.
همسر چِنگان نیز در محل خدمت همسرش اقدام به ساخت یک مرکز تجاری کرده است. وی همچنین با دیگر شرکت ها در حدود 500 میلیون یوآن برای اجاره فضایی در آینده کرده اند. این خانم قرارداد را نقض کرده و تجار خواستار بازگرداندن پولشان شده اند اما او حاضر نشده پول را برگرداند.
این جزییات در همان زمان شروع بازرسی ها برای فساد اداری در مطبوعات منتشر شدند. البته تاریخ مصرف آنها گذشه است. به اعتقاد برخی تحلیل گران، در چارچوب تحقیقات دولتی، احتمالا تمامی اتهامات او روشن شود. یک سال پیش، گو بوسیون عضو دفتر سیاسی کمتیه مرکزی حزب کمونیستی بازداشت شده است. و حال نوبت سیو زایخوی معاون دیگر شورای مرکزی نظامی چین است که در مقابل تریبون برای اعتراف به فساد بایستد.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد