دولت اسلامی در خدمت کیست؟


7 فوریهٔ, 12:30

دولت اسلامی در خدمت کیست؟

دولت اسلامی در خدمت کیست؟

شبه نظامیان سازمان تروریستی «دولت اسلامی» تمام مناطق ارضی عراق و سوریه را که از نظر ابعاد با بریتانیا برابری می کند، تحت کنترل خود درآورده اند.

ضمن اینکه ائتلاف متحدین به سرکردگی ایالات متحده امریکا در مبارزه با دولت اسلامی و بمباران مواضع آنها، چندان موثر عمل نمی کنند. اما شاید تلاش واقعی برای نابود کردن دولت اسلامی صورت نمی گیرد؟ برخی معتقدند که سازمان کار خود را به خوبی انجام نمی دهد و چندان برای رسیدن به اهدافی که برای نابودی مواضع دولت اسلامی مشخص کرده اند، تلاش نمی کنند.
دولت اسلامی در سال 2014 به یک مشکل جهانی بدل شد. در آن زمان شبه نظامیان حملات گسترده خود را به عراق آغاز کرده و دولت سوریه را سرنگون کردند. تروریست ها برنامه خود را برای تشکیل «خلافت» اعلام کردند. برای رسیدن به چنین ساختار قوی نظامی که امروز دولت اسلامی در اختیار دارد، حضور تنها یک سازمان افراطی کافی نیست. دولت اسلامی با کمک دول قوی تشکیل شده است. ولادیمیر ایواننکو کارشناس ارشد بخش خاور میانه از انستیتوی مطالعات استراتژیک روسیه در این رابطه می گوید: «اگر تنها به اطلاعات رسانه های معتبر تکیه کنیم، روزنامه گاردین و رویترز می گویند که آژانس فدرال ایالات متحده امریکا، بریتانیا و اسراییل در تشکیل این سازمان دست داشته اند. اما از آنجایی که این سازمان از همان ابتدا با هسته القاعده تشکیل شده، شاید بتوان گفت که دولت عربی نیز در تشکیل آن دست داشته اند».
دولت اسلامی سال 2006 در عراق تشکیل شد. یک تصادف عجیب رخ داد که درست در همان سال ایالات متحده امریکا تصمیم گرفت نقشه منطقه خاور میانه را خاتمه دهد. ولادیمیر پروخواتیلوف کارشناس آکادمی علوم نظامی می گوید: «سال 2006 برنامه ای تحت عنوان «نقشه خاورمیانه جدید» منتشر شد که توسط رالف پیترس یک کارشناس برجسته در امور استراتژی نظامی و ژئوپولتیک تدوین شده بود. این نقشه و مقاله او تحت عنوان «مرزهای خونین» در مجله امریکایی «آرمد فورس ژورنال» به چاپ رسید. وی در مقاله خود نوشت که مرزهای کنونی درست نیستند و خودسرانه شکل گرفته اند. او پیشنهاد کرد که کار این نقشه خاتمه پیدا کرده و آنطور که باید ترسیم شود. در این نقشه مشاهده می شود که عراق به دو بخش شیعه و سنی نشین تفکیک شده و عربستان سعودی نیز تفکیک شده و منطقه ای تحت عنوان کردستان آزاد وجود دارد. پس از انتشار این نقشه، کاندولیزا رایس وزیر خارجه وقت اظهار داشت که واشنگتن از این نقشه راضی است».
برای به اجرا درآوردن این برنامه بزرگ ابعاد نیاز به ابزارهایی وجود داشت که به کمک آنها بتوانند خاور میانه را تغییر دهند. ابتدا «بهار عربی» رخ داد و حال دولت اسلامی تشکیل شده است. این سازمان های تروریستی قوی از هوا نیامده اند. ولادیمیر ایواننکو می گوید: «طرح های تروریستی و نظامی ساخته می شوند، ظاهرا این طرح ها مدافع منافع برخی از سازندگان آنهاست. اما تقریبا همه این طرح ها تخریب می شوند و این سازمان ها غالبا سلاح و تجهیزات نظامی برای کسانی ارسال می کنند که سازندگان آن هستند. در مورد دول اسلامی نیز به همین صورت است و آنها قصد دارند به شبه جزیره عربستان حمله ور شوند. تمام این سازمان ها به طور کامل تحت کنترل نیستند و ارتباطات خود را تا حدی با سازندگانشان حفظ می کنند».
در رابطه با دولت اسلامی، جریان به نفع سازندگان سناریوی آن پیش نرفته است: دولت اسلامی علیه تمام کشورهای غیراسلامی دنیا و دول غرب اعلان جنگ کرده است. باراک اوباما چندین مرتبه تروریست های دولت اسلامی را یک تهدید اصلی برای تمام دنیا نامیده است و ایالات متحده بیش از همه با آنها مبارزه می کند. تنها ارتش سوریه و کردهای عراق نیستند که باشبه نظامیان مبارزه می کنند، بلکه ایران از آنها حمایت فعال می کند. ائتلاف متحدین به رهبری اوباما همچنان سخنان پرطمطراق تحویل دنیا می دهند.
  •  
    در میان گذاشتن

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد