كل اخبار افغانستان

اخبار روز

طالبان از معدن طلای در بدخشان افغانستان درآمد میلیونی دارد
/29.2.2016

یک فرمانده پلیس افغانستان اعلام کرد که طالبان در راغستان ولایت بدخشان روزانه حدود یک میلیون افغانی معادل حدودی 15 هزار دالر آمریکا از معدن طلای این منطقه درآمد کسب می کند.

سخیداد حیدری رییس امنیت پلیس بدخشان روز دوشنبه گفت: طالبان از این معدن ؛ طلا استخراج می کنند و آن را به فروش می رسانند و از پول آن سلاح و مهمات تهیه می کند.

رییس امنیت پلیس بدخشان تایید کرد که بخشی از جنگ و ناامنی بدخشان بر سر معدن می باشد که گروه طالبان و بعضی افراد غیر مسئول از آن استفاده می کنند.

حیدری افزود: گروه طالبان در راغستان که از آن طلا استخراج می کند بیش از 200 نیرو دارد و این گروه برای استفاده از معادن افغانستان، به ناامنی ها در آن مناطق دامن می زند تا بتوانند از معادن آن بهره برداری کنند.

به گفته وی، دولت افغانستان برای پاکسازی این منطقه از وجود طالبان عملیاتی را تدارک دید، اما به علت نامساعد بودن اوضاع جوی، انجام این عملیات به تعویق افتاد.

حیدری اضافه کرد که اگر وزارت داخله کشور و دفاع افغانستان با دفتر ولایت بدخشان همکاری کنند پیش از رسیدن عید نوروز، عملیات پاکسازی راغستان از دست طالبان آغاز می شود.

وی همچنین گفت که معدن لاجورد توسط یک فرمانده غیرمسئول که با دولت و طالبان ارتباطی ندارد، استخراج می شود و به شکل غیرقانونی فروخته می شود.

بدخشان افغانستان در شمال این کشور و همجوار با مرزهای کشور تاجیکستان یکی از مناطق سرشار از معدن طلا و لاجورد است. گفته می شود که اغلب منابع معادنی این کشور به کشورهای خارجی قاچاق می شود.

سخیداد حیدری اظهار داشت که «وردوج» و «یمگان» به طور کامل در تصرف طالبان قرار دارد و در نیروهای این گروه در مناطقی از شهرستان های راغستان و «جرم» نیز حضور دارند.

روسیه علاقمند است در افغانستان در بخش‌های ساختمانی، جاده سازی، ساخت بند برق و فعال سازی بس‌های برقی سرمایه گذاری کرده و صادراتش را به این کشور افزایش دهد.
به این منظور هیات سی نفره‌ای از نماینده‌های حکومتی و تجارتی روسیه به کابل پایتخت افغانستان آمده اند.
این هیات روسی در کنار شرکت در سومین نشست اقتصادی افغانستان و روسیه که امروز برگزار شد، قرار است با برخی مقامات حکومت افغانستان از جمله وزیر مالیه و رئیس بانک مرکزی افغانستان دیدار کرده و پیشنهادات شان را برای همکاری‌های اقتصادی، با این مقامات در میان بگذارند.
این هیات در گام اول برای تسریع معاملات اقتصادی خواهان همکاری مستقیم بانک‌های افغانستان با بانک کاپیتال روسیه است.
همچنان روناد شکافو نماینده اتاق تجارت روسیه می‌گوید شرکت‌های بزرگ روسی حاضر اند در بخش ساخت زیربناها در افغانستان سرمایه گذاری کرده و در داوطلبی‌ها شرکت کنند.
افزایش واردات و صادرات میان دو کشور؛ ارسال مواد غذایی، ساختمانی و سوختی از روسیه به افغانستان و صادرات میوه‌های تازه و خشک، قالی و گیاه‌های طبی از افغانستان به روسیه از طریق دریای والگا و بنادر کشورهای آسیای میانه از خواست‌های دیگر هیات تجارتی روسیه است.
هیات روسی می‌گوید که روسیه علاقمند است تاجران افغانستان یک مرکز در مسکو داشته باشند و همه ساله محصولات خود را برای بازاریابی در آن مرکز به نمایش بگذارند.
این هیات تا هنوز با مقامات افغانستان دیدار نکرده اما خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان از این درخواست حکومت روسیه استقبال می‌کند.
به گفته وی، گسترده شدن روابط تجارتی افغانستان و روسیه، مفاد زیادی را نصیب افغانستان خواهد کرد.

هشدار مقام افغان درباره پيامد ناامني هاي افغانستان براي آسياي مرکزي
/29.2.2016

یاسین ضیاء والی ولایت تخار افغانستان درباره پيامد ناامني هاي اين کشور در آينده امنيتي منطقه آسياي مرکزي هشدار داد.

ياسين ضيا می گوید کشورهاي آسياي مرکزي از جمله همسايه هاي افغانستان از اوضاع وخيم امنيتي اين کشور و عواقب آن براي آينده اين منطقه غافل هستند.

ضيا با اشاره به افزايش حضور گروه هاي تروريستي در شمال افغانستان به ويژه ولایت هاي هم مرز با تاجيکستان، ازبکستان و ترکمنستان گفت، اين موضوع بايد موجب نگراني شديد مقامات کشورهاي آسياي مرکزي شود.

اين مقام افغان همچنين با تاکيد بر حمايت برخي اتباع کشورهاي آسياي مرکزي از برخي گروه هاي تروريستي افزود، اين افراد براي ايجاد ناامني و بي ثباتي در داخل اين منطقه از اين گروه ها استفاده مي کنند.

والی تخار همچنين همکاري امنيتي افغانستان با نهادهاي امنيتي و اطلاعاتي کشورهاي آسياي مرکزي براي مقابله با گروه هاي تروريستي را خواستار شد.

افغانستان لیست مورد تأیید خود برای شرکت طالبان در مذاکرات را اعلام کرد
/29.2.2016

افغانستان با ارائه لیست اسامی طالبان از پاکستان خواسته است تا این افراد را برای شرکت در مذاکرات اوایل مارچ دعوت کند.

دولت افغانستان لیستی را که در آن نام ده نفر از سرکردگان طالبان قرار دارد به مقامات پاکستان تحویل داده تا از آنها برای شرکت در مذاکرات صلح دعوت به عمل آید.

بر اساس این گزارش، افغانستان اعلام کرده است که این لیست ده نفره را به عنوان طرف مذاکره در صلح قبول دارد و چنانچه خارج از این لیست اعضای طالبان قصد شرکت در مذاکرات را داشته باشند باید به تأیید مقامات افغان برسد.

مذاکرات چهار جانبه صلح با شرکت پاکستان، چین، آمریکا و افغانستان تا سه روز دیگر در اسلام آباد برگزار خواهد شد.

پیشتر منابع خبری اعلام کرده بودند که پاکستان از برخی مقامات طالبان برای شرکت در این مذاکرات دعوت به عمل آورده است.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد