اسلام را به من معرفي كنيد

اسلام را به من معرفی کنید: ابلیس کیست و چیست؟

اسلام را به من معرفی کنید: ابلیس کیست و چیست؟

پخش  حمل 5 فروردین 1395

در تعالیم اسلامی شیطان مرکز تمامی بدیها است.

نام اصلی شیطان ابلیس است و همانند اجنه از اتش آفریده شده است. وظیفه وی خدمت در بارگاه ایزدی است. شیطان قبل از خلقت انسانها با فرشتگان هم مسکن بوده است. اما بعد از آفرینش حضرت آدم به عنوان نخستین بشر، ابلیس نوع بشر را مورد حسادت قرار داد و از اطاعت فرمان خداوند مبنی بر "به آدم سجده کنید" خودداری کرد. تکبر ابلیس سبب سقوط وی شد. به دنبال این نافرمانی، ابلیس از درگاه حضرت حق رانده شد و از همه جمالات و حسنات به دور ماند و از آن پس به نام شیطان نامیده گردید.
قرآن کریم به ما می گوید که شیطان دشمن انسان است و تمامی تلاشش دور کردن وی از خوبیها و خدا است و انسان و شیطان از لحظه ای که بر دنیا پا نهاده اند خصم یکدیگر بوده اند.
حضرت محمد (ص) در حدیثی فرموده اند:" شیطان همانند گردش خون در بدن انسان در وجود وی می گردد." 
این حدیث به این معنی است که شیطان به انسان بسیار نزدیک است و پیوسته در صدد گمراه کردن وی می باشد.
خود شیطان گفته است که من در تلاشم تا انسانها را فریب بدهم و به سوی جهنم برانم و برای رسیدن به این مقصود هر راهی را امتحان می کنم.
خداوند سبحان در ایات شریفه ۱۶ و ۱۷ از سوره مبارکه اعراف در این خصوص می فرماید:" ( شیطان با ادعای کذب و از سر بزرگ منشی) گفت: پس بدین سبب که مرا گمراه ساختى، من هم ( به تلافی اخراجم ، برای گمراه ساختن انسانها )حتماً بر سر راه راست تو ( که برای نیکبختی آنها تدارک دیده ای ) مى نشینم . سپس از پیش روی و از پشت سرشان و از طرف راست و چپشان ( بر آنان فرود ) مى آیم و ( بنا بر این ) بیشترشان را شکرگزار (نعمت هاى خود) نمى یابى."
پیامبر اکرم نیز فرموده اند که وقتی انسانی در صدد انجام کار نیکویی است شیطان به بهانه های مختلف سعی می کند تا او را از این کار باز دارد. 
ایات و احادیث موجود نشان می دهد که بزرگترین ارزوی شیطان گمراه کردن انسان است.
وقتی به ایاتی از قرآن کریم نگاه می کنیم که در مورد فریب حضرت ادم و حضرت حوا از سوی شیطان است متوجه می شویم که شیطان بخوبی از ضعفهای درون انسان اگاه است و با توجه به این ضعفها برنامه های خود را پیاده می کند.
شیطان انسانها را با وعده ها، گاهی با مال و منال و غریزه بقا و برخی اوقات نیز با مطمئن کردن به رحمت پرودگار می فریبد. 
البته فراموش نکنیم که شیطان هیچ وسیله ای برای اعمال خواسته های خود بر روی انسان ندارد. بلکه وی غرایز و ضعفهای انسانها را خوب می داند و از آنها بهره میگیرد.
در تعالیم اسلامی شیطان مرکز تمامی بدیها است. در این فرهنگ تمامی گمراهی ها و بدیها و ارتکاب محرمات به شیطان و تمامی خوبیها و زیبائیها و انجام حسنات به فرشتگان منسوب می شود. 
در قران از چند شیطان صحبت می شود و از مسلمانان می خواهد که با همه انواع شیاطین مبارزه کنند.
مهمترین ویژگی شیطان کبر است. وی در خصوص عدم سجده به آدم گفته است که من از آتشم و او از خاک و من از او برترم. همین کبر، ابلیس را از درگاه خداوند رانده است. یکی از مهمترین درسهای قران کریم برای ما دوری جستن از کبر و غرور است.
خداوند در ایه شریفه ۱۱۶ از سوریه مبارکه نساء می فرماید: و مسلما آنها را گمراه می کنم و به آرزو ( ی دور و دراز ) دچار می سازم و به آنها فرمان می دهم که گوش های چارپایان را ( از روی خرافه و بدعت ) بشکافند 
و یا در ایه شریه ۱۰۳ از سوره مبارکه مائده چنین فرموده شده است: و دستور می دهم که آفرینش خدا را ( در روح و جسم ) تغییر دهند ( دین فطری را تبدیل به کفر، صفات نیکو را تبدیل به رذایل ، عبادت ها را تبدیل به عصیان و جسم طبیعی را تبدیل به طرز دیگر نمایند ) و هر که شیطان را به جای خدا سرپرست و یاور خود گیرد حقّا که به زیانی آشکار دچار گردیده است.
دیگر ویژگی شیطان ایجاد وسوسه در انسان است. ذهن وی را پریشان می کند و راه نادرستی را در پیش روی او می گستراند. بدیها و زشتیها و محرمات را به عنوان اموری قابل انجام و ستایش معرفی می کند و وی را از عبادت و بندگی خداوند و اطمینان قلب دور می کند و غرور و تکبر و اضطراب را بر روحش حاکم می گرداند.
خداوند در سوره مبارکه ناس میفرماید: بگو به پروردگار مردم پناه میبرم ، فرمانرواى مردم‏،
خداى مردم، از شر وسوسه‏گر پنهانکار، کسى که در دلهاى مردم وسوسه میکند، اعم از جن و انسان‏ .
و خداوند سبحان در ایات شریفه ۲۰۰ و ۲۰۱ از سوریه مبارکه اعراف می فرماید: و اگر [ وسوسه ای از سوی ] شیطان ، تو را [ به خشم بر مردم و ترکِ مهربانی و ملاطفت ] تحریک کند ، به خدا پناه جوی زیرا خدا شنوا و داناست. مسلماً کسانی که [ نسبت به گناهان ، معاصی و آلودگی های ظاهری وباطنی ] تقوا ورزیده اند ، هرگاه وسوسه هایی از سوی شیطان به آنان رسد [ خدا و قیامت را ] یاد کنند ، پس بی درنگ بینا شوند [ و از دام وسوسه هایش نجات یابند. ] 
ترجمه: فرزاد صمدلی

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد