شرکت ورشکسته ترکیه‌ای از برندگان مناقصه ۷۹ میلیون دلاری


شرکت ورشکسته ترکیه‌ای از برندگان مناقصه ۷۹ میلیون دلاری در افغانستان 

شناسه خبر: 1387479 سرویس: بین الملل 
بند کمال خان

شرکت ترکیه‌ای «پیماتک» که به دلیل مشکلات مالی به دادگاه این کشور رفته است یکی از شرکت‌های برنده مناقصه ۷۹ میلیون دلاری پروژه اعمار سد در افغانستان شده است. 

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم به نقل از «تلویزیون‌یک»، وزارت اقتصاد افغانستان در نامه رسمی به اداره تدارکات ملی این کشور نوشته که شرکت ترکی پیماتک در  یکی از دادگاه‌های ترکیه ادعای ورشکستگی کرده است.
قرارداد 79 میلیون دلاری ساخت فاز سوم سد «کمال‌خان» که توسط رئیس جمهور افغانستان در ولایت نیمروز افتتاح شد به صورت مشترک به دو شرکت ترکی و یک شرکت افغان در حالی واگذار شده که شرکت ورشکسته پیماتک نیز جزء این سه شرکت است.
این شرکت ورشکسته ترکیه در حالی در این پروژه بزرگ سهیم شده است که وزارت خارجه افغانستان نیز این موضوع را ابلاغ کرده بود.
«وافی‌الله شریفی» یکی از مدیران شرکت‌های برنده این مناقصه،گفت چطور ممکن است یک شرکت ورشکسته برنده شود در حالی که یکی از شروط حضور در مناقصه این پروژه ملی، داشتن حداقل عواید 60 میلیون دلاری در سال بوده است.
بر اساس این گزارش عدم توانایی در پرداخت دین توسط شرکت پیماتک و ادعای ورشکستگی این شرکت تحت بررسی دادگاه تجاری ترکیه قرار گرفته است.
«علی‌احمد عثمانی» وزیر آب و انرژی افغانستان اعلام کرد موضوع ورشکستگی این شرکت در دست بررسی است، اما تصمیم نهایی درباره واجد شرایط دانستن آن به اداره تدارکات ملی بر می‌گردد.
مقامات اداره تدارکات ملی افغانستان تصریح کردند موضوع عدم توانایی پرداخت دیون توسط این شرکت هنوز در دادگاه نهایی نشده و بنا بر حکم دادگاه ترکی این شرکت شرایط حضور در مناقصه را داشته است.
سومین فاز ساخت‌ سد کمال‌خان بر روی رودخانه هملند هفته جاری از سوی اشرف غنی در ولایت نیمروز افتتاح شد.
قرار است این پروژه تا 3.5 سال آینده تکمیل شود. این سد قابلیت نگهداری 52 میلیون متر مکعب آب را دارد.
از این سد برای آبیاری بیش از 80 هکتار زمین زراعتی استفاده خواهد شد.
همچینین انتظار می‌رود تا توربین‌های آبی این سد 9 مگاوات برق را تولید کند.این در حالی است که اشرف غنی به منظور جلوگیری از اختلاس در پروژه‌های بزرگ روند انعقاد و قیمت قراردادهای ملی را نظارت می‌کند.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد