کمک تسلیحاتی امریکا به اوکراین

  


نشریه دیپلمات: کمک‌های تسلیحاتی آمریکا که اکنون به اوکراین می‌شود به طور مشابه می‌تواند به پیامدهای ناخواسته اشاعه تسلیحات برای نیروهای روسیه و فراتر از مرزهای اوکراین در سال‌های آینده منجر شود

دنبال‌ کنید
دبی - العربیه فارسی

آخرین به روزرسانی: 08 ژوئن ,2022: 06:11 شب GST

روزنامه «دیپلمات» در گزارش تازه‌ای نوشته است که حجم عظیم سلاح‌ها و تجهیزات آمریکایی به‌جامانده در افغانستان، تهدید جدی ایجاد کرده و نیروهای طالبان را تقویت کرده است.


بر اساس این گزارش، ایالات متحده از سال 2002 برای نزدیک به 20 سال تا قبل از تسلط طالبان در اوت 2021، مقدار قابل توجهی از کمک‌های امنیتی و تجهیزات نظامی به افغانستان ارائه کرد، مقدار زیادی سلاح، مهمات و تجهیزات ارائه شده به نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان (ANDSF) اکنون دست طالبان است و این احتمالاً پیامدهای امنیتی بلندمدتی در منطقه خواهد داشت.

در این گزارش آمده است، خطرات جا گذاشتن تسلیحات در افغانستان، نه تنها باعث ایجاد شک و تردید در مورد مؤثر بودن میلیاردها دلار کمک امنیتی ایالات متحده در سطح جهان شده، بلکه سیاست تامین سلاح برای نیروهای تحت حمایت آمریکا در کشورهای متاثر از جنگ را نیز زیر سوال برده است.

گزارش افزود: «کمک‌های امنیتی و تسلیحاتی آمریکا که اکنون به اوکراین می‌شود به طور مشابه می‌تواند منجر به پیامدهای ناخواسته اشاعه تسلیحات برای نیروهای روسیه و فراتر از مرزهای اوکراین در سال‌های آینده شود.»

بنا به این گزارش، بسیاری از این سلاح‌ها می‌تواند سال‌های آینده از طریق مبادلات بازار سیاه در سراسر منطقه به گردش درآیند. این پرسش که «اکنون چه کسی به این مقدار تسلیحات عرضه شده توسط ایالات متحده دسترسی دارد یا در آینده دسترسی پیدا می‌کند» چالش های جدی برای امنیت در افغانستان و فراتر از آن ایجاد می‌کند.

به نوشته این نشریه، تا 31 دسامبر 2020، کنگره ایالات متحده بیش از 88.3 میلیارد دلار کمک امنیتی و تسلیحاتی برای تامین و تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان با هدف ارتقای ثبات و امنیت اختصاص داده بود. همچنان کشورهای عضو «ناتو» مجموعاً 103 میلیون دلار تسلیحات به ارتش افغانستان ارائه کردند.

با خروج آمریکا از افغانستان و سقوط حکومت سابق این کشور، تمام تجهیزات نظامی ارتش افغانستان به دست گروه طالبان افتاد. این امر باعث انتقادهای زیادی از جو بایدن و دولت او شد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، با انتقاد شدید از جو بایدن، ریاست‌جمهوری فعلی درباره «عقب‌نشینی فاجعه‌بار» او از افغانستان، در سپتامبر 2021 ادعا کرد که ستیزه‌جویان طالبان تسلیحات فوق‌پیشرفته آمریکایی که در این کشور باقی مانده را در اختیار ایران، روسیه و چین قرار می‌دهند.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد