همکاری دوجانبه روسیه و چین

 

روسیه و چین همکاری‌های دوجانبه را در رویارویی با غرب تقویت‌

می‌کنند

در راستای تقویت تبادل تجاری فی‌مابین اولین پل ارتباطی دو کشور هفته گذشته میان شهر بلاگووشچنسک در جنوب شرقی روسیه و شهر هیهی چین افتتاح شد




ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه و شی جین پینگ، همتای چینی‌ او، چهارشنبه، 25 خرداد بر عزم کشورهای خود برای تقویت همکاری‌های دوجانبه اقتصادی جهت مقابله با پیامدهای تحریم‌های غرب تاکید کردند.

کشورهای غربی به‌دنبال تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین، تاکنون ده‌ها نوع تحریم اقتصادی و تجاری را علیه مقامات مسکو و الیگارش‌های روسی اعمال کردند.

در تکاپوی روسیه برای مقابله با این تحریم‌‌ها، کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با در نظر گرفتن پیچیدگی اوضاع و وخامت شرایط اقتصادی جهان در پی تحریم‌های غیرقانونی غرب علیه روسیه، مسکو و پکن توافق کردند که همکاری‌های فی‌مابین را در زمینه‌های انرژی، مالی، صنعتی، حمل و نقل و موارد دیگر تقویت کنند».

توسعه همکاری‌های نظامی

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روسای جمهوری چین و روسیه همچنین درباره توسعه روابط نظامی دو کشور گفت‌و‌گو کردند.

رئیس جمهوری چین با تاکید بر حمایت کشورش از حاکمیت و امنیت روسیه، گفت: «چین مایل است به حمایت از روسیه در موضوعاتی مانند حاکمیت و امنیت این کشور که باعث ایجاد نگرانی‌های عمده و بخشی از منافع اساسی به شمار می‌آید، ادامه دهد».

گفتنی است که آخرین تماس میان شی جین پینگ و پوتین در اواخر فوریه گذشته، یعنی یک روز پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین صورت گرفت.

چین جنگ روسیه علیه اوکراین را محکوم نکرد

چین از آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین در 24 فوریه گذشته تاکنون از به کار بردن واژه «تهاجم نظامی» برای توصیف این عملیات جنگی خودداری کرده و همواره ایالات متحده آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» را در این نزاع مقصر دانسته است.

مقامات چینی همچنین از محکوم کردن عملیات روسیه در اوکراین خودداری کرده‌اند.

سه هفته پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در حاشیه افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی 2022 پکن مورد استقبال مقامات چینی قرار گرفت.

دو کشور بر دوستی «بدون حد و مرز» و امضای قراردادهای متعددی به‌ویژه در زمینه گاز تاکید کردند.

در حالی است که روسیه از سوی کشورهای غربی به دلیل جنگ علیه اوکراین تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار گرفته، مقامات مسکو و پکن جمعه گذشته پل جدیدی را در مرزهای خاور دور افتتاح کردند که امیدوارند به تقویت تجارت دوجانبه کمک کند.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد