امریکا و هند در گفتگو های

امریکا و هند در مورد گفتگو های سه جانبه با افغانستان توافق کردند

ایالات متحدهء امریکا و هندوستان توافق کرده اند که با افغانستان گفتگو های سه جانبهء را انجام دهند و به این ترتیب در مورد بخش های زراعت، معادن، انرژی و پروژه های بنیادی زیر بنایی صحبت کنند.

هیلاری کلنتن وزیر خارجهء ایالات متحدهء امریکا و اس. ام. کرشنا وزیر خارجهء هند به روز چهارشنبه در ختم مذاکرات ستراتیژیک بین دوکشور گفته اند، توافق شده است تا هند، امریکا و افغانستان فعالیت هایشان را از طریق جلسات رسمی مشورتی، پیش ببرند.

به عقیدهء برخی کارشناسان شاید با توسعهء روابط افغانستان و هند، اسلام آباد مخالفت کند، اما برخی دیگر به این باوراند که با وصف مخالف های پاکستان، افزایش سرمایه گزاری های هند در افغانستان به نفع کابل و واشینگتن است.

نصرالله ستانکزی استاد پوهنځی حقوق و علوم سیاسی و کارشناس مسایل سیاسی افغانستان می گوید:
«این تقاضای واشینگتن از دهلی به این معنیست که دیگر امریکایی ها از پاکستان نا امید شده اند. از جانب دیگر اگر در این منطقه واقعاً هند با امریکا بطورستراتیژیک پیشرفت کند، امریکایی ها هندوستان را به مثابهء یک قدرت منطقوی ترجیح خواهند داد. از جانب دیگر ناوقت است که پاکستان مناسبات افغانستان و هند را یاد کرده یا موضع نفوذ هند را مطرح کند، چون افغانستان با هند یک قرار داد همکاری ستراتیژیک را امضا کرده است.»

وزرای خارجهء هند و امریکا بعد از پایان گفتگو ها در واشینگتن در یک اعلامیهء مشترک گفته اند، هدف هردو کشور اینست که می خواهند برای بدست آوردن فرصت های تلاش کنند که افغانستان با استفاده از آن بتواند روی پاهای خودش بیاستد.

برای گفتگو در مورد افغانستان دو هفته بعد، کنفرانس بین المللی سرمایه گزاران در هندوستان دایر خواهد شد.

هیلاری کلنتن وزیر خارجهء ایالات متحدهء امریکا با ستایس از تعهدات هند در زمینهء سرمایه گزاری در افغانستان، به خبرنگاران در واشینگتن گفته است:
«دهلی از برنامهء راه جدید ابریشم حمایت می کند، از کنفرانس بین المللی سرمایه گزاران در مورد افغانستان میزبانی می کند، نیرو های امنیتی افغانستان را آموزش می دهد و ما خوشحالیم که به این شیوهء محسوس از افغانستان حمایت می شود.»

اس. ام. کرشنا وزیر خارجهء هند گفته است:
«هند با افغانستان روابط کهن تاریخی، اقتصادی و فرهنگی دارد و همیشه نقش هندوستان در افغانستان مفید می باشد.»

در جریان گفتگو با وزیر خارجهء امریکا، وزیر خارجهء هند با یاد آوری از پاکستان گفته است، باید پناهگاه های امن تروریستان در آن کشور از بین برده شود.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد