جنرال دوستم متهم به

کرزی: جنرال دوستم متهم به خیانت ملی نشده است

چهارشنبه 24 جوزا 1391 ساعت 19:47

  احسان‌الله بکتاش

حامد کرزی، رییس‌جمهور کشور، می‌گوید که جنرال عبدالرشید دوستم، یکی از رهبران مقتدر سیاسی و از اعضای ارشد جبهه ملی، از سوی حکومت متهم به خیانت ملی نشده بلکه، او مانع اجرای پروژه حوزه نفت شمال کشور شده است. آقای کرزی گفته است براساس یک گزارش رسمی که به کابینه و شورای امنیت ملی ارایه شده، جنرال دوستم مانع سرمایه‌گذاری در حوزه‌ نفت شمال شده و از شرکتی که پروژه این حوزه نفتی را به پیش می‌برد، خواست‌هایی مطرح کرده است.
این در حالی است که روز یک‌شنبه، شورای امنیت ملی، آقای دوستم را به اتهام «خیانت ملی» به لوی‌سارنوالی معرفی کرد. براساس گزارشی ارایه‌شده به کابینه و شورای امنیت ملی، جنرال دوستم مانع آغاز کار پروژه استخراج نفت حوزه شمال شده است. کابینه افغانستان این اقدام جنرال دوستم را «خیانت ملی» خوانده است.
با این‌حال، حامد کرزی که روز گذشته در یک نشست خبری سخن می‌گفت، افزود که حکومت، جنرال دوستم را متهم به خیانت ملی نکرده، اما مورد پی‌گرد قانونی قرار داده است. آقای کرزی گفت: «کسی جنرال صاحب دوستم را متهم به خیانت ملی نکرده. این‌که در مطبوعات مطرح ‌شده، حرفی علیحده است. ولی، زمانی‌که گزارش رسمی به کابینه و جلسه امنیت ملی افغانستان، راجع به ممانعت از سرمایه‌گذاری در افغانستان، می‌رسد و خواست‌هایی در این مورد از شرکت‌های خارجی مطرح می‌شود، در این‌جا دولت افغانستان مکلف به این است که [تحقیق کند]؛ چرا که مساله بزرگ، منافع ملی افغانستان است.» آقای کرزی هم‌چنین تاکید کرد: «در این‌طور مسایل، رییس‌جمهور ـ حتا اگر خواسته باشد ـ مصلحت کند... نمی‌تواند مصلحت کند. این مساله‌ پی‌گرد قانونی است و حقایق باید تثبیت شود، راست و دروغ باید معلوم شود. اگر راست بود طبیعی است که قانون باید راه خود را بگیرد و منفعت مردم را تضمین کند، اگر دروغ بود گزارش‌دهنده جزای خود را ببیند. پس یک مساله پی‌گرد قانونی و تحقیق است و تا حالا چیزی روشن نیست. گزارش کتبی و رسمی به امنیت ملی افغانستان ارایه‌ شده و مجلس امنیت ملی افغانستان مجبور است که او (جنرال دوستم) را مورد تعقیب قانونی قرار بدهد. پس کسی متهم به خیانت ملی نشده و نخواهد شد. این کار سارنوالی و محاکم است که در چوکات قوانین افغانستان و اساساتی که افغانستان دارد، اقدام کرده، راست و دروغ را تفکیک دهند.»
آقای کرزی در حالی از ممانعت جنرال دوستم از اجرای پروژه حوزه نفت شمال و مطرح کردن خواست‌هایی از شرکت‌های برنده این پروژه خبر می‌دهد که روز دوشنبه، رهبران جبهه ملی گفتند که حکومت تلاش دارد تا رهبران جبهه ملی را حذف کند. احمدضیا مسعود، رهبر جبهه ملی در یک نشست خبری گفت که آقای دوستم از شرکت‌هایی که پروژه حوزه نفتی شمال را به پیش می‌برند، تنها خواسته است که از نیروی انسانی اطراف این حوزه نفتی استفاده کنند.
انتقاد از اپوزیسیون
در همین‌حال، رییس‌جمهور، مخالفان سیاسی حکومت را مورد انتقاد قرار داد و گفت که نباید ناامنی را تشویق کنند. او گفت که اپوزیسیون حکومت حق دارد که از برنامه‌ها و عملکردهای حکومت انتقاد کند، اما انتقادها از حکومت نباید باعث گسترش ناامنی شود. رییس‌جمهور گفت: «مخالفت سیاسی با حکومت در هر دموکراسی یک عمل مشروع است. در تمام جهان، در دموکراسی‌ها، حکومت از طرف مردم تعیین می‌شود و حکومت مخالفین سیاسی و یا به اصطلاحی که حالا عام شده است، اپوزیسیون سیاسی دارد... اما، با ممکلت خود مخالفت نمی‌کنند، با نظامی‌ که قانون اساسی برایش آورده، مخالفت نمی‌کنند و در منافع بزرگ ملی با هم یکی می‌باشند؛ در تعریف منافع ملی با هم یکی می‌باشند و عملکرد و اجراات حکومتی را انتقاد می‌کنند. اپوزیسیون ما به تمام معنا حق دارد که هر عمل حکومت را هرچند که عالی و خوب هم باشد، با دید انتقادی ببیند و روش بهتر را پیشنهاد کند.» آقای کرزی هم‌چنین تاکید کرد: «اما، مخالفت با حکومت نباید مخالفت با کشور باشد؛ مخالفت با حکومت نباید مخالفت با منافع ملی افغانستان باشد؛ مخالفت با حکومت نباید مخالفت با سرمایه‌گذاری مهم خارجی در افغانستان باشد؛ مخالفت با حکومت نباید تشویق ناامنی در مملکت باشد.»
رییس‌جمهور از مخالفان سیاسی خود خواست که مخالفت خود را با حکومت تعریف کنند و منافع ملی مردم افغانستان را در نظر بگیرند. هم‌چنین وی تاکید کرد که پس از امضای چندین موافقت‌نامه‌ استراتژیک با کشورهای مهم منطقه و جهان، افغانستان بهترین فرصت را برای بهبود شرایط خود به‌دست آورده است. به‌گفته‌ی آقای کرزی، کشورهای بزرگ منطقه و جهان که در خیلی از مسایل بین‌المللی با هم مخالفت شدید دارند، در قضیه افغانستان با متحداند. آقای کرزی افزود که مداخلات خارجی و اختلافات داخلی طی ده‌سال اخیر، مانع رسیدن به پیشرفت در کشور شده است. او گفت طی دو سالی که از دوران ریاست‌جمهوری‌اش باقی مانده است، بیشترین تلاش خود را برای بهبود اوضاع در کشور و بهره‌برداری از روابطی که با جهان به‌وجود آمده است، به خرج می‌دهد. رییس‌جمهور فرصت‌های به‌وجود آمده پس از امضای موافقت‌نامه‌های استراتژیک با کشورهای مهم منطقه و جهان را برای افغانستان «طلایی» خواند و از سیاست‌مداران خواست که از این فرصت‌ها به نفع مردم افغانستان استفاده کنند.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد