روسیه مخالف پایگاه های نظامی امریکا

روسیه به پایگاه های نظامی امریکا در افغانستان مخالف است

مسکو، 29 جوزا، خبرگزاری «ریا نووستی»/ اندری اویتیسیان، سفیر روسیه در افغانستان، اخیرا به شمال کشور رفته، تا به گفته خودش طرح های عمرانی در این منطقه را بررسی کند. در این باره خبرگزاری «صدای افغان» خبر داده است.

اقای اویتیسیان در جریان این سفر به شهر مزار شریف رفت و با عطا محمد نور والی بلخ ملاقات نمود. او در کنفرانس مشترک مطبوعاتی با والی بلخ از پیامدهای خروج ناتو از افغانستان در سال 2014 ابراز نگرانی کرد و گفت: "تاکید می‌کنم که همزمان با خروج نیروهای خارجی، بر آموزش افراد اردو و پولیس افغانستان توجه بیشتری متمرکز شود، تا امنیت سراسری افغانستان توسط خود افغان ها تامین شود."

او گفت که روسیه نگران است که مبادا بعد از خروج ناتو از افغانستان، این کشور بار دیگر به پایگاه تروریزم تبدیل شود و این برای امنیت روسیه تهدیدی جدی است.



سفیر روسیه در افغانستان از آمادگی کشورش برای کمک به افغانستان خبر داد، اما تاکید کرد که این کشور هیچگاه به افغانستان نیروی نظامی نخواهد فرستاد.

او در عین حال گفت که روسیه با هرگونه برنامه ای که منجر به ایجاد پایگاه های دایمی امریکا در افغانستان در کوتاه مدت یا درازمدت گردد، مخالف است.
اویتیسیان در این زمینه تصریح کرد: "این حق مطلق هر کشور به خصوص افغانستان است که با کشورهای دیگر پیمان ستراتیژیک امضا کند، اما ما بعد از خروج نیروهای خارجی هیچ نوع دلیلی برای حضور درازمدت یا کوتاه مدت نیروهای خارجی در افغانستان نمی بینیم. حضور درازمدت نیروهای امریکایی در افغانستان نه تنها برای روسیه، بلکه برای تمام کشورهای منطقه مایه نگرانی می باشد. به باور ما بعد از رسالت نیروهای خارجی افغانستان را باید یک کشور بی طرف ببینیم."

عطا محمد نور، والی بلخ نیز در این کنفرانس مشترک مطبوعاتی، ضمن حمایت از امضای پیمان ستراتیژیک با امریکا گفت: "با وجود اینکه نیازمند کمک های نظامی دنیا هستیم، خواهان ایجاد پایگاه های نظامی هیچ کشوری در خاک خود نیستیم و آن را به نفع مردم افغانستان نمی دانیم... امروز هیچ تهدیدی وجود ندارد و هیچ کشوری قصد تجاوز بر افغانستان را ندارد، لذا ایجاد پایگاه های نظامی ضروری نیست."

والی بلخ خطاب به غرب گفت: "نشود پا روی گُرده ما بگذارید و مانع پیشرفت های اقتصادی، نظامی و علمی کشورهای منطقه از جمله چین، روسیه و ایران شوید."
این نخستین باری است که روسیه در ده سال اخیر در خصوص افغانستان، موضعی با این جدیت و قاطعیت اتخاذ می کند.

روسیه در گذشته توجه بیشتری بر همکاری های بشری و اقتصادی با افغانستان متمرکز نموده بود، ولی بعد از امضای پیمان ستراتیژیک افغانستان و امریکا و همچنان صحبت ها در باره خروج نیروهای ناتو از افغانستان، به نظر می رسد که روسیه به عنوان کشوری دارای قدرت و نفوذ سنتی در منطقه، به افغانستان از منظر راهبردی و ستراتیژیک می نگرد و در تلاش است، تا نقش و سهم سنتی خود در معادلات سیاست و امنیت در این کشور را به گونه روشن تر و برجسته تر بازی کند.

این نگرانی هم اکنون در سطح کشورهای منطقه در حال رشد و ریشه دواندن است که گویا امریکا در تلاش است، تا بعد از خروج نیروهای نظامی خود و متحدان ستراتژیک آن کشور از افغانستان،‌ باز هم از طریق پیمان های امنیتی و ستراتیژیک، افغانستان را به عنوان پایگاه خود، حفظ کند، اما پذیرش عضویت افغانستان در سازمان همکاری های شانگهای، امضای اعلامیه ستراتیژیک افغانستان و چین و آمادگی ها برای تدوین متن سند همکاری های ستراتیژیک میان دو کشور همسایه، ابراز آمادگی ایران برای امضای پیمان ستراتژیک و... تحرکات و تلاش های تازه سیاسی و دیپلوماتیک مسایل است که در راستای مواضع اخیر سفیر روسیه در کابل، در سطح منطقه در خصوص افغانستان، قابل ارزیابی است.

روسیه قبلاً نیز حضور امریکا بعد از 2014 در افغانستان را زیر سوال برده بودند و حالا به نظر می رسد که به دنبال انتقال صریح و بی پرده این پیام به ایالات متحده هستند که افغانستان، آنگونه که امریکا پنداشته، کشور به حال خود گذاشته شده و جزیره ای بریده از معادلات و مناسبات منطقه ای نیست و نمی توان آن را واحدی که هیچ کشوری جز امریکا در آن منافع و مصالح ستراتیژیک ندارد فرض کرد.
سفیر روسیه هم تصریح کرده است که کشورهای منطقه می خواهند از این پس افغانستان را به عنوان یک کشور بی طرف و مستقل ببینند و این از اهداف که امریکا به دنبال آن است، فاصله دارد.

خبرگزاری «صدای افغان» می افزاید، به هر حال، شکستن روزه سکوت چندین ساله روسیه، نشان می‌دهد که امریکا پس از 2014 گام در راه پرچالش و پر دست اندازی خواهد گذاشت؛ راهی که خود در آن تنهاست، اما رقبایش هماهنگ و همسو عمل می‌کنند.


المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد