کنفرانس کشورهای قلب آسیا و مشکلات منطقه

کنفرانس کشورهای قلب آسیا و مشکلات منطقه

کنفرانس کشور های قلب آسیا در حالی در کابل برگزار می شود که مقام های افغان و کشور های مختلف جهان در مورد موجودیت نا امنی ها و فعالیت های تروریستی در این منطقه، به شدت نگران اند.

وزارت خارجه افغانستان می گوید که نا امنی و فعالیت های تروریستی نه تنها افغانستان، پاکستان و شماری از کشور های دیگر را در منطقه تهدید می کند بلکه مشکلات امنیتی را برای تعداد از کشور های غربی نیز ایجاد کرده است.

جانان موسی زی سخنگوی این وزارت ابراز امیدواری می کند که در اجلاس کشور های قلب آسیا راه های به هدف جلوگیری از فعالیت های تروریستی و تامین ثبات در منطقه دریافت شود.

نشست کشور های قلب آسیا به ادامه کنفرانس منطقوی استانبول به روز پنجشنبه هفته جاری در کابل برگزار می شود.
در این اجلاس وزیران خارجه شش همسایه افغانستان و هشت کشور منطقه اشتراک خواهند کرد. در کنفرانس کشور های قلب آسیا روی چگونگی جستجوی راه های حل به مشکل نامنی، جلوگیری از قاچاق مواد مخدر و فعالیت های ترورسیتی در سطح منطقه، بحث می شود.
در این نشست در خصوص تقویت و گسترش همکاری های اقتصادی و سیاسی میان کشور های منطقه نیز بحث صورت خواهد گرفت.
داکتر کبیر رنجبر یک تن از کارشناسان امور سیاسی افغان در صحبت با رادیو آزادی برگزاری کنفرانس کشور های قلب آسیا را در راستای جلوگیری از فعالیت های تروریستی و تامین امنیت در منطقه مهم می داند.
«کشور های منطقه می خواهند نظریات خود را شریک بسازند، هماهنگی و هم صدایی را در میان خود ایجاد کنند، و این یک فشار است که بالای کشور های منطقه وارد شده است، اگر همکاری نکنند، ثبات را در منطقه نیاورند، دنیا او کشور های را می شناسد که آنها باعث ایجاد نا امنی در منطقه می شوند.»
پیش از این هم نشست های مشابه در سال های اخیر به اشتراک کشور های منطقه به منظور امنیت و انکشاف اقتصادی منطقه برگزار شده است.
در عین حال شماری دیگر از کارشناسان افغان در رابطه به نتایچ همچو نشست ها تا اندازی خوشبین نیستند.

ملالی شینواری یکی از این کار شناسان با اشاره به برگزاری کنفرانس های قبلی، می گوید تا زمانی که کشور های منطقه به تعهدات شان پابند نباشند، این نشست ها نتایج مثبت نخواهند داشت.
«کشور های منطقه دست به دست هم نمی دهند و بی اتفاق باقی مانده اند، من امید دارم که اگر کشور های منطقه روابط خود را با همدیگر خوب بسازند، ما تخته خیز برای کشور های بزرگ جهانی نمی شویم، کشور های منطقه باید به همدیگر نیت خوب داشته باشند، اگر بر یک دیگر نیت بد داشته باشند مشکلات امنیتی حل نمی شود.»
حکومت افغانستان می گوید که با کشور های همسایه و سایر کشور های جهان روابط خوب و دوستانه را تامین کرده است و تلاش می کند که این روابط را بیشتر تحکیم و گشترش بخشد تا مشکلات امنیتی موجود در منطقه تا حد زیاد کاهش پیدا کند.
بسیاری به این باور اند که کنفرانس کشور های قلب آسیا زمانی نتایج موثر به دنبال خواهد داشت که تصامیم این نشست روی کاغد نمانده و در عمل پیاده شود.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد