"ماموریت مشترک روسیه و چین

ماموریت "صلح 2013 " پروژه ی مشترک روسیه و چین برچسب‌ها: مقالات, دفاع و امنیت,
25.07.2013, 12:23

RIA Novosti

... بیست و پنجم جولای - پنج شنبه سوم مرداد 1392 - رو

ارتش روسیه و چین اقدام به اجرای پروژه ی مانور مشترک نظامی-آموزشی ضدتروریستی با نام <ماموریت صلح> خواهند نمود. این مانور از تاریخ 27 جولای الی 15 آگوست 2013 میلادی در پایگاه نظامی بخش مرکزی روسیه برگزار خواهد شد. در پروژه ی ماموریت صلح، 60 نفر از فرماندهان و افسران ارتش روسیه و چین حضور خواهند داشت. در این مانور نظامی مشترک بیش از 1500 نظامی نمایش های مختلفی را اجرا خواهند نمود و پشتیبانی از این مانور ضد تروریستی را جنگنده های نظامی برعهده خواهند داشت.

آموزش و آماده سازی مانور پروژه ی ضد تروریستی مشترک از سال 2003 میلادی آغار شده است. امسال مدت مانور نظامی ضد تروریستی روسیه و چین به بالاترین زمان خود یعنی تا 20 روز خواهد رسید. این مانور برای اولین بار است که مدتی پس از اتمام مانور آموزشی بزرگ دریایی در تاریخ 9 جولای سال جاری میلادی، برگزار شد.

آقای ولادیمیر دوورکین از فرماندهان ارشد پیشین ارتش روسیه و از کارشناسان انیسیتو اقتصاد و روابط بین الملل آکادمی علوم روسیه معتقد است که پروژه ی ماموریت صلح، نقش روسیه را به عنوان ابرقدرت در جهان پررنگتر می سازد.

وی در ادامه افزود:

"از لحاظ ژئوپلتیکی(جغرافیای سیاسی) باید در نظر داشت که روسیه اقدام به برگزاری مانور آموزشی نظامی بین المللی نموده است. روسیه درحال هماهنگ سازی ارتش خود با ارتش دیگر کشورهای جهان بوده و انجام پروژه ی مانور مشترک آموزشی نظامی با هدف ضد تروریستی با همسایه ی جنوبی کشور بدون شک بی تاثیر نخواهد بود. جمهوری خلق چین از لحاظ قدرت اقتصادی و نظامی در مکان های نخست و دوم جدول قرار دارد. این مانورهای نظامی با پرچم فعالیت های ضدتروریستی برگزار خواهند شد ولی نیروهای بکارگرفته شده در این مانور از نیروهای لازم برای عملیات ضدتروریستی بارها و بارها فراتر است."

آقای کنستانتین سیفکوف نایب رئیس آکادمی معضلات ژئوپلیتکی روسیه در رابطه با برگزاری مانور نظامی مشترک اظهار داشت:

مانور <عملیات صلح> بسیاری از کارشناسان آمریکایی و در کل غرب را نگران خواهد ساخت. بدیهی است که این عملیات مشترک کاملا قانونی است ولی مسئله ی پیوست نظامی روسیه و چین به یکدیگر، غرب را به شدت تحریک خواهد کرد. روابط روسیه و چین در گذشته تنها جنبه ی اقتصادی داشته است ولی اکنون جنبه ی سیاسی و نظامی به خود گرفته است. اتحاد نظامی دو کشور روسیه و چین برای ایالات متحده کابوسی وحشتناک است. هر یک از کشورهای چین و روسیه نکات حائز اهمیتی دارند. برای مثال از یک طرف روسیه از فن آوری بالای ساخت جنگنده و کشتی، انواع موشک، پتانسیل اتمی و منابع طبیعی غنی برخوردار بوده و از طرف دیگر چین نیز از جمعیت بالا و نیروی کار فوق العاده و خستگی ناپذیر و ارتش متمرکز با جمعیت بالای نظامیان برخوردار می باشد. اتحاد این دو ابرقدرت واقعا ارتش شکست ناپذیری را بوجود می آورد و همین مسئله ترس و وحشت را بر اندام ایالات متحده انداخته است. بدین ترتیب قدرت گیری این 2 کشور، تهدیدی برای جایگاه ویژه ی آمریکا در جهان خواهد بود."

آقای سیفکوف در رابطه با امکان اتحاد نظامی مسکو و پکن اظهار داشت:

"این مانور آغازی برای افکار جدید بوده و ممکن است به هر چیزی تبدیل شود. همه چیز به جغرافیای سیاسی و موقعیت ژئوپلتیکی جهان بستگی دارد. من حرفی از اتحاد نمی زنم ولی باید به این نکته واقف بود که ممکن است این همکاری ها در آینده تبدیل به ایجاد یگانی سیاسی و نظامی میان مسکو و پکن شود."

آقای پاول کامنوف از کارشناسان دانشگاه شرق شناسی روسیه وابسته به آکادمی علوم روسیه، با نظر آقای سیفکوف موافق نبوده در این رابطه می گوید:

"تمامی صحبت ها در رابطه با ایجاد ارتش مشترک میان روسیه و چین برای ایالات متحده به منزله افزایش خطرات و تهدید از سوی چین به شمار خواهد آمد. "

وی در ادامه افزود:

"هیچ اتحاد مشترک نظامی میان روسیه و چین نبوده و نخواهد بود. هر یک از این 2 کشور خود به تنهایی دارای ارتش قدرتمند بوده و می تواند به صورت خودکفا از پس هرنوع عملیات تروریستی برآید. ممکن است این 2 ابر قدرت نیروهای خود را با یگدیگر هماهنگ سازند ولی هیچ حرفی در رابطه با ایجاد اتحاد نظامی نمی توان به میان آورد."

مانور آموزشی نظامی ضدتروریستی <عملیات صلح> در 3 مرحله به اجرا درخواهد آمد. مرحله ی اول حمل و نقل نظامیان، مرحله ی دوم برنامه ریزی برای انجام عملیات و در نهایت مرحله سوم برگزاری مانور نظامی مشترک خواد بود. در پایان لازم به ذکر است که تا به امروز حرفی از دعوت بازدیدکننگان خارجی به میان نیامده است.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد